Consumentenbond.nl
Vraag

Revolut eist foto van paspoort zonder watermerk

• 12 november 2019
  • 9 reacties
  • 724 Bekeken

Ik heb een creditcard nodig voor mijn Onedrive account en die van Revolut is erg voordelig. Voor je deze kunt aanvragen dien je je identiteit te verifiëren in het kader van 'Know Your Customer', met een foto van je paspoort. Een foto met watermerk wordt niet geaccepteerd. Als in: een foto van je computerscherm waarop je een foto hebt staan van je paspoort met watermerk (gemaakt met app KopieID). De foto moet je namelijk maken met de app van Revolut zelf.

Wat vinden jullie daarvan? Is dit legaal? Iemand al klant van Revolut? De maatschappij is in vergelijking met anderen erg goedkoop, geen bizarre rentepercentages van 14% bijvoorbeeld, dus dat trekt mij wel. Maarja ik wil ook mijn ziel (paspoort) niet verkopen om over een paar jaar onverwacht een lening aan m'n broek te hebben.

PS Onedrive kun je betalen met PayPal of met creditcard, echter om je PayPal account te verifiëren heb je ook een creditcard nodig... 

9 reacties

Reputatie 6
Badge +4

ik zou niet gauw een foto van een id sturen en al helemaal niet naar een vaag bedrijf. 

en het goede nieuws is dat je onedrive gewoon via ideal kunt betalen, even de betalingswijze aanpassen en je hebt geen gedoe meer. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik zat daar ook mee afgelopen januari. Ik moest gaan betalen voor de Flickr fotosite anders werden m'n foto's gewist. Het moest met Paypal en ik had en wou ook geen creditcard. Het is gelukt, ik heb een Paypalaccount zonder creditcard, het kan. Het is 11 maanden geleden, ik kan het uit mijn hoofd niet meer navertellen hoe. Ze boeken dan en klein bedragje op je rekening en dan moet je zeggen hoeveel cent dat was. Ik heb dus nog steeds geen creditcard en betaal wel met Paypal. Als je een account aanmaakt moet je niet de weg met creditcard kiezen, maar met verificatie met je bankrekening. Als een niet-kenner als ik het kan uitvogelen in z'n uppie, moet jij het ook kunnen. Kijk anders bij de Help van www.flickr.com.

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb ook een paypal al bijna vanaf jaar nul.
Als ik het nodig heb stort ik er een beetje geld op.
Nooit de creditcard.
Hoe het moet staat hier:
https://www.alleszondercreditcard.nl/paypal-met-ideal/

Bedankt voor het aanbod van alternatieven. Ik begrijp eruit dat ik niet de enige ben die er erg aan twijfelt om een paspoort foto te sturen. 

PayPal kan inderdaad ook met iDeal geverifieerd worden, wat mij daar niet aan zint is dat je PayPal dan machtigt om automatisch bedragen van je rekening te schrijven. Revolut is een prepaid én mastercard, vandaar de overweging. 

Reputatie 6
Badge +4

nogmaals, cc / pp is niet nodig bij microsoft, ideal kan ook en dan heb je het probleem helemaal niet

Reputatie 7
Badge +6

. . . wat mij daar niet aan zint is dat je PayPal dan machtigt om automatisch bedragen van je rekening te schrijven. 

Dat is wat Paypal is. Je geeft daar vooraf ook vrijwillig toestemmning voor. De ontvanger krijgt van Paypal altijd zijn geld, ook al betaal je niet. Paypal neemt het risico op zich om het geld dan van jou te krijgen, de ontvanger heeft die last niet meer. Paypal betaalt alleen wat je hebt afgesproken met die intvanger. Als je Paypal niet wil weet ik niet hoe je Microsoft anders kunt betalen. Voor Microsoft is het ondoenlijk om van miljoenen mensen over dechakve aardbol hun jaarlijks abonnement te krijgen en dan al die wanbetalers achterna lopen. Daarvoor is Paypal opgericht. 

Reputatie 6
Badge +5

PayPal kan inderdaad ook met iDeal geverifieerd worden, wat mij daar niet aan zint is dat je PayPal dan machtigt om automatisch bedragen van je rekening te schrijven.

Die indruk had ik niet toen ik met ideal geld op paypal zette.

De kans krijgen ze ook niet, omdat ik af schrijf met iDeal van een rekening waarop alle incasso geblokkeerd is. Deze constructie heb ik gemaakt na eerdere problemen van afschrijven na een iDeal transactie. Ook pin betalen in de winkel doe ik op deze rekening.

nogmaals, cc / pp is niet nodig bij microsoft, ideal kan ook en dan heb je het probleem helemaal niet

Dit klopt voor office 365 abonementen van 7 euro per maand. Voor alleen een OneDrive abonement van 2 euro per maand is dat niet mogelijk. 

Ik heb het uiteindelijk opgelost met automatische afschrijving via PayPal (en dus ook verificatie van het PayPal account via mn Nederlandse bank). In principe kan ik in de instellingen van PayPal nu zelf de bank ontkoppelen. Ik heb nog niet getest of dit problemen veroorzaakt voor de automatische incasso tussen microsoft en paypal. 

Betreft Revolut. Ik had na het openen van dat bankaccount er 25 euro op gestort. Nadat ik weigerde een foto te sturen van mijn paspoort wild ik die 25 euro terugstorten op mijn Nederlandse bankrekening om daarna het Revolut account te sluiten. Echter ook voor het doen van overschrijvingen is verificatie van het account nodig, oftewel een foto van het paspoort (zonder watermerk). De klantenservice van Revolut heeft belooft dat ze die 25 euro handmatig gaan terugstorten...

Reageer