Consumentenbond.nl

Samen autorijden = samen schadevrije jaren opbouwen. Wat vind jij?

• 30 januari 2018
  • 41 reacties
  • 4090 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6

Schadevrije jaren bouw je alleen op als de autoverzekering op jouw naam staat. Is je partner of een van je ouders dus de verzekeringsnemer, dan bouw je zelf niets op, ook al rijd je evenveel in dezelfde auto. Flinke tegenvaller dus als je zelf een autoverzekering afsluit of gaat scheiden, terwijl je zelf ook schadevrij hebt gereden.

Je kunt je verzekeraar vragen de schadevrije jaren over te zetten, maar autoverzekeraars gaan heel verschillend met zo’n situatie om. Bekijk in de tabel hoe ‘vriendelijk’ jouw verzekeraar is.

Wij vinden dat regelmatige bestuurders van één auto allemaal schadevrije jaren moeten kunnen opbouwen. Wat vind jij hiervan, en heb je weleens last gehad van het verlies van schadevrije jaren van degene met wie je de auto deelt? Deel je reactie.

41 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Partners gebruiken ook vaak samen de auto en hebben dus ook samen schadevrije jaren opgebouwd. Ook als de partner op wiens naam de verzekering staat komt te overlijden is die opgebouwde no-claim weg. Maar ook als hij nog leeft maar door ziekte niet meer de regelmatige bestuurder is , moet je dat formeel melden. Ook dan ben je het kwijt denk ik. Waarschijnlijk reden waarom de meesten dat niet zullen doorgeven, maar een reden om niet uit keren als ze het ontdekken. Dit zou echt anders moeten.
Je zou toch de polis , net als de bankrekening op en/of moeten kunnen zetten. Maar dat is een droom denk ik....?
Helaas was ik niet op de hoogte dat dit zou kunnen, maar volgens de tabel doet de verzekeraar waar mijn partner destijds de verzekering had lopen dat ook niet. Maar ik vind het wel een goed idee. Ik moest weer opnieuw beginnen terwijl ik toch 15+ schadevrije jaren had....
Badge
Wat ook na mijn mening mee genomen zou moeten worden is als je auto van de zaak hebt. Rij een auto van de zaak en al 15 jaar schade vrij. Als ik onverhoop andere baan of functie zal krijgen waar geen auto voor nodig is dan moet ik zelf een auto kopen om na me werk te komen en heb ik geen schade vrije jaren opgebouwt. Hoe krom is dit, terwijl ik 15 jaar schade vrij rijd.
Niet helemaal uw onderwerp, maar verwantschap zie ik wel : schadevrij rijden en toch niet zomaar de bijbehorende premiekorting ontvangen gebeurt ook in autohuurland. Ruim dertig jaar huurde ik schadevrij, maar toen ik in 2016 eindelijk weer eens een eigen auto kocht moest ik enorm in de weer bij mijn 2 verhuurders om daar iets over op papier te krijgen, een soort getuigschrift. Het duurde 3 maanden (mailen, bellen, langs komen, bellen, mailen) voor ik 2 getuigschriften had. Daarna accepteerde mijn autoverzekering 12 schadevrije jaren terwijl ik er ruim 40 had. Ik was niettemin tevreden, want de premiekorting kwam en de premie is nu betaalbaar. Het zou gewoon moeten zijn, dat verhuurders gegevens over schade door de huurder registreren en bewaren. Privacygevoelig? Misschien een onderzoek van de consumentenbond waard...
Reputatie 7
Badge +6
Ja , het zou de verzekeraars sieren als ze schadevrije jaren met een huurauto ook zelf zouden registreren , zodat je bij aanschaf van een eigen auto niet weer opnieuw moet opbouwen. Schadevrij is schadevrij. Daarom deugt het ook niet , dat na zeer veel moeite slechts 12 van de 40 jaar geaccepteerd wordt, maar ja , inderdaad beter dan niets. Elke rijder met auto van de zaak krijgt daar ook mee te maken bij pensionering of een andere baan zonder bedrijfsauto , of verlies van baan door ongeacht weke oorzaak dan ook , tenzij in het gezin al een tweede auto is met opgebouwde schadevrije jaren en verder gegaan kan worden met alleen deze auto.
Ook schade vergoeden als één van twee familieleden, die vrijwel naast elkaar wonen, samen een auto delen. Ik zou mijn dochter niét op mijn verzekering kunnen zetten. Wonderlijk.
Raar andersom houdt men er wel rekening mee ?
Het risico voor je zelf kan door 2 users / gebruikers wel toenemen maar dat hoeft niet.....per se
Soms is het voordeliger e.e.a. gescheiden te houden.....
Badge
We hebben sámen een auto gekocht. De overeenkomst, de tenaamstelling en de verzekering zijn wettelijk toegewezen aan één persoon, dit rijmt niet met mijn grondbeginsel. De wetgeving is m.i. onvolledig. Een relatie moet (vergelijkbaar met bedrijven) een eigen identiteit hebben, waaronder goederen (auto) en bijbehorende verplichtingen (autoverzekering) worden opgenomen. We hebben meerdere producten geldend voor beide, toegeschreven aan één persoon (huurwoning, energierekening, ...).
Reputatie 7
Dit heeft twee kanten. Stel dat je je auto deelt met een brokkenpiloot terwijl je zelf al jaren schadevrij rijdt?
Reputatie 7
Badge +6
Als je dat al tevoren weet zul je dat niet willen , tenzij je door omstandigheden geen keus hebt. De verzekeraar heeft zichzelf toch wel prima ingedekt via het bonus/malus systeem . Mocht dat niet toereikend zijn , kunnen ze je op elk moment royeren of een hogere premie eisen. Dus verzekeraars hebben mijns inziens geen goede redenen om hier moeilijk over te doen.
Reputatie 7
De verzekeraars hebben huns inziens allerlei redenen om moeilijk te doen. Ze proberen op allerlei manieren zo weinig mogelijk uit te keren, bagage die uit je auto wordt gestolen zal wel in het zicht hebben gelegen. Auto opengebroken terwijl er helemaal niets in lag maar je zijraam is wel aan barrels. "Er moet echt iets in de auto hebben gelegen dat de moeite waard was". Nooit gehoord van vandalisme waarschijnlijk.
Nooit gehoord van vandalisme waarschijnlijk.

Vandalisme en molest is uitgesloten op de WA.
Reputatie 7
Maar niet op je all risk. Je kunt ook een WA plus verzekering afsluiten.
Als ze het niet uitsluiten moeten ze uitkeren. Wat was de motivatie dan om de schade af te wijzen?
Reputatie 7
Is die vraag voor mij? Het was maar een voorbeeld. Tot nu toe rijden we schadevrij. De auto is wel een keer opengebroken, heel netjes trouwens, nota bene in een bewaakte garage maar dat hebben we niet eens opgegeven, wel aangifte gedaan. Er was geen ruit ingeslagen, ze zijn met een ijzerdraadje aan het goochelen geweest tussen de deur door. Er was alleen een CD'tje meegenomen met weinig waarde want dat had ik zelf gebrand en een pakje sigaretten met een weggooiaansteker.
Ah, dus we voegen aan de "vreselijke dingen die verzekeraars doen" nu "de vreselijke dingen die verzekeraars gedaan zouden kunnen hebben" toe. Ik heb grote twijfels aan de toegevoegde waarde.
Reputatie 7
Dat is een vreemde aanname Deen, ik noemde het als voorbeeld maar het is er wel één uit de praktijk, het overkwam een cliënt, ik kan nog wel meer voorbeelden schetsen waarbij de verzekeraar uiteindelijk aan het kortste eind trok om te illustreren dat je niet met ieder "nee" genoegen hoeft te nemen.
Kan iemand me een reden geven waarom een autoverzekeraar wel overdracht van schadevrije jaren toestaat maar verdeling niet?
@John junior
Wat bedoelt u met verdeling van schadevrije jaren? Dat u de helft van de schadevrije jaren meeneemt naar een nieuwe polis en de oude polis het aantal schadevrije jaren halveert?
Reputatie 7
Badge +5
@E.T. Wiersum schreef: "Partners gebruiken ook vaak samen de auto en hebben dus ook samen schadevrije jaren opgebouwd. Ook als de partner op wiens naam de verzekering staat komt te overlijden is die opgebouwde no-claim weg. Maar ook als hij nog leeft maar door ziekte niet meer de regelmatige bestuurder is , moet je dat formeel melden. Ook dan ben je het kwijt denk ik."

Ik zie je voorbeelden niet terugkomen in deze tabel: Bekijk in de tabel hoe ‘vriendelijk’ jouw verzekeraar is.

Dat blijkt bij de meeste juist wel goed geregeld te zijn.
Voorwaarde voor het overhevelen is vaak wel dat degene die de jaren krijgt (partner of het kind) regelmatige bestuurder is en op hetzelfde adres woont als de verzekerde.

Dus als je bij de verzekeraar de polis op de ene naam zet en in de polis wie de regelmatige bestuurder is, de andere naam, dan is dit op voorhand al duidelijk.

(Dit was trouwens het idee van mijn autoverzekeraar toen ik daar een vraag over had en zo staat het nu op de polis vermeld.)
@A. Deen
Ja inderdaad door de helft het gaat om 22 schadevrije jaren dus ieder 11. De verzekeraar wil wel 22 jaar op naam van 1 van beide in roydata opnemen dus overhevelen is geen punt maar niet ieder de helft.
Het gaat om Inshared die de naam heeft hier wel open voor te staan. De vraag staat bij ze uit en ik hoop op coulance
Reputatie 7
Badge +6
@Bert . Klopt . Dat heb ik intussen ook gezien. Er zit nogal wat verschil tussen verzekeraars onderling .
Badge +2
Ik heb de tabel bekeken en geinformeerd bij verschillende maatschappijen, maar het levert mij niets op. Nergens kan ik de schadevrije jaren overnemen. Ik rijd vanaf mijn 18e in de auto van mijn moeder en nooit heeft iemand mij erop gewezen dat ik ook op de polis vernoemd moest worden. Samen rijden en samen op één polis staan kon namelijk niet, hoor ik nu. Nu ze niet meer auto rijd, moet de polis wel op mijn naam staan en moet ik van vooraf aan opbouwen aan schade vrije jaren. Ik vind zeker als je samen een auto deelt of je nu getrouwd, gescheiden of een inwonend kind bent je samen moet kunnen opbouwen. Zeker wonend op hetzelfde adres. Maar nu ben ik niet bekend bij Roydata, helaas pech gehad.

Reageer