Consumentenbond.nl

Samen autorijden = samen schadevrije jaren opbouwen. Wat vind jij?

  • 30 januari 2018
  • 41 reacties
  • 4095 Bekeken


Toon eerste bericht

41 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Het is zeker krom en klantonvriendelijk . Als verzekeraars niet vrijwillig billijke voorwaarden willen maken , wordt het tijd dat hier indien mogelijk ingegrepen wordt . In de tabel staan wel een paar die het onder voorwaarden doen . Mogelijk blijft daar in de praktijk niet veel van over.
Badge +2
Die in de tabel staan en het onder voorwaarden doen, klopt niet. Ik heb contact opgenomen heeft geen zin gehad.
Reputatie 7
Badge +6
Mogelijk hebben die enkelen de voorwaarden onder druk van de branchegenoten gelijkgetrokken als de tabel intussen niet meer klopt.......
Badge +2
Dat denk ik ook. Het is heel moeilijk om er iets aan te doen, dus maar weer betalen.
Reputatie 4
Badge +6
Beste Lily, wat vervelend dat geen enkele verzekeraar de jaren wil overnemen. Bij welke verzekeraar zat je moeder en waar heb je navraag gedaan? Wellicht kan ik het opnieuw voor je navragen en anders de gegevens in de tabel aanpassen, het zou moeten kloppen maar de informatie is in januari 2018 voor het laatst gecheckt.

groet, Marlies
Badge +7

:point_right: D66 heeft Kamervragen gesteld aan minister Hoekstra over het kunnen meenemen van schadevrije jaren. We houden jullie hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen!

Badge

Dit is precies het topic dat ik wilde aankaarten.

Getriggerd door het feit dat onze zoon een maand geleden zijn eerste auto kocht en nu begint met het opbouwen van schadevrije jaren, deed ik navraag bij onze verzekering hoe zit met mijn schadevrije jaren. Ik heb al 35 jaar mijn rijbewijs en rijd ook al 35 jaar schadevrij, maar ik heb geen schadevrije jaren opgebouwd omdat ik nooit een auto op mijn naam had staan of aangewezen was als regelmatige bestuurder - wat volgens onze verzekeringstussenpersoon maar één persoon per auto kan zijn. Toch heb ik in onze auto's minstens net zoveel kilometers gemaakt als mijn man.

Sinds een jaar of 5 hebben we een tweede auto.

Tot voor (heel) kort stonden beide auto's op naam van mijn man. Hij heeft met beide auto's een keer schade veroorzaakt aan een andere auto, wat resulteert in het feit dat we op onze 1e auto 22 schadevrije jaren hebben en op de 2e auto 1 jaar. 

Twee weken geleden hebben we een andere (1e) auto gekocht en die op mijn naam laten zetten. We moesten even wat omzetten met de verzekering, maar nu hebben we op de 1e auto -die op mijn naam staat- het ene schadevrije jaar van de 2e auto en mijn man heeft de 22 schadevrije jaren over laten zetten op de 2e auto. Beetje ingewikkeld verhaal en is voor het verhaal ook maar ten dele van belang. Omdat beide auto's (nu) bij dezelfde verzekering zijn ondergebracht, kon ik voor de premie wel instappen op het tarief dat mijn man met die 22 schadevrije jaren heeft. En nu begin ik tenminste zelf met het opbouwen van schadevrije jaren.

Maar …

Wat heel krom is, dat als we een auto uitlenen aan één van de kinderen (wat regelmatig gebeurt) en zij rijden schade, gaat dat af van de schadevrije jaren van degene op wiens naam de auto staat. Blijkbaar zijn de schadevrije jaren niet persoonsgebonden. 

Waarom hebben we dan niet allebei de 22 schadevrije jaren opgebouwd?

Het zou toch (zelfs met terugwerkende kracht!!) voor verzekeringsmaatschappijen gemakkelijk te controleren moeten zijn wie er weleens schade heeft veroorzaakt en wie niet? Dan kun je schadevrije jaren dus echt persoonsgebonden maken.

Bovendien zou je als geregistreerde/getrouwde partners altijd samen schadevrije jaren moeten opbouwen als je samen doet met één auto. Voor de wet is alles van je samen (of je kunt dat zo laten vastleggen), waarom kan dat dan niet hiervoor?

 

Wat mij betreft is het huidige autoverzekering systeem vreselijk achterhaald. Als het met de veranderingen in vervoer mee gegroeid was zou een autoverzekering uit 2 delen moeten bestaan: een deel voor de auto, bedoeld om schade door bijvoorbeeld vandalisme, stormschade, etc af te dekken. Het tweede deel is een persoonsgebonden verzekering voor het risico wat jij als gebruiker van de auto loopt: aanrijdingen, parkeerschade, aansprakelijkheid bij schade aan anderen. Maar zo’n stelsel zal er niet zo gauw komen...

Om dichter bij de vraag en dichter bij huidig stelsel te blijven hoop ik dat snel de schadevrije jaren aan de bestuurder gekoppeld gaan worden ipv de polishouder. Kleinste stap daarin is de schadevrije jaren aan de geregistreerde regelmatige bestuurder koppelen. Wat houdt de verzekeraars tegen? Maak dat bespreekbaar en zoek een oplossing.

Als er dan toch een constructieve dialoog is kunnen verdere verbeteringen passend bij huidig en toekomstige vervoersgedrag ingevuld worden.

 

Wat mij betreft is het huidige autoverzekering systeem vreselijk achterhaald. Als het met de veranderingen in vervoer mee gegroeid was zou een autoverzekering uit 2 delen moeten bestaan: een deel voor de auto, bedoeld om schade door bijvoorbeeld vandalisme, stormschade, etc af te dekken. Het tweede deel is een persoonsgebonden verzekering voor het risico wat jij als gebruiker van de auto loopt: aanrijdingen, parkeerschade, aansprakelijkheid bij schade aan anderen. 

Dat is een idee maar het betekent wel dat iedereen individueel een verzekering moet hebben en dat je je auto dus alleen uit kunt uitlenen aan iemand die zelf al een verzekering heeft. 

Badge

Of je laat de persoon aan wie je de auto uitleent per keer een verzekering afsluiten. Dat kan met een reisverzekering ook. Of, ook net als een reisverzekering, een soort doorlopende "ik-leen-wel-eens-autoverzekering”.

In het geval van onze kinderen, die op regelmatige basis een auto van ons lenen, zou dat een uitkomst zijn.
Het is nu juist heel krom dat als iemand anders schade rijdt met jouw auto, dat van jouw schadevrije jaren afgaat.

Wat mij betreft is het huidige autoverzekering systeem vreselijk achterhaald. Als het met de veranderingen in vervoer mee gegroeid was zou een autoverzekering uit 2 delen moeten bestaan: een deel voor de auto, bedoeld om schade door bijvoorbeeld vandalisme, stormschade, etc af te dekken. Het tweede deel is een persoonsgebonden verzekering voor het risico wat jij als gebruiker van de auto loopt: aanrijdingen, parkeerschade, aansprakelijkheid bij schade aan anderen. 

Dat is een idee maar het betekent wel dat iedereen individueel een verzekering moet hebben en dat je je auto dus alleen uit kunt uitlenen aan iemand die zelf al een verzekering heeft. 

Klopt. Geen verzekering? Dan krijg je mijn auto niet mee :-) En er is nog een voordeel van verzekering (en schadevrije jaren) op naam: Ben je al verzekerd bij lease-, huur- en deelauto's.

Reputatie 6
Badge +7

Beste Forumleden,

Deze topic  gaat al ruim een jaar mee. Dat is niet erg en kan best langer mee gaan, maar er is dan wel al veel gediscussieerd. Echter ondanks dat alles is er nog maar weinig gebeurd. Een twee maanden geleden zijn er dus vragen in de kamer over gesteld:  zie bij Imke: D66  heeft Kamervragen gesteld aan minister Hoekstra over het kunnen meenemen van schadevrije jaren.  In feite is het dan nu maar afwachten, want na zo’n lange discussie valt je gauw in herhalingen.

Toch een vraag, als men iets anders wil, zal men toch wel gedacht hebben over hoe men het wil, en D66 zal toch helemaal regels hebben opgesteld, een wet hebben gemaakt. Hoe luidt die dan?

Het is mij niet helemaal duidelijk Indien iemand nu een schadeverzekering voor de auto afsluit is hij/zij de polishouder. De verzekering wil niet alleen die persoon NAW gegevens kennen, maar ook de gegevens van de auto, merk, type, gewicht, brandstof enz. Ieder andere gebruiker van die zelfde auto zal, mits hij/zij toestemming had van polishouder te rijden, verzekerd zijn via de polishouder. Maakt hij/zij door eigen schuld brokken dan zal o.a. bij WA de schade aan het andere object door de verzekering van de polishouder betaald worden. Echter zijn er verder geen faciliteiten voor de gebruiker, geen no-claim opbouw enz. Ik denk wel dat daarvoor de zoveel keren geopperde gebruikersverzekering uitkomst zal bieden. Het zal wettelijk, goed doordacht, met benodigde bijllagen… en eventuele kleine lettertje, opgesteld moeten worden, en een eigen noclaim regeling zal gaan gelden. Verzekeringsmaatschappijen zijn geen filantropen, ze zullen voor alles betaald moeten worden en er wellicht nog meer aan willen verdienen. Maar ik ben benieuwd. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Een autoverzekering persoonlijk maken heeft zeker grote voordelen . Men zal dan wel met prijsklassen van de te gebruiken auto's moeten werken . De schade aan een nieuwe dure auto kan veel hoger uitpakken dan van een goedkope of stokoude auto . Als we dan toch in een duurdere auto stappen dan gedekt is , zouden we ons moeten bijverzekeren . Bij het uitlenen zouden we daar bewijs van moeten eisen. De hele discussie staat of valt met de haalbaarheid en welwillendheid van verzekeraars. Ik verwacht er niet veel van. 

Reputatie 7
Badge +6

Of je laat de persoon aan wie je de auto uitleent per keer een verzekering afsluiten. Dat kan met een reisverzekering ook. Of, ook net als een reisverzekering, een soort doorlopende "ik-leen-wel-eens-autoverzekering”.

In het geval van onze kinderen, die op regelmatige basis een auto van ons lenen, zou dat een uitkomst zijn.
Het is nu juist heel krom dat als iemand anders schade rijdt met jouw auto, dat van jouw schadevrije jaren afgaat.

Dat lijkt me zeer zeker een goed en haalbaar idee. 

Vrijwel alle wensen en voorstellen die ik lees leiden tot minder inkomsten voor de verzekeraar. Logisch is het dan ook dat het inwilligen hiervan premieverhogingen tot gevolg zal hebben. Deze zullen anders over de klanten verdeeld zijn dan de voordelen van de gevraagde aanpassingen. Sommigen zullen er per saldo op vooruit gaan, anderen op achteruit. Kortom, de materie is complexer dan de discussie doet lijken. Wel zinvol zou het kunnen zijn wanneer de verzekeringsspecialisten van de Consumentenbond in overleg gaan met de verzekeraars om deze en andere als oneerlijk ervaren praktijken zo veel als mogelijk is aan te pakken.

 

Reputatie 6
Badge +7

Even hiervoor, een 4-tal berichten eerder,heb ik mij ook bij de discussie gevoegd.. Zelf rijd ik al meer dan 50 jaar schadevrij (staat echt op de polissen) en ik heb door omstandigheden niemand die mijn auto gebruikt, niettemin vind ik de topic toch relatief belangrijk, het leeft ook. Maar mijn vraag blijft dus is er nu helemaal geen plan, geen visie, wat hebben de D66 leden dan aangekaart. In de discussie wel allerhande voorstellen. Ook houdt men hier en daar rekening met de verzekeringsmaatschappijen, sommigen denken dat ze niet mee zullen doen, anderen verwachten premieverhoging…… maar ook daar geen ideeën.  Ik haast me te zeggen dat ik het ook niet zou weten, maar dat er dus kennelijk van geen enkele kant (organisaties, politiek e,.d.) een plan is, bevreemd me toch. Groet Leo.

Reageer