Consumentenbond.nl

Samen autorijden = samen schadevrije jaren opbouwen. Wat vind jij?

  • 30 januari 2018
  • 42 reacties
  • 4457 Bekeken


Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ja , het zou de verzekeraars sieren als ze schadevrije jaren met een huurauto ook zelf zouden registreren , zodat je bij aanschaf van een eigen auto niet weer opnieuw moet opbouwen. Schadevrij is schadevrij. Daarom deugt het ook niet , dat na zeer veel moeite slechts 12 van de 40 jaar geaccepteerd wordt, maar ja , inderdaad beter dan niets. Elke rijder met auto van de zaak krijgt daar ook mee te maken bij pensionering of een andere baan zonder bedrijfsauto , of verlies van baan door ongeacht weke oorzaak dan ook , tenzij in het gezin al een tweede auto is met opgebouwde schadevrije jaren en verder gegaan kan worden met alleen deze auto.
Reputatie 7
Badge +6
Als je dat al tevoren weet zul je dat niet willen , tenzij je door omstandigheden geen keus hebt. De verzekeraar heeft zichzelf toch wel prima ingedekt via het bonus/malus systeem . Mocht dat niet toereikend zijn , kunnen ze je op elk moment royeren of een hogere premie eisen. Dus verzekeraars hebben mijns inziens geen goede redenen om hier moeilijk over te doen.
Reputatie 7
Badge +6
@Bert . Klopt . Dat heb ik intussen ook gezien. Er zit nogal wat verschil tussen verzekeraars onderling .
Reputatie 7
Dit heeft twee kanten. Stel dat je je auto deelt met een brokkenpiloot terwijl je zelf al jaren schadevrij rijdt?
Reputatie 7
De verzekeraars hebben huns inziens allerlei redenen om moeilijk te doen. Ze proberen op allerlei manieren zo weinig mogelijk uit te keren, bagage die uit je auto wordt gestolen zal wel in het zicht hebben gelegen. Auto opengebroken terwijl er helemaal niets in lag maar je zijraam is wel aan barrels. "Er moet echt iets in de auto hebben gelegen dat de moeite waard was". Nooit gehoord van vandalisme waarschijnlijk.
Reputatie 7
Maar niet op je all risk. Je kunt ook een WA plus verzekering afsluiten.
Reputatie 7
Is die vraag voor mij? Het was maar een voorbeeld. Tot nu toe rijden we schadevrij. De auto is wel een keer opengebroken, heel netjes trouwens, nota bene in een bewaakte garage maar dat hebben we niet eens opgegeven, wel aangifte gedaan. Er was geen ruit ingeslagen, ze zijn met een ijzerdraadje aan het goochelen geweest tussen de deur door. Er was alleen een CD'tje meegenomen met weinig waarde want dat had ik zelf gebrand en een pakje sigaretten met een weggooiaansteker.
Reputatie 7
Dat is een vreemde aanname Deen, ik noemde het als voorbeeld maar het is er wel één uit de praktijk, het overkwam een cliënt, ik kan nog wel meer voorbeelden schetsen waarbij de verzekeraar uiteindelijk aan het kortste eind trok om te illustreren dat je niet met ieder "nee" genoegen hoeft te nemen.
Kan iemand me een reden geven waarom een autoverzekeraar wel overdracht van schadevrije jaren toestaat maar verdeling niet?
@A. Deen
Ja inderdaad door de helft het gaat om 22 schadevrije jaren dus ieder 11. De verzekeraar wil wel 22 jaar op naam van 1 van beide in roydata opnemen dus overhevelen is geen punt maar niet ieder de helft.
Het gaat om Inshared die de naam heeft hier wel open voor te staan. De vraag staat bij ze uit en ik hoop op coulance
Badge +2
Ik heb de tabel bekeken en geinformeerd bij verschillende maatschappijen, maar het levert mij niets op. Nergens kan ik de schadevrije jaren overnemen. Ik rijd vanaf mijn 18e in de auto van mijn moeder en nooit heeft iemand mij erop gewezen dat ik ook op de polis vernoemd moest worden. Samen rijden en samen op één polis staan kon namelijk niet, hoor ik nu. Nu ze niet meer auto rijd, moet de polis wel op mijn naam staan en moet ik van vooraf aan opbouwen aan schade vrije jaren. Ik vind zeker als je samen een auto deelt of je nu getrouwd, gescheiden of een inwonend kind bent je samen moet kunnen opbouwen. Zeker wonend op hetzelfde adres. Maar nu ben ik niet bekend bij Roydata, helaas pech gehad.
Badge +2
Die in de tabel staan en het onder voorwaarden doen, klopt niet. Ik heb contact opgenomen heeft geen zin gehad.
Badge +2
Dat denk ik ook. Het is heel moeilijk om er iets aan te doen, dus maar weer betalen.
Badge +8

:arrow_right: Minister Wopke Hoekstra van Financiën gaat met de Consumentenbond en het Verbond van Verzekeraars om tafel over schadevrije jaren. De Consumentenbond wil schadevrije jaren automatisch toekennen aan alle regelmatige bestuurders van één auto. Verzekeraars zien dit niet zitten. Lees hier meer over in ons nieuwsbericht.

Wat mij betreft is het huidige autoverzekering systeem vreselijk achterhaald. Als het met de veranderingen in vervoer mee gegroeid was zou een autoverzekering uit 2 delen moeten bestaan: een deel voor de auto, bedoeld om schade door bijvoorbeeld vandalisme, stormschade, etc af te dekken. Het tweede deel is een persoonsgebonden verzekering voor het risico wat jij als gebruiker van de auto loopt: aanrijdingen, parkeerschade, aansprakelijkheid bij schade aan anderen. Maar zo’n stelsel zal er niet zo gauw komen...

Om dichter bij de vraag en dichter bij huidig stelsel te blijven hoop ik dat snel de schadevrije jaren aan de bestuurder gekoppeld gaan worden ipv de polishouder. Kleinste stap daarin is de schadevrije jaren aan de geregistreerde regelmatige bestuurder koppelen. Wat houdt de verzekeraars tegen? Maak dat bespreekbaar en zoek een oplossing.

Als er dan toch een constructieve dialoog is kunnen verdere verbeteringen passend bij huidig en toekomstige vervoersgedrag ingevuld worden.

 

Wat mij betreft is het huidige autoverzekering systeem vreselijk achterhaald. Als het met de veranderingen in vervoer mee gegroeid was zou een autoverzekering uit 2 delen moeten bestaan: een deel voor de auto, bedoeld om schade door bijvoorbeeld vandalisme, stormschade, etc af te dekken. Het tweede deel is een persoonsgebonden verzekering voor het risico wat jij als gebruiker van de auto loopt: aanrijdingen, parkeerschade, aansprakelijkheid bij schade aan anderen. 

Dat is een idee maar het betekent wel dat iedereen individueel een verzekering moet hebben en dat je je auto dus alleen uit kunt uitlenen aan iemand die zelf al een verzekering heeft. 

Wat mij betreft is het huidige autoverzekering systeem vreselijk achterhaald. Als het met de veranderingen in vervoer mee gegroeid was zou een autoverzekering uit 2 delen moeten bestaan: een deel voor de auto, bedoeld om schade door bijvoorbeeld vandalisme, stormschade, etc af te dekken. Het tweede deel is een persoonsgebonden verzekering voor het risico wat jij als gebruiker van de auto loopt: aanrijdingen, parkeerschade, aansprakelijkheid bij schade aan anderen. 

Dat is een idee maar het betekent wel dat iedereen individueel een verzekering moet hebben en dat je je auto dus alleen uit kunt uitlenen aan iemand die zelf al een verzekering heeft. 

Klopt. Geen verzekering? Dan krijg je mijn auto niet mee :-) En er is nog een voordeel van verzekering (en schadevrije jaren) op naam: Ben je al verzekerd bij lease-, huur- en deelauto's.

Reageer