Consumentenbond.nl

Samen autorijden = samen schadevrije jaren opbouwen. Wat vind jij?

  • 30 januari 2018
  • 41 reacties
  • 4135 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6

Schadevrije jaren bouw je alleen op als de autoverzekering op jouw naam staat. Is je partner of een van je ouders dus de verzekeringsnemer, dan bouw je zelf niets op, ook al rijd je evenveel in dezelfde auto. Flinke tegenvaller dus als je zelf een autoverzekering afsluit of gaat scheiden, terwijl je zelf ook schadevrij hebt gereden.

Je kunt je verzekeraar vragen de schadevrije jaren over te zetten, maar autoverzekeraars gaan heel verschillend met zo’n situatie om. Bekijk in de tabel hoe ‘vriendelijk’ jouw verzekeraar is.

Wij vinden dat regelmatige bestuurders van één auto allemaal schadevrije jaren moeten kunnen opbouwen. Wat vind jij hiervan, en heb je weleens last gehad van het verlies van schadevrije jaren van degene met wie je de auto deelt? Deel je reactie.


41 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Even hiervoor, een 4-tal berichten eerder,heb ik mij ook bij de discussie gevoegd.. Zelf rijd ik al meer dan 50 jaar schadevrij (staat echt op de polissen) en ik heb door omstandigheden niemand die mijn auto gebruikt, niettemin vind ik de topic toch relatief belangrijk, het leeft ook. Maar mijn vraag blijft dus is er nu helemaal geen plan, geen visie, wat hebben de D66 leden dan aangekaart. In de discussie wel allerhande voorstellen. Ook houdt men hier en daar rekening met de verzekeringsmaatschappijen, sommigen denken dat ze niet mee zullen doen, anderen verwachten premieverhoging…… maar ook daar geen ideeën.  Ik haast me te zeggen dat ik het ook niet zou weten, maar dat er dus kennelijk van geen enkele kant (organisaties, politiek e,.d.) een plan is, bevreemd me toch. Groet Leo.

Vrijwel alle wensen en voorstellen die ik lees leiden tot minder inkomsten voor de verzekeraar. Logisch is het dan ook dat het inwilligen hiervan premieverhogingen tot gevolg zal hebben. Deze zullen anders over de klanten verdeeld zijn dan de voordelen van de gevraagde aanpassingen. Sommigen zullen er per saldo op vooruit gaan, anderen op achteruit. Kortom, de materie is complexer dan de discussie doet lijken. Wel zinvol zou het kunnen zijn wanneer de verzekeringsspecialisten van de Consumentenbond in overleg gaan met de verzekeraars om deze en andere als oneerlijk ervaren praktijken zo veel als mogelijk is aan te pakken.

 

Reputatie 7
Badge +6

Of je laat de persoon aan wie je de auto uitleent per keer een verzekering afsluiten. Dat kan met een reisverzekering ook. Of, ook net als een reisverzekering, een soort doorlopende "ik-leen-wel-eens-autoverzekering”.

In het geval van onze kinderen, die op regelmatige basis een auto van ons lenen, zou dat een uitkomst zijn.
Het is nu juist heel krom dat als iemand anders schade rijdt met jouw auto, dat van jouw schadevrije jaren afgaat.

Dat lijkt me zeer zeker een goed en haalbaar idee. 

Reputatie 7
Badge +6

Een autoverzekering persoonlijk maken heeft zeker grote voordelen . Men zal dan wel met prijsklassen van de te gebruiken auto's moeten werken . De schade aan een nieuwe dure auto kan veel hoger uitpakken dan van een goedkope of stokoude auto . Als we dan toch in een duurdere auto stappen dan gedekt is , zouden we ons moeten bijverzekeren . Bij het uitlenen zouden we daar bewijs van moeten eisen. De hele discussie staat of valt met de haalbaarheid en welwillendheid van verzekeraars. Ik verwacht er niet veel van. 

Reputatie 7
Badge +7

Beste Forumleden,

Deze topic  gaat al ruim een jaar mee. Dat is niet erg en kan best langer mee gaan, maar er is dan wel al veel gediscussieerd. Echter ondanks dat alles is er nog maar weinig gebeurd. Een twee maanden geleden zijn er dus vragen in de kamer over gesteld:  zie bij Imke: D66  heeft Kamervragen gesteld aan minister Hoekstra over het kunnen meenemen van schadevrije jaren.  In feite is het dan nu maar afwachten, want na zo’n lange discussie valt je gauw in herhalingen.

Toch een vraag, als men iets anders wil, zal men toch wel gedacht hebben over hoe men het wil, en D66 zal toch helemaal regels hebben opgesteld, een wet hebben gemaakt. Hoe luidt die dan?

Het is mij niet helemaal duidelijk Indien iemand nu een schadeverzekering voor de auto afsluit is hij/zij de polishouder. De verzekering wil niet alleen die persoon NAW gegevens kennen, maar ook de gegevens van de auto, merk, type, gewicht, brandstof enz. Ieder andere gebruiker van die zelfde auto zal, mits hij/zij toestemming had van polishouder te rijden, verzekerd zijn via de polishouder. Maakt hij/zij door eigen schuld brokken dan zal o.a. bij WA de schade aan het andere object door de verzekering van de polishouder betaald worden. Echter zijn er verder geen faciliteiten voor de gebruiker, geen no-claim opbouw enz. Ik denk wel dat daarvoor de zoveel keren geopperde gebruikersverzekering uitkomst zal bieden. Het zal wettelijk, goed doordacht, met benodigde bijllagen… en eventuele kleine lettertje, opgesteld moeten worden, en een eigen noclaim regeling zal gaan gelden. Verzekeringsmaatschappijen zijn geen filantropen, ze zullen voor alles betaald moeten worden en er wellicht nog meer aan willen verdienen. Maar ik ben benieuwd. Groet Leo.

Wat mij betreft is het huidige autoverzekering systeem vreselijk achterhaald. Als het met de veranderingen in vervoer mee gegroeid was zou een autoverzekering uit 2 delen moeten bestaan: een deel voor de auto, bedoeld om schade door bijvoorbeeld vandalisme, stormschade, etc af te dekken. Het tweede deel is een persoonsgebonden verzekering voor het risico wat jij als gebruiker van de auto loopt: aanrijdingen, parkeerschade, aansprakelijkheid bij schade aan anderen. 

Dat is een idee maar het betekent wel dat iedereen individueel een verzekering moet hebben en dat je je auto dus alleen uit kunt uitlenen aan iemand die zelf al een verzekering heeft. 

Klopt. Geen verzekering? Dan krijg je mijn auto niet mee :-) En er is nog een voordeel van verzekering (en schadevrije jaren) op naam: Ben je al verzekerd bij lease-, huur- en deelauto's.

Badge

Of je laat de persoon aan wie je de auto uitleent per keer een verzekering afsluiten. Dat kan met een reisverzekering ook. Of, ook net als een reisverzekering, een soort doorlopende "ik-leen-wel-eens-autoverzekering”.

In het geval van onze kinderen, die op regelmatige basis een auto van ons lenen, zou dat een uitkomst zijn.
Het is nu juist heel krom dat als iemand anders schade rijdt met jouw auto, dat van jouw schadevrije jaren afgaat.

Wat mij betreft is het huidige autoverzekering systeem vreselijk achterhaald. Als het met de veranderingen in vervoer mee gegroeid was zou een autoverzekering uit 2 delen moeten bestaan: een deel voor de auto, bedoeld om schade door bijvoorbeeld vandalisme, stormschade, etc af te dekken. Het tweede deel is een persoonsgebonden verzekering voor het risico wat jij als gebruiker van de auto loopt: aanrijdingen, parkeerschade, aansprakelijkheid bij schade aan anderen. 

Dat is een idee maar het betekent wel dat iedereen individueel een verzekering moet hebben en dat je je auto dus alleen uit kunt uitlenen aan iemand die zelf al een verzekering heeft. 

Wat mij betreft is het huidige autoverzekering systeem vreselijk achterhaald. Als het met de veranderingen in vervoer mee gegroeid was zou een autoverzekering uit 2 delen moeten bestaan: een deel voor de auto, bedoeld om schade door bijvoorbeeld vandalisme, stormschade, etc af te dekken. Het tweede deel is een persoonsgebonden verzekering voor het risico wat jij als gebruiker van de auto loopt: aanrijdingen, parkeerschade, aansprakelijkheid bij schade aan anderen. Maar zo’n stelsel zal er niet zo gauw komen...

Om dichter bij de vraag en dichter bij huidig stelsel te blijven hoop ik dat snel de schadevrije jaren aan de bestuurder gekoppeld gaan worden ipv de polishouder. Kleinste stap daarin is de schadevrije jaren aan de geregistreerde regelmatige bestuurder koppelen. Wat houdt de verzekeraars tegen? Maak dat bespreekbaar en zoek een oplossing.

Als er dan toch een constructieve dialoog is kunnen verdere verbeteringen passend bij huidig en toekomstige vervoersgedrag ingevuld worden.

 

Badge

Dit is precies het topic dat ik wilde aankaarten.

Getriggerd door het feit dat onze zoon een maand geleden zijn eerste auto kocht en nu begint met het opbouwen van schadevrije jaren, deed ik navraag bij onze verzekering hoe zit met mijn schadevrije jaren. Ik heb al 35 jaar mijn rijbewijs en rijd ook al 35 jaar schadevrij, maar ik heb geen schadevrije jaren opgebouwd omdat ik nooit een auto op mijn naam had staan of aangewezen was als regelmatige bestuurder - wat volgens onze verzekeringstussenpersoon maar één persoon per auto kan zijn. Toch heb ik in onze auto's minstens net zoveel kilometers gemaakt als mijn man.

Sinds een jaar of 5 hebben we een tweede auto.

Tot voor (heel) kort stonden beide auto's op naam van mijn man. Hij heeft met beide auto's een keer schade veroorzaakt aan een andere auto, wat resulteert in het feit dat we op onze 1e auto 22 schadevrije jaren hebben en op de 2e auto 1 jaar. 

Twee weken geleden hebben we een andere (1e) auto gekocht en die op mijn naam laten zetten. We moesten even wat omzetten met de verzekering, maar nu hebben we op de 1e auto -die op mijn naam staat- het ene schadevrije jaar van de 2e auto en mijn man heeft de 22 schadevrije jaren over laten zetten op de 2e auto. Beetje ingewikkeld verhaal en is voor het verhaal ook maar ten dele van belang. Omdat beide auto's (nu) bij dezelfde verzekering zijn ondergebracht, kon ik voor de premie wel instappen op het tarief dat mijn man met die 22 schadevrije jaren heeft. En nu begin ik tenminste zelf met het opbouwen van schadevrije jaren.

Maar …

Wat heel krom is, dat als we een auto uitlenen aan één van de kinderen (wat regelmatig gebeurt) en zij rijden schade, gaat dat af van de schadevrije jaren van degene op wiens naam de auto staat. Blijkbaar zijn de schadevrije jaren niet persoonsgebonden. 

Waarom hebben we dan niet allebei de 22 schadevrije jaren opgebouwd?

Het zou toch (zelfs met terugwerkende kracht!!) voor verzekeringsmaatschappijen gemakkelijk te controleren moeten zijn wie er weleens schade heeft veroorzaakt en wie niet? Dan kun je schadevrije jaren dus echt persoonsgebonden maken.

Bovendien zou je als geregistreerde/getrouwde partners altijd samen schadevrije jaren moeten opbouwen als je samen doet met één auto. Voor de wet is alles van je samen (of je kunt dat zo laten vastleggen), waarom kan dat dan niet hiervoor?

 

Badge +8

:point_right: D66 heeft Kamervragen gesteld aan minister Hoekstra over het kunnen meenemen van schadevrije jaren. We houden jullie hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen!

Reputatie 4
Badge +6
Beste Lily, wat vervelend dat geen enkele verzekeraar de jaren wil overnemen. Bij welke verzekeraar zat je moeder en waar heb je navraag gedaan? Wellicht kan ik het opnieuw voor je navragen en anders de gegevens in de tabel aanpassen, het zou moeten kloppen maar de informatie is in januari 2018 voor het laatst gecheckt.

groet, Marlies
Badge +2
Dat denk ik ook. Het is heel moeilijk om er iets aan te doen, dus maar weer betalen.
Reputatie 7
Badge +6
Mogelijk hebben die enkelen de voorwaarden onder druk van de branchegenoten gelijkgetrokken als de tabel intussen niet meer klopt.......
Badge +2
Die in de tabel staan en het onder voorwaarden doen, klopt niet. Ik heb contact opgenomen heeft geen zin gehad.
Reputatie 7
Badge +6
Het is zeker krom en klantonvriendelijk . Als verzekeraars niet vrijwillig billijke voorwaarden willen maken , wordt het tijd dat hier indien mogelijk ingegrepen wordt . In de tabel staan wel een paar die het onder voorwaarden doen . Mogelijk blijft daar in de praktijk niet veel van over.
Badge +2
Ik heb de tabel bekeken en geinformeerd bij verschillende maatschappijen, maar het levert mij niets op. Nergens kan ik de schadevrije jaren overnemen. Ik rijd vanaf mijn 18e in de auto van mijn moeder en nooit heeft iemand mij erop gewezen dat ik ook op de polis vernoemd moest worden. Samen rijden en samen op één polis staan kon namelijk niet, hoor ik nu. Nu ze niet meer auto rijd, moet de polis wel op mijn naam staan en moet ik van vooraf aan opbouwen aan schade vrije jaren. Ik vind zeker als je samen een auto deelt of je nu getrouwd, gescheiden of een inwonend kind bent je samen moet kunnen opbouwen. Zeker wonend op hetzelfde adres. Maar nu ben ik niet bekend bij Roydata, helaas pech gehad.
Reputatie 7
Badge +6
@Bert . Klopt . Dat heb ik intussen ook gezien. Er zit nogal wat verschil tussen verzekeraars onderling .
@A. Deen
Ja inderdaad door de helft het gaat om 22 schadevrije jaren dus ieder 11. De verzekeraar wil wel 22 jaar op naam van 1 van beide in roydata opnemen dus overhevelen is geen punt maar niet ieder de helft.
Het gaat om Inshared die de naam heeft hier wel open voor te staan. De vraag staat bij ze uit en ik hoop op coulance
Reputatie 7
Badge +5
@E.T. Wiersum schreef: "Partners gebruiken ook vaak samen de auto en hebben dus ook samen schadevrije jaren opgebouwd. Ook als de partner op wiens naam de verzekering staat komt te overlijden is die opgebouwde no-claim weg. Maar ook als hij nog leeft maar door ziekte niet meer de regelmatige bestuurder is , moet je dat formeel melden. Ook dan ben je het kwijt denk ik."

Ik zie je voorbeelden niet terugkomen in deze tabel: Bekijk in de tabel hoe ‘vriendelijk’ jouw verzekeraar is.

Dat blijkt bij de meeste juist wel goed geregeld te zijn.
Voorwaarde voor het overhevelen is vaak wel dat degene die de jaren krijgt (partner of het kind) regelmatige bestuurder is en op hetzelfde adres woont als de verzekerde.

Dus als je bij de verzekeraar de polis op de ene naam zet en in de polis wie de regelmatige bestuurder is, de andere naam, dan is dit op voorhand al duidelijk.

(Dit was trouwens het idee van mijn autoverzekeraar toen ik daar een vraag over had en zo staat het nu op de polis vermeld.)
@John junior
Wat bedoelt u met verdeling van schadevrije jaren? Dat u de helft van de schadevrije jaren meeneemt naar een nieuwe polis en de oude polis het aantal schadevrije jaren halveert?
Kan iemand me een reden geven waarom een autoverzekeraar wel overdracht van schadevrije jaren toestaat maar verdeling niet?
Reputatie 7
Dat is een vreemde aanname Deen, ik noemde het als voorbeeld maar het is er wel één uit de praktijk, het overkwam een cliënt, ik kan nog wel meer voorbeelden schetsen waarbij de verzekeraar uiteindelijk aan het kortste eind trok om te illustreren dat je niet met ieder "nee" genoegen hoeft te nemen.
Ah, dus we voegen aan de "vreselijke dingen die verzekeraars doen" nu "de vreselijke dingen die verzekeraars gedaan zouden kunnen hebben" toe. Ik heb grote twijfels aan de toegevoegde waarde.
Reputatie 7
Is die vraag voor mij? Het was maar een voorbeeld. Tot nu toe rijden we schadevrij. De auto is wel een keer opengebroken, heel netjes trouwens, nota bene in een bewaakte garage maar dat hebben we niet eens opgegeven, wel aangifte gedaan. Er was geen ruit ingeslagen, ze zijn met een ijzerdraadje aan het goochelen geweest tussen de deur door. Er was alleen een CD'tje meegenomen met weinig waarde want dat had ik zelf gebrand en een pakje sigaretten met een weggooiaansteker.

Reageer