Consumentenbond.nl

Samen autorijden = samen schadevrije jaren opbouwen. Wat vind jij?

  • 30 januari 2018
  • 41 reacties
  • 4135 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6

Schadevrije jaren bouw je alleen op als de autoverzekering op jouw naam staat. Is je partner of een van je ouders dus de verzekeringsnemer, dan bouw je zelf niets op, ook al rijd je evenveel in dezelfde auto. Flinke tegenvaller dus als je zelf een autoverzekering afsluit of gaat scheiden, terwijl je zelf ook schadevrij hebt gereden.

Je kunt je verzekeraar vragen de schadevrije jaren over te zetten, maar autoverzekeraars gaan heel verschillend met zo’n situatie om. Bekijk in de tabel hoe ‘vriendelijk’ jouw verzekeraar is.

Wij vinden dat regelmatige bestuurders van één auto allemaal schadevrije jaren moeten kunnen opbouwen. Wat vind jij hiervan, en heb je weleens last gehad van het verlies van schadevrije jaren van degene met wie je de auto deelt? Deel je reactie.


41 reacties

Badge +8

:point_right: D66 heeft Kamervragen gesteld aan minister Hoekstra over het kunnen meenemen van schadevrije jaren. We houden jullie hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen!

Reputatie 7
Badge +6
Partners gebruiken ook vaak samen de auto en hebben dus ook samen schadevrije jaren opgebouwd. Ook als de partner op wiens naam de verzekering staat komt te overlijden is die opgebouwde no-claim weg. Maar ook als hij nog leeft maar door ziekte niet meer de regelmatige bestuurder is , moet je dat formeel melden. Ook dan ben je het kwijt denk ik. Waarschijnlijk reden waarom de meesten dat niet zullen doorgeven, maar een reden om niet uit keren als ze het ontdekken. Dit zou echt anders moeten.
Je zou toch de polis , net als de bankrekening op en/of moeten kunnen zetten. Maar dat is een droom denk ik....?

Vrijwel alle wensen en voorstellen die ik lees leiden tot minder inkomsten voor de verzekeraar. Logisch is het dan ook dat het inwilligen hiervan premieverhogingen tot gevolg zal hebben. Deze zullen anders over de klanten verdeeld zijn dan de voordelen van de gevraagde aanpassingen. Sommigen zullen er per saldo op vooruit gaan, anderen op achteruit. Kortom, de materie is complexer dan de discussie doet lijken. Wel zinvol zou het kunnen zijn wanneer de verzekeringsspecialisten van de Consumentenbond in overleg gaan met de verzekeraars om deze en andere als oneerlijk ervaren praktijken zo veel als mogelijk is aan te pakken.

 

Reputatie 7
Badge +6
Het is zeker krom en klantonvriendelijk . Als verzekeraars niet vrijwillig billijke voorwaarden willen maken , wordt het tijd dat hier indien mogelijk ingegrepen wordt . In de tabel staan wel een paar die het onder voorwaarden doen . Mogelijk blijft daar in de praktijk niet veel van over.
Reputatie 7
Badge +6
Mogelijk hebben die enkelen de voorwaarden onder druk van de branchegenoten gelijkgetrokken als de tabel intussen niet meer klopt.......
Badge

Dit is precies het topic dat ik wilde aankaarten.

Getriggerd door het feit dat onze zoon een maand geleden zijn eerste auto kocht en nu begint met het opbouwen van schadevrije jaren, deed ik navraag bij onze verzekering hoe zit met mijn schadevrije jaren. Ik heb al 35 jaar mijn rijbewijs en rijd ook al 35 jaar schadevrij, maar ik heb geen schadevrije jaren opgebouwd omdat ik nooit een auto op mijn naam had staan of aangewezen was als regelmatige bestuurder - wat volgens onze verzekeringstussenpersoon maar één persoon per auto kan zijn. Toch heb ik in onze auto's minstens net zoveel kilometers gemaakt als mijn man.

Sinds een jaar of 5 hebben we een tweede auto.

Tot voor (heel) kort stonden beide auto's op naam van mijn man. Hij heeft met beide auto's een keer schade veroorzaakt aan een andere auto, wat resulteert in het feit dat we op onze 1e auto 22 schadevrije jaren hebben en op de 2e auto 1 jaar. 

Twee weken geleden hebben we een andere (1e) auto gekocht en die op mijn naam laten zetten. We moesten even wat omzetten met de verzekering, maar nu hebben we op de 1e auto -die op mijn naam staat- het ene schadevrije jaar van de 2e auto en mijn man heeft de 22 schadevrije jaren over laten zetten op de 2e auto. Beetje ingewikkeld verhaal en is voor het verhaal ook maar ten dele van belang. Omdat beide auto's (nu) bij dezelfde verzekering zijn ondergebracht, kon ik voor de premie wel instappen op het tarief dat mijn man met die 22 schadevrije jaren heeft. En nu begin ik tenminste zelf met het opbouwen van schadevrije jaren.

Maar …

Wat heel krom is, dat als we een auto uitlenen aan één van de kinderen (wat regelmatig gebeurt) en zij rijden schade, gaat dat af van de schadevrije jaren van degene op wiens naam de auto staat. Blijkbaar zijn de schadevrije jaren niet persoonsgebonden. 

Waarom hebben we dan niet allebei de 22 schadevrije jaren opgebouwd?

Het zou toch (zelfs met terugwerkende kracht!!) voor verzekeringsmaatschappijen gemakkelijk te controleren moeten zijn wie er weleens schade heeft veroorzaakt en wie niet? Dan kun je schadevrije jaren dus echt persoonsgebonden maken.

Bovendien zou je als geregistreerde/getrouwde partners altijd samen schadevrije jaren moeten opbouwen als je samen doet met één auto. Voor de wet is alles van je samen (of je kunt dat zo laten vastleggen), waarom kan dat dan niet hiervoor?

 

Badge

Of je laat de persoon aan wie je de auto uitleent per keer een verzekering afsluiten. Dat kan met een reisverzekering ook. Of, ook net als een reisverzekering, een soort doorlopende "ik-leen-wel-eens-autoverzekering”.

In het geval van onze kinderen, die op regelmatige basis een auto van ons lenen, zou dat een uitkomst zijn.
Het is nu juist heel krom dat als iemand anders schade rijdt met jouw auto, dat van jouw schadevrije jaren afgaat.

Reputatie 7
Badge +7

Beste Forumleden,

Deze topic  gaat al ruim een jaar mee. Dat is niet erg en kan best langer mee gaan, maar er is dan wel al veel gediscussieerd. Echter ondanks dat alles is er nog maar weinig gebeurd. Een twee maanden geleden zijn er dus vragen in de kamer over gesteld:  zie bij Imke: D66  heeft Kamervragen gesteld aan minister Hoekstra over het kunnen meenemen van schadevrije jaren.  In feite is het dan nu maar afwachten, want na zo’n lange discussie valt je gauw in herhalingen.

Toch een vraag, als men iets anders wil, zal men toch wel gedacht hebben over hoe men het wil, en D66 zal toch helemaal regels hebben opgesteld, een wet hebben gemaakt. Hoe luidt die dan?

Het is mij niet helemaal duidelijk Indien iemand nu een schadeverzekering voor de auto afsluit is hij/zij de polishouder. De verzekering wil niet alleen die persoon NAW gegevens kennen, maar ook de gegevens van de auto, merk, type, gewicht, brandstof enz. Ieder andere gebruiker van die zelfde auto zal, mits hij/zij toestemming had van polishouder te rijden, verzekerd zijn via de polishouder. Maakt hij/zij door eigen schuld brokken dan zal o.a. bij WA de schade aan het andere object door de verzekering van de polishouder betaald worden. Echter zijn er verder geen faciliteiten voor de gebruiker, geen no-claim opbouw enz. Ik denk wel dat daarvoor de zoveel keren geopperde gebruikersverzekering uitkomst zal bieden. Het zal wettelijk, goed doordacht, met benodigde bijllagen… en eventuele kleine lettertje, opgesteld moeten worden, en een eigen noclaim regeling zal gaan gelden. Verzekeringsmaatschappijen zijn geen filantropen, ze zullen voor alles betaald moeten worden en er wellicht nog meer aan willen verdienen. Maar ik ben benieuwd. Groet Leo.

Reputatie 4
Badge +6
Beste Lily, wat vervelend dat geen enkele verzekeraar de jaren wil overnemen. Bij welke verzekeraar zat je moeder en waar heb je navraag gedaan? Wellicht kan ik het opnieuw voor je navragen en anders de gegevens in de tabel aanpassen, het zou moeten kloppen maar de informatie is in januari 2018 voor het laatst gecheckt.

groet, Marlies
Reputatie 7
Badge +6

Een autoverzekering persoonlijk maken heeft zeker grote voordelen . Men zal dan wel met prijsklassen van de te gebruiken auto's moeten werken . De schade aan een nieuwe dure auto kan veel hoger uitpakken dan van een goedkope of stokoude auto . Als we dan toch in een duurdere auto stappen dan gedekt is , zouden we ons moeten bijverzekeren . Bij het uitlenen zouden we daar bewijs van moeten eisen. De hele discussie staat of valt met de haalbaarheid en welwillendheid van verzekeraars. Ik verwacht er niet veel van. 

Reputatie 7
Badge +6

Of je laat de persoon aan wie je de auto uitleent per keer een verzekering afsluiten. Dat kan met een reisverzekering ook. Of, ook net als een reisverzekering, een soort doorlopende "ik-leen-wel-eens-autoverzekering”.

In het geval van onze kinderen, die op regelmatige basis een auto van ons lenen, zou dat een uitkomst zijn.
Het is nu juist heel krom dat als iemand anders schade rijdt met jouw auto, dat van jouw schadevrije jaren afgaat.

Dat lijkt me zeer zeker een goed en haalbaar idee. 

Badge
We hebben sámen een auto gekocht. De overeenkomst, de tenaamstelling en de verzekering zijn wettelijk toegewezen aan één persoon, dit rijmt niet met mijn grondbeginsel. De wetgeving is m.i. onvolledig. Een relatie moet (vergelijkbaar met bedrijven) een eigen identiteit hebben, waaronder goederen (auto) en bijbehorende verplichtingen (autoverzekering) worden opgenomen. We hebben meerdere producten geldend voor beide, toegeschreven aan één persoon (huurwoning, energierekening, ...).
Reputatie 7
Badge +5
@E.T. Wiersum schreef: "Partners gebruiken ook vaak samen de auto en hebben dus ook samen schadevrije jaren opgebouwd. Ook als de partner op wiens naam de verzekering staat komt te overlijden is die opgebouwde no-claim weg. Maar ook als hij nog leeft maar door ziekte niet meer de regelmatige bestuurder is , moet je dat formeel melden. Ook dan ben je het kwijt denk ik."

Ik zie je voorbeelden niet terugkomen in deze tabel: Bekijk in de tabel hoe ‘vriendelijk’ jouw verzekeraar is.

Dat blijkt bij de meeste juist wel goed geregeld te zijn.
Voorwaarde voor het overhevelen is vaak wel dat degene die de jaren krijgt (partner of het kind) regelmatige bestuurder is en op hetzelfde adres woont als de verzekerde.

Dus als je bij de verzekeraar de polis op de ene naam zet en in de polis wie de regelmatige bestuurder is, de andere naam, dan is dit op voorhand al duidelijk.

(Dit was trouwens het idee van mijn autoverzekeraar toen ik daar een vraag over had en zo staat het nu op de polis vermeld.)
Niet helemaal uw onderwerp, maar verwantschap zie ik wel : schadevrij rijden en toch niet zomaar de bijbehorende premiekorting ontvangen gebeurt ook in autohuurland. Ruim dertig jaar huurde ik schadevrij, maar toen ik in 2016 eindelijk weer eens een eigen auto kocht moest ik enorm in de weer bij mijn 2 verhuurders om daar iets over op papier te krijgen, een soort getuigschrift. Het duurde 3 maanden (mailen, bellen, langs komen, bellen, mailen) voor ik 2 getuigschriften had. Daarna accepteerde mijn autoverzekering 12 schadevrije jaren terwijl ik er ruim 40 had. Ik was niettemin tevreden, want de premiekorting kwam en de premie is nu betaalbaar. Het zou gewoon moeten zijn, dat verhuurders gegevens over schade door de huurder registreren en bewaren. Privacygevoelig? Misschien een onderzoek van de consumentenbond waard...
Nooit gehoord van vandalisme waarschijnlijk.

Vandalisme en molest is uitgesloten op de WA.
Als ze het niet uitsluiten moeten ze uitkeren. Wat was de motivatie dan om de schade af te wijzen?
Ah, dus we voegen aan de "vreselijke dingen die verzekeraars doen" nu "de vreselijke dingen die verzekeraars gedaan zouden kunnen hebben" toe. Ik heb grote twijfels aan de toegevoegde waarde.
@John junior
Wat bedoelt u met verdeling van schadevrije jaren? Dat u de helft van de schadevrije jaren meeneemt naar een nieuwe polis en de oude polis het aantal schadevrije jaren halveert?
Badge
Wat ook na mijn mening mee genomen zou moeten worden is als je auto van de zaak hebt. Rij een auto van de zaak en al 15 jaar schade vrij. Als ik onverhoop andere baan of functie zal krijgen waar geen auto voor nodig is dan moet ik zelf een auto kopen om na me werk te komen en heb ik geen schade vrije jaren opgebouwt. Hoe krom is dit, terwijl ik 15 jaar schade vrij rijd.
Helaas was ik niet op de hoogte dat dit zou kunnen, maar volgens de tabel doet de verzekeraar waar mijn partner destijds de verzekering had lopen dat ook niet. Maar ik vind het wel een goed idee. Ik moest weer opnieuw beginnen terwijl ik toch 15+ schadevrije jaren had....
Raar andersom houdt men er wel rekening mee ?
Het risico voor je zelf kan door 2 users / gebruikers wel toenemen maar dat hoeft niet.....per se
Soms is het voordeliger e.e.a. gescheiden te houden.....
Reputatie 7
Badge +7

Even hiervoor, een 4-tal berichten eerder,heb ik mij ook bij de discussie gevoegd.. Zelf rijd ik al meer dan 50 jaar schadevrij (staat echt op de polissen) en ik heb door omstandigheden niemand die mijn auto gebruikt, niettemin vind ik de topic toch relatief belangrijk, het leeft ook. Maar mijn vraag blijft dus is er nu helemaal geen plan, geen visie, wat hebben de D66 leden dan aangekaart. In de discussie wel allerhande voorstellen. Ook houdt men hier en daar rekening met de verzekeringsmaatschappijen, sommigen denken dat ze niet mee zullen doen, anderen verwachten premieverhoging…… maar ook daar geen ideeën.  Ik haast me te zeggen dat ik het ook niet zou weten, maar dat er dus kennelijk van geen enkele kant (organisaties, politiek e,.d.) een plan is, bevreemd me toch. Groet Leo.

Ook schade vergoeden als één van twee familieleden, die vrijwel naast elkaar wonen, samen een auto delen. Ik zou mijn dochter niét op mijn verzekering kunnen zetten. Wonderlijk.

Reageer