Consumentenbond.nl
Let op!

Schade aan vakantiehuisje soms ongedekt

• 17 juli 2020
  • 8 reacties
  • 1695 Bekeken
Schade aan vakantiehuisje soms ongedekt
Badge +8
  • Moderator
  • 1633 reacties

We gaan deze zomer massaal in Nederland op vakantie. Heb je een vakantiehuisje geboekt? Dan is het goed om te weten dat je in Nederland gek genoeg soms minder goed verzekerd dan over de grens. 

Heb je bijvoorbeeld een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) van Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO, Interpolis, Reaal, SNS, Vereniging Eigen Huis of Verzekeruzelf.nl? Dan is brand- en waterschade aan je vakantiehuisje in Nederland níet gedekt. Lees hier meer over op deze pagina.

Let jij goed of je de juiste verzekering hebt voor je een vakantiehuisje huurt? Praat mee!

8 reacties

Badge

Mijn zoontje heeft op de laatste dag van de vakantie een TV kapot gemaakt in de vakantiewoning, heel jammer, maar gelukkig ben je goed verzekerd denk je dan. Ik heb een AVP (Aansprakelijkheidsverzekering) bij United Insurance en voor de vakantie een doorlopende reisverzekering afgesloten bij FBTO. Ik had eerder tijdens de vakantie contact opgenomen met FBTO via Whatsapp omdat mijn zoontje een lampje kapot had gemaakt (het zat ons niet mee en de vakantiewoning was niet ingericht voor kinderen) en had mij verteld dat de schade niet gedekt wordt door je reisverzekering, maar door je AVP, omdat je anders dubbel verzekerd zou zijn. Dus ik ging met een gerust  hart mijn vakantie verder vieren, totdat ik thuis kwam en de claim ging indienen bij mijn AVP. 

Nadat ik de claim heb ingediend bij mijn AVP werd gemeld dat deze schade niet gedekt wordt onder de polisvoorwaarden, blijkbaar zijn alleen brand- en waterschade gedekt. Dus heb ik contact opgenomen met de reisverzekering (FBTO), want tijdens het afsluiten zag ik dat schade aan het vakantiehuisje ook gedekt is, maar nu blijkt dat dit alleen geldt bij de kortlopende reisverzekering. Volgens de medewerker van de FBTO zat de dekking zat wel eerder in de doorlopende reisverzekering, maar is eruit gehaald door de “product manager”, omdat het anders dubbel verzekerd zou zijn, omdat het ook in de FBTO Aansprakelijkheidsverzekering gedekt is. Maar volgens mij is er geen andere AVP die schade aan de inboedel een vakantiewoning dekt, dus wijken ze hierin af van alle andere verzekeraars.

1. Ze wijken af van de andere verzekeraars, waardoor veel mensen hiervoor onbewust onverzekerd voor zijn.

2. De kortlopende reisverzekering heeft wel de dekking, waarom, dit maakt het toch onduidelijk en ingewikkeld? 

3. Ze geven schriftelijk aan, voordat de schade aan de TV gedekt is dat als ik een AVP + reisverzekering heb afgesloten en dat het dan gedekt is. Dan moet ik daar toch vanuit kunnen gaan tijdens de rest van mijn vakantie, anders had ik wel gelijk een andere verzekering afgesloten.

In ieder geval geen geval van klantgericht verzekeren, terwijl ze hiervoor wel een keurmerk hebben (KKV). Ik heb nu een klacht ingediend via de medewerker van FBTO en hoor binnen 10 dagen wat ze hiervan vinden. Ik had nog de suggestie gegeven om duidelijk het verschil tussen een korte- en doorlopende reisverzekering op de website aan te geven, maar ze zei dat het wel beknopt en begrijpelijk moet blijven, anders werd het zo’n droge tekst. Dus let op wanneer je een reisverzekering afsluit bij Achmea/FBTO. Natuurlijk is het beter om de polisvoorwaarden goed te lezen, maar hiervoor had ik geen tijd voor kort voor de vakantie en zag ik staan op de website “schade aan vakantiewoning gedekt”, wat dus alleen voor de kortlopende verzekering geld.

Welke stappen zou ik nog meer kunnen nemen, of heeft dit geen nut en wat is jullie mening hierover? Misschien is het goed dat ik dit ook naar de consumentenbond stuur, zodat ze consumenten op de hoogte te brengen dat wanneer je kinderen hebt en op vakantie gaat je goed kijkt of de verzekeraar die dekking niet heeft geschrapt uit de voorwaarden, waardoor je tussen wal en schip valt. Bedankt voor jullie hulp!

Badge +8

Hi @kjube, wat een vervelende situatie! Omdat we hier toevallig al een bestaand topic over hadden, heb ik je reactie hiernaartoe verplaatst.

Badge

Bedankt voor het verplaatsen, misschien nog goed om te vermelden dat FBTO de polisvoorwaarden voor de doorlopende reisverzekering in april 2020 heeft aangepast en dus onder andere deze schade niet meer dekt. En het gaat om schade aan een vakantiehuisje in Duitsland.

Reputatie 7
Badge +7

Uiteraard klopt het wat de Consumentenbond qua reis- en vakantieverzekeringen heeft uitgezocht. Niettemin is het vreemd dat een flink aantal verzekering maatschappijen de schade aan hierbij gehuurde vakantiehuisjes niet vergoedt. Ik vrees echter dat de andere maatschappijen dit zullen overnemen. En zo ben je dus voor minder verzekerd dan je denkt. Maar er zullen wel meer veranderingen plaatsvinden, denkt daarbij aan de klimaatveranderingen, meer wind of storm, meer regen of andere neerslag….. meer schade, waarvan de uitkering best zal verminderen.

Reputatie 7
Badge +6

@kjube de AVP heb je bij United Insurance en FBTO heeft natuurlijk hun eigen AVP bedoeld. Want dat doen ze dacht ik nooit, adviezen geven over de voorwaarden van een andere maatschappij. Ik begrijp ook van de Nederlandse regering en de Europese Commissie dat ze niet willen dat verzekerings maatschappijen alles hetzelfde doen, want dan heb je geen concurrentie meer, dat riekt naar kartelvorming en dat mag niet. Het moet juist overal anders. Dus als consument telkens goed lezen wat de voorwaarden zijn en vergelijken.

Badge

Ik begrijp dat de verzekeringen zelf mogen bepalen welke dekking ze geven, maar het zou niet verkeerd zijn om de consument te behoeden voor onderverzekering. Als je een reisverzekering aanbied, dan moet het ook je reis verzekeren met bijbehorende minimale dekking, anders is het misleidend vind ik. De FBTO doorlopende reisverzekering is dus eigenlijk niets meer dan alleen een bagageverzekering (met hulp en advies), dan vind ik ook dat ze het zo moeten noemen.

Van de AVP vind ik het eigenlijk wel logisch, gehuurde spullen vallen normaal niet onder de dekking maar een reisverzekering zou risico's tijdens een vakantie moeten dekken. Voor skiën en diepzeeduiken moet je je ook bijverzekeren dus als kosten aan huisjes de pan uitreist maak daar dan een module van die je al dan niet mee kunt nemen. Dan weet je waar je aan toe bent.

Reputatie 7
Badge +7

Dat is inderdaad niet zo'n slechte oplossing van forumlid @A. Deen . Want als je niet op kleine lettertjes let, of uitgaat van zoals het altijd geweest is,  kom je toch voor vervelende feiten te staan, zoals hier de schade aan het vakantiehuisje. Dan kan er beter uniformiteit zijn in verzekeringsland, dus bij een reisverzekering eventueel wintersporten zoals skiën, langlaufen, schaatsen enz., en bijzondere sporten zoals diepzeeduiken, en dan een schadeverzekering voor de huisjes, de hotelkamer enz. Het is niet leuk allerlei aparte verzekeringen te hebben, die het uiteraard duurder maken. Maar we ontkomen er niet aan, alles wordt duurder en vooral bepaalde verzekeringen, zoals de zorgverzekering, de weersomstandigheden verzekering enz.

Reageer