Consumentenbond.nl

Schade gemaakt op vakantie: wat nu?

• 22 augustus 2019
  • 8 reacties
  • 1386 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Je hoopt natuurlijk dat er niks misgaat tijdens de vakantie. Heb je per ongeluk schade gemaakt aan het vakantiehuisje of is de sleutel van het gehuurde kluisje vol waardevolle spullen kwijt? Of als het nog niet zuur genoeg is, wordt niet alles gedekt door de reisverzekering of aansprakelijkheidsverzekering. Je leest hier wie wat dekt!

Heb jij wel eens aangeklopt bij de verzekering na een vakantie?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Mijn vrouw is in een hotel een keer met de tas achter een kastje blijven haken waar alle asbakken van het terras op stonden . Er brak een ( gammele ) poot af en alle asbakken aan diggels . Was een koddig gezicht , maar ik durfde op dat moment niet te lachen. 😊 We waren er vermoedelijk voor verzekerd . De hotelier wilde daar echter geen gebruik van maken . Het antwoord is daarmee dat we nooit wat geclaimd hebben . Ook als we bij andere gelegenheden wel schade hadden , was het nutteloos wegens de dekkingsvoorwaarden . Ik vind het een gruwel dat er zulke enorme verschillen in de dekkingsvoorwaarden zitten en dat we in de praktijk vaak geheel of deels met de schade blijven zitten. Wie gaat al die kleine lettertjes uitspitten alvorens een verzekering af te sluiten ? Vrijwel niemand schat ik in.
Reputatie 4
Badge +5
Fijn dat jullie geen aanspraak op jullie verzekering hoefde te doen, @E.T. Wiersum.

Klopt, voor het afsluiten moet je hoop je een hoop lezen en 'doorspitten'. Leuk is het wellicht niet, maar wel aan te raden 😉
Reputatie 7
Eén keer een paar glazen gebroken maar die hadden destijds een waarde van nog geen tientje (guldens). Ik ben ervoor verzekerd maar om nou voor zo'n bedrag een claim in te dienen?
Reputatie 1
Badge +1
@MrsJones Altijd goed om af te wegen of het zinvol is om je verzekering aan te spreken voor iets. Vooral als het om een klein bedrag gaat.

Het is fijn om gedekt te zijn voor schade, maar iedere schade die je claimt - of deze nou uitgekeerd wordt of niet - wordt geregistreerd door de verzekeraar. Claim je teveel dan kun je soms uit je verzekering worden gezet. Of het geeft moeilijkheden bij het afsluiten van een andere verzekering. Je wordt dan als veel claimer gezien.
Badge
Vorig jaar op de laatste dag van mijn vakantie mijn tablet kapot laten vallen. Bij de reisverzekering -geinformeerd- of dit verzekerd was. Tenslotte hebben die de kleine lettertjes er veel sneller bij gepakt.
Snel vastgesteld dat, rekening houdend met afschrijving en eigen risico, er niets te vergoeden viel.

Toch kreeg ik later een enquête over mijn claim! Blijkt dus inderdaad dat dit ook als claim werd geregistreerd.
In juni reed ik met mijn huurauto tegen de slagboom van de parkeergarage aan van het hotel waarin ik verbleef. De schade van bijna 500 Euro aan de slagboom kon ik nergens verhalen. De reisverzekering zag dit niet als schade aan een vakantieverblijf, de autoverzekering dekte alleen de autoschade en het viel ook niet onder mijn aansprakelijkheidsverzekering!
Tja zoveel verzekeringen en nog de schade niet gedekt. Vraag me af hoe dit wel te verzekeren valt ?
Reputatie 7
Badge +6
Dat is nu precies wat het grote probleem is van veel verzekeringen en waar ze naar mijn overtuiging niets aan gaan doen. Ze vinden het veel te fijn als ze niet hoeven uit te keren terwijl wij dachten redelijk goed gedekt te zijn @Anneke S .
In juni in Portugal in onze huurauto ingebroken. Er was volgens Noord Holland 1816 geen zichtbare braakschade omdat dit niet in het politie-rapport staat. Daarom keren ze niet uit.

Reageer