Schadevrije jaren 1e en 2e auto

• 11 February 2021
  • 19 reacties
  • 170 Bekeken

Badge

Sinds 2018 heb ik meerdere auto´s verzekerd bij Centraal Beheer. 1 hoofdauto met 18 schadevrije jaren en 1 tweede auto met 1 schadevrij jaar.

Per mei 2019 heb ik de hoofdauto verkocht. Ik heb daarbij over het hoofd gezien dat het aantal schadevrije jaren niet automatisch wordt overgezet naar de tweede overblijvende auto. Centraal Beheer heeft daar ook geen expliciete opmerking over gemaakt ondanks dat ik meerdere malen telefonisch contact heb gehad bij het opzeggen en afsluiten van de autoverzekering.

In november 2020 heb ik schade gereden met de overblijvende auto. Ik werd geconfronteerd met een veel hogere premie omdat het ene schadevrije jaar op die overblijvende auto was geregistreerd en er een terugval was met malus als gevolg. De 18 (inmiddels 19) schadevrije jaren die ik op de voormalige hoofdauto had speelt daarbij geen enkele rol.

Opmerkelijk want het zou toch niet uit moeten maken in welke auto ik rijd. Reeds vele jaren rijd ik schadevrij en enkel door een administratief gegeven (het aantal schadevrije jaren op een specifieke auto) word ik geconfronteerd met een veel hogere autopremie.

Centraal Beheer erkent dat eea niet goed is gegaan maar zij kunnen geen bonus-malus wissel meer toepassen na het schadevoorval. Ook is het niet hun werkwijze om klanten op de onlogische situatie attent te maken dat van het hoge aantal schadevrije jaren geen gebruik wordt gemaakt.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? En zo ja, heeft de verzekeraar een oplossing aangeboden? Ik ben benieuwd te horen naar ervaringen van anderen in dit forum. Ook ik hoor ik graag van de Consumentenbond of ik aan de nadelige gevolgen (hogere premie) iets kan doen.

Bij voorbaat dank.

Ed

19 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Niet handig om de verzekering van de hoofdauto bij de verkoop niet overgezet te hebben op de andere . Verzekeraars staan meestal niet bekend om hun coulance . Het streven is zo veel mogelijk premie binnen harken en zo weinig mogelijk schade uitkeren . Niks aan te doen als ze niet wat willen doen , lijkt me . 

Het is niet de eerste keer dat er een discussie is over twee autoverzekeringen op één naam en wat er nu wel of niet mag. Mijn indruk is dat er bij de verkoop van een auto geen verplichting bestaat voor een verzekeraar uw polissen om te ruilen. Wat wel kan is een andere auto registeren op uw beëindigde polis ook bij een andere maatschappij. Zo moet u over kunnen stappen met uw huidige auto naar een voortzetting van uw andere polis maar dan bij een andere maatschappij. Misschien kunt u Centraal beheer met dat argument toch om krijgen.

Reputatie 7
Badge +6

@E.T. Bouman-van Garsel hoeveel was de malus-terugval op de 2e auto na één schadevrij jaar?

Badge

Beste Jan, 5 jaar. Ken het percentage niet. Groet. Ed

Reputatie 7
Badge +6

Ik snap het dan, na één schade ga je 5 jaar achteruit. Je saldo staat nu dus op -4.  Jammer dat je de 18 bonusjaren hebt laten liggen en het pas merkt aan de premie als je 5 malus jaren krijgt.

Je krijgt altijd een verklaring van het aantal schadevrije jaren als je een verzekering opzegt. Die kan je dan weer inleveren bij de nieuwe verzekering. Die verklaring is een bepaalde tijd geldig, ik dacht langer dan een jaar. Het staat er op.

Je zou dan je verzekering bij Centraal Beheer kunnen opzeggen en elders (of Centraal Beheer) een nieuwe beginnen met die 18 schadevrije jaren verklaring. 

Ik snap het dan, na één schade ga je 5 jaar achteruit. Je saldo staat nu dus op -4.  Jammer dat je de 18 bonusjaren hebt laten liggen en het pas merkt aan de premie als je 5 malus jaren krijgt.

Je krijgt altijd een verklaring van het aantal schadevrije jaren als je een verzekering opzegt. Die kan je dan weer inleveren bij de nieuwe verzekering. Die verklaring is een bepaalde tijd geldig, ik dacht langer dan een jaar. Het staat er op.

Je zou dan je verzekering bij Centraal Beheer kunnen opzeggen en elders (of Centraal Beheer) een nieuwe beginnen met die 18 schadevrije jaren verklaring. 

Dat zeg ik toch letterlijk hierboven?

Reputatie 4
Badge +3

Auto is al sinds mei 2019 verkocht. Als schadevrije jaren al mee zouden kunnen naar de andere auto kan dat maximaal 1 jaar. Er zijn nu al 21 maanden verstreken.

Ben weinig hoopvol gestemd hierin. Maar dit is toch ook algemeen bekend?

Meestal bieden verzekeraars wel de optie om binnen 12 maanden uw 5 schadevrije jaren weer terug te geven als u het schadebedrag aan de verzekeraar terug stort. Dus stel uw schade was 800 euro, als u de verzekeraar belt en dit bedrag terug geeft dan maken zij de vak van 5 jaar ongedaan.

De meeste verzekeraars accepteren Roy-Data gegevens tot drie jaar.

Reputatie 7
Badge +6

@Deen, je kan een opgeschorte polis voortzetten bij dezelfde maatschappij met een andere auto. Maar dat kan niet met een opgezegde polis, die kan je niet op een later tijdstip voortzetten bij een andere maatschappij met een andere auto. Dan begint gewoon weer een nieuwe polis voor een heel jaar. 

Ik dacht ook even dat de Roy-Data langer dan een jaar geldig blijven maar @JMA heeft gelijk, ik zie op internet staan dat het één jaar is, alleen bij opschorten is het drie jaar. Misschien kan topicstarter nog een beroep doen op coulance, dat het wel zo telefonisch besproken was maar niet uitgevoerd en je had blind vertrouwen en daarom viel het niet op.

@Jan Die polis met 18 schadevrije jaren is toch opgeschort en zou in Roy-Data moeten staan. De meeste verzekeraars (zegt het internet bij mij) staan je toe die data tot drie jaar na opschorting te gebruiken en dan pak je je huidige auto en gaat naar een andere verzekeraar on daar je huidige auto op basis van die opgeschorte data te verzekeren. Volgens mij bedoelen we precies hetzelfde. Of je in de praktijk toch tegen problemen aanloopt kan ik natuurlijk ook niet voorspellen.

Reputatie 7
Badge +6

@Deen, ik lees “opzeggen” in het verhaal van de topicstarter, 2e paragraaf onderste zin. 

@Deen, ik lees “opzeggen” in het verhaal van de topicstarter, 2e paragraaf onderste zin. 

Dan staat hij toch in Roy-Data en kun je bij een andere maatschappij toch een polis nemen op basis van die data?

Reputatie 7
Badge +6

Behalve als het jaar al om is. En dat is het geval bij de topicstarter. 

Behalve als het jaar al om is. En dat is het geval bij de topicstarter. 

Ik quote nu letterlijk van de site van de Consumentenbond:

Geldigheid schadevrije jaren

Zeg je je verzekering op, dan meldt je verzekeraar na je opzegging je schadevrije jaren in de centrale database Roy-data. Na het opzeggen van je autoverzekering, zijn je schadevrije jaren bij de meeste verzekeraars nog 3 jaar geldig. Bij verzekeraar ZLM is dit zelfs maar 2 jaar. 

Gelukkig zijn een aantal verzekeraars coulanter. Bij ABN Amro, Allianz Direct, Autoweek, Hema en Inshared en Vereniging Eigen Huis 4 jaar. Bij Aegon zijn schadevrije jaren zelfs 5 jaar houdbaar.

Reputatie 7
Badge +6

Ja , zo herinner ik het me ook bij nader inzien . Autoverzekeringen staan op naam en diegene bouwt de no-claim op . Waarom wordt de verzekering van de overgebleven auto dan niet op de naam van degene met 18 schadevrije jaren afgesloten ? of mis ik iets ? Verbroken relatie ? Als het dezelfde persoon betreft met twee polissen , zou enige coulance te overwegen zijn . Verzekeraars blinken daar echter niet in uit ….

Ja , zo herinner ik het me ook bij nader inzien . Autoverzekeringen staan op naam en diegene bouwt de no-claim op . Waarom wordt de verzekering van de overgebleven auto dan niet op de naam van degene met 18 schadevrije jaren afgesloten ? of mis ik iets ? Verbroken relatie ?

Omdat op die auto al een verzekering loopt bij die maatschappij op dezelfde persoon en er is geen regel is die eist dat je in zo'n geval de verzekeringen om kunt ruilen, of zo je wil de auto in de andere verzekering kan schuiven.

Reputatie 7
Badge +6

Vermoedde ik al , @A. Deen . Daarom tekst aangevuld . Zie boven .

Reputatie 7
Badge +6

@Deen ik denk dat hoe een verzekeringsmaatschappij omgaat met opgebouwde schadevrije jaren verward wordt met hoe lang die in het Roy-Data register bewaard worden. Je zou je vraag moeten richten tot @JMA, die kwam er mee. Als je die vraag intypt in Google hoe lang schadevrije jaren in Roy-Data bewaard worden kom je die 1 jaar bij opzeggen en 3 jaar bij opschorten tegen. Bij de topicstarter is de issue dat Centraal Beheer geen bonus-malus wissel toepassen na een schadegeval. Ik ga hier verder niet over Deen. 

Badge

Veel dank voor alle informatie.

Sinds mei 2020 heb ik weer een 2e auto (26 jaar oud, nog geen duizend euro waard). Daar staan de inmiddels 20 schadevrije jaren op geregistreerd. Dus geen zorgen over verlies van schadevrije jaren.

Waar het me uitsluitend om ging is dat ik ruim 1 jaar maar 1 auto verzekerd had met het voor mij ongunstige aantal schadevrije jaren van +1, terwijl ik ook zonder problemen deze had kunnen omwisselen naar de 19 schadevrije jaren, maar dat mijn verzekeraar mij daar niet expliciet op heeft gewezen. Inderdaad staat een en ander genoteerd in het polisblad, dus ik had beter kunnen weten.

Reageer