Consumentenbond.nl

Schadevrije jaren en all-risk verzekering? Wat heb je eraan?

• 12 maart 2018
  • 5 reacties
  • 514 Bekeken

Badge
Ik heb een all-risk verzekering met een premie van 800 EU p/j.
Nu heeft er iemand tegen m'n auto gezeten (bij 't parkeren vermoedelijk) en lakschade achtergelaten. Niet te verhalen natuurlijk, maar hey, daarvoor verzeker je je ook all-risk.

Dan ga je eens navragen wat dat zou kosten ivm de schadevrije jaren (ik heb er 11). Dat zou betekenen dat ik 5 stappen omlaag ga op de ladder en m'n premie uit zou komen op ruim 600 EU meer, ongeveer 1500 eu per jaar, Dat is bijna het dubbele! Per jaar!

Dat is toch geen doen meer? Die lakschade is 300 - 500 eu ongeveer gok ik. Dus het zelf oplossen is goedkoper. Daar verzeker je je dan all-risk voor. Ja, all-risk voor mij zeker?

Het is toch bizar dat de penalty voor zoiets, wat in wezen door een ander veroorzaakt wordt, met 5 levels gestraft wordt. Hetzelfde als dat ik frontaal op iemand in zou rijden, dat zou dan wel geheel vergoed worden en gelijk gestraft worden?

Moet zoiets niet veel meer gewogen worden op het vergrijp. 1 level omlaag bij kleine incidenten vs bijv. 5 als je frontaal op iemand klapt?

Je zou er bijna je auto nog total loss voor rijden, daar bereik je wellicht nog meer mee.

Aan m'n historie kunnen ze ook zien dat ik nooit wat claim. Dus iemand die de boel probeert op te lichten ben ik ook niet. Vandaag de dag kunnen ze al die informatie toch zien?

Is dit wel normaal gedrag van de verzekeraars en moet hier niet wat aan gedaan worden zodat het wat eerlijker wordt? Want zo heb je er niks aan natuurlijk.

Sowieso eerste wat ik zal doen is die all-risk afzeggen uiteraard.

5 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Toegegeven, een hele, hele late reactie...
Ik kwam dit bericht tegen omdat ik op zoek was naar meer duidelijkheid inzake terugval bij 1 schade (altijd 5 schadevrije jaren, ongeacht de hoogte) en hoe het zit met de BM ladder van je eigen verzekering en wanneer je overstapt...

Enfin, maar v.w.b. het bovenstaande topic, relatief kleine schade buiten eigen schuld, zag ik dat bepaalde verzekeraars dat niet echt rechtvaardig vonden/vinden.

zie b.v. https://www.europeesche.nl/verandering-schadevrije-jaren-voor-motorrijtuigen
of http://polispartner.nl/het-no-blame-no-claim-principe/

Op de weblog van Independer staat ook het e.e.a. te lezen over deze z.g. "No blame – No claim" clausule.
https://weblog.independer.nl/autoverzekeringen/autoverzekering-wat-is-de-no-blame-no-claim-regeling/

Het wordt echter ingewikkelder om uit te zoeken wélke verzekeringen deze 'No blame - no claim' hebben....
Voorstellen hoe het anders zou moeten zijn altijd welkom als u zich maar wel realiseert dat op autoverzekeringen als jaren geen stuiver verdiend wordt dus alles dat u voorstelt waarbij u minder gaat betalen ook voorzien van bijbehorende ideeën wie er dan méér gaan betalen.
Reputatie 7
Badge +6
Tja , het voelt erg oneerlijk als we gestraft worden voor schade die een ander heeft veroorzaakt en het niet verhaald kan worden . Zo werkt het nu eenmaal en daarom rijden de meesten ook gewoon door als ze schade veroorzaken en ze denken dat niemand hun kenteken heeft opgenomen. Met een beetje pech draaien we toch nog voor de schade op , die we zelf of een ander veroorzaakt heeft en gaan we zelfs meer betalen als we claimen. In veel gevallen heeft die hele verzekering geen zin . Maar het zal je maar gebeuren dat het wel zin heeft en je er niet voor gedekt bent doordat je alleen WA hebt. Overigens is het bekend , dat de schadelast zodanig is , dat autoverzekeringenbranche momenteel niet erg winstgevend is. Ook de concurrentie heeft sommige maatschappijen in de gevarenzone gebracht. All risk afzeggen is aan te raden als de dagwaarde flink is afgenomen . Meestal wordt dat aangeraden als de auto een jaar of 7 is dacht ik .
Reputatie 7
Badge +6
Er zijn zeker wel verbeteringen in de voorwaarden mogelijk om het allemaal wat eerlijker te maken, maar ik verwacht niet dat van de branche veel te verwachten zal zijn op dat gebied.
Badge
Je zou voor deze situaties eerder denken aan een (verplicht) eigen risico ipv 6 niveaus a +-2000 euro omlaag gaan.

Reageer