Consumentenbond.nl
Vraag

Schadevrije jaren verdelen bij scheiding

  • 15 mei 2019
  • 5 reacties
  • 431 Bekeken

Badge
Goedendag,

Na enige correspondentie met Inshared en met Achmea toch maar eens kijken of ik bij de consumentenbond meer teweeg kan brengen.

Wat is de situatie:
Mijn partner en ik hebben jarenlang samen gebruik gemaakt van 1 auto met de autoverzekering op mijn naam en de auto op haar naam.
Nu is het zo dat we uit elkaar gegaan zijn en alles netjes verdeeld hebben. De kinderen zijn op papier zelfs verdeeld 1 kind bij mijn ex ingeschreven en 1 kind bij mij.
Dan komen we bij het volgende, mijn ex partner heeft uiteindelijk een nieuwe auto gekocht en een verzekering afgesloten (ook bij Inshared). Omdat er geen schadevrije jaren op haar naam staan dacht ik (aangezien alles netjes verdeeld is) even een mail te sturen naar Inshared om aan te geven dat ik graag de helft van mijn schadevrije jaren af wil staan aan mijn ex-partner.
Na enige correspondentie via de mail bleek de conclusie dat zij dit niet doen en naar eigen zeggen:
Schadevrije jaren zijn wel overdraagbaar maar alleen als geheel. Ze zijn niet splitsbaar, dit zijn algemeen geldende regels rondom schadevrije jaren.
Elke maatschappij dat verbonden is aan het Verbond van Verzekeraar moeten zich hier ook aan houden.

Natuurlijk even gekeken naar het Verbond van Verzekeraars, en er zijn wel degelijk verzekeraars die de jaren splitsen.

Hierop volgend kreeg ik het volgend antwoord:
Bedankt voor de verwijzing naar de pagina van de Consumentenbond. De informatie op deze pagina heeft betrekking op het overhevelen van schadevrije jaren op (ex)partners, eventueel bij overlijden. Daar wordt slechts summier ingegaan op het splitsen van schadevrije jaren. We lezen daar het volgende:

"...Bij een scheiding mag overhevelen meestal ook, mits dit uiteraard in goed overleg gebeurt. De jaren verdelen over de partners kan soms, zoals bij Autoweek, de Goudse en Verzekeruzelf."

Wij hebben bij InShared ervoor gekozen om geen schadevrije jaren te verdelen over (ex)partners. Wel zijn er andere gevallen waar wij coulanter zijn met schadevrije jaren dan onze concullega's, zoals u verderop op die pagina leest.

We sluiten ons aan bij ons eerder oordeel dat wij schadevrije jaren niet verdelen. Wij gaan hier geen uitzondering in maken en we zullen ook niet opnieuw ingaan op vragen over dit onderwerp.


Na nog enkele mailwisselingen uiteindelijk gevraagd naar een contactpersoon die ik rechtstreeks kan benaderen bij Inshared, hier heb ik uiteindelijk geen reactie meer op gehad.

Volgende stap was in mijn geval het inschakelen van rechtsbijstand. Ik heb een rechtsbijstand van Interpolis welk onderdeel is van Achmea, Inshared is ook onderdeel van Achmea. Dus ik dacht ik neem maar even contact op met Achmea aangezien het van dezelfde hoop afkomstig is. Deze verwezen mij weer door naar Inshared waar ik uiteindelijk weer het zelfde antwoord kreeg.

Waar is in dit geval We All Benefit????? (we zijn tenslotte beide klant bij Inshared!!!!)

Iemand een idee om dit op een beschaafde manier af te handelen?

Met vriendelijke groet,
S. Hoogland

5 reacties

Reputatie 7
Badge +5
"Mijn partner en ik hebben jarenlang samen gebruik gemaakt van 1 auto met de autoverzekering op mijn naam en de auto op haar naam."

Stond in de polis ook dat zij de "Regelmatige bestuurder" / "Hoofdbestuurder" was?
Badge +6
Hi @S.J.P.M. Hoogland, welkom op de Community! Vorig jaar is er toevallig een vergelijkbaar topic geopend, misschien is dit ook interessant voor jou om eens door te lezen?
Badge
Ik snap gewoon niet waarom het zo moeilijk moet zijn!
We zijn allebei klant van Inshared, al vanaf 2011 betaal ik netjes mijn premie bij Inshared en dan word je als klant zo behandeld! Sterker nog het dus echt een kwestie van niet willen gezien het stukje in het artikel van Imke.
Het Verbond van Verzekeraars liet ons eerder weten dat verzekeraars juist géén collectieve afspraken mogen maken over het toekennen van schadevrije jaren. Maar verzekeraars mogen dit wél op eigen houtje doen. Kortom: het is dus geen kwestie van kunnen, maar ook van willen.

De mail die naar mij verstuurd is waarin wordt gezegd dat elke maatschappij zich aan het Verbond van Verzekeraars moet houden, is dus gewoon een leugen.

Ik zou een gesprek aan willen gaan met Inshared maar je komt niet voorbij de mail, dan toch maar via de sociale media??
Reputatie 7
Badge +5
@S.J.P.M. Hoogland Plaats je klacht in ieder geval op Het Klachtenkompas, dan kunnen anderen ook zien hoe Inshared hiermee omgaat:

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/inshared/details?companyId=7e5aee0c-8dbd-46ce-a76d-520c4ab0aa76

Klachtenkompas.nl is een initiatief van de Consumentenbond. Op dit online klachtenplatform kun je gratis een klacht indienen. Doel is dat je samen met het betreffende bedrijf of instantie tot een oplossing komt. Deelname van bedrijven is vrijblijvend en alle klachten worden openbaar gemaakt. Zo kan iedereen zien of er klachten over bedrijven zijn en hoe die daar mee omgaan.
Badge +6
Heb je inmiddels al een klacht geplaatst op Klachtenkompas, @S.J.P.M. Hoogland? Of zijn er nog andere ontwikkelingen? Ik ben benieuwd!

Reageer