Consumentenbond.nl
Vraag

Scheiden scheve verdeling

• 15 januari 2020
  • 2 reacties
  • 335 Bekeken

Mijn partner en ik gaan scheiden en zijn beide akkoord met een scheve verdeling van ons vermogen
Ziet de belastingdienst dit dan als een schenking van de minst naar de meest bedeelde? Ook als wij het hele jaar nog fiscale partners blijven?
En als een ieder zijn eigen pensioen voor 100% wil behouden? ondanks dat het pensioen van de een, een veel grotere waarde vertegenwoordigd dan het pensioen van de ander?
Wordt dat ook als een schenking gezien waarover belasting betaald moet worden?
Ook indien wij het hele kalenderjaar nog fiscale partners blijven?

2 reacties

Badge +8

Zijn er toevallig Communityleden met vergelijkbare ervaringen en advies voor @Robbie6767:relaxed:

Hoi, bij pensioen werkgevers bestaat de mogelijkheid om niet uit te ruilen. Dit heeft volgens mij geen fiscale gevolgen.  

Het makkelijkst is om aan huisraad geen waarde te verbinden/ af te spreken tenzij daadwerkelijk kunst e.d te verdelen is. 

Vervolgens wordt er een balans op gesteld door de notaris , auto, lijfrentepolis, overwaarde huis... als hier afgesproken wordt tot een niet 50/50 verdeling,  heet  het een overbedeling en is schenkingsrecht verschuldigd.

Dit staat los van fiscale partners ed en is een aparte aangifte.

Door een lagere waarde van de auto of woning (WOZ van vorig jaar/tijdstip uit elkaar of korting op WOZ ivm bewoonde staat e.d.) kun je de overdeling beperken. Let op het kan altijd zijn dat de belastingdienst een andere waardering aanhoudt als je het te gek maakt.

Een goede notaris zal je bovenstaande uitleggen. Pensioenfondsen hebben standaard formulieren om wederzijdse uitruil niet te laten plaatsvinden. Dit moet je wel actief regelen.

Reageer