Consumentenbond.nl

Schendt de Belastingdienst de WBP (wet bescherming Persoonsgegevens)?

• 23 november 2014
  • 0 reacties
  • 167 Bekeken

Hallo,

Kortgeleden kreeg ik een definitieve berekening van mijn toeslagen over 2013. Bij het bekijken van de berekening bleek dat mij ineens een toeslagenpartner was toegekend. Een ouder iemand, die vermoedelijk ooit op dit zelfde woonadres heeft gewoond. Ik woon hier sinds 2011, dus deze persoon heeft hier nooit meer in 2013 gewoond (en ik kan het weten;).

Ten eerste vind ik het irritant dat ik ervoor verantwoordelijk ben om deze fout recht te zetten. Ik heb de belastingdienst gebeld, maar online kan ik checken dat de fout niet is hersteld. Dus zal ik bezwaar moeten aantekenen.

Wat ik daarnaast verontrustend vind is het feit dat deze persoon met Burgerservicenummer Én inkomen over 2013 zwart op wit staat in de brief die ik heb gekregen.

Dit lijkt mij een ernstige aantasting van de privacy in het kader van de Wet op de Bescherming van Persoonsgegevens. Immers: je mag gegevens zonder uitdrukkelijke toestemming van de klant ook niet beschikbaar stellen aan anderen. Wat nu hoogstwaarschijnlijk dus wel is gebeurd.

Mijn vragen zijn: hoe vaak maakt de belastingdienst dergelijke fouten? Waar ontstaat deze fout: bij de woningcorporatie/bij het binnenhalen van de gegevens/bij het verwerken van de gegevens bij de belastingdienst?? Of heeft de betreffende persoon mogelijk een verkeerd adres doorgegeven? En wordt dat niet gecontroleerd dan met de gegevens van de woningcorporatie?

Als de fout bij de woningcorporatie dan wel de belastingdienst ligt, wie garandeert mij dan dat mijn burgerservicenummer en inkomensgegevens niet vermeld zijn op een brief die aan de betreffende 'toeslagenpartner' zijn gestuurd.

Nee, leuker kunnen ze het inderdaad niet maken.....

0 reacties

Geen reactie

Reageer