Consumentenbond.nl
Vraag

Schenk- of erfbelasting betalen na erfenis?

• 12 april 2020
  • 2 reacties
  • 322 Bekeken

Badge

Beste forumleden,

Mijn vrouw heeft een paar weken geleden de erfenis van haar moeder, met haar stiefvader afgehandeld. Ze heeft een geldbedrag gekregen en in een ondertekend document verklaart dat de erfenis nu is afgehandeld. Moeten we erfbelasting of schenkbelasting betalen?

Haar stiefvader was in gemeenschap van goederen met haar moeder getrouwd. Enkele jaren geleden is haar moeder overleden. Ze hebben beiden een testament met tweetrapsmaking en een uitsluiting van de koude kant. Wat ik daarvan heb begrepen is dat de erfenis in zijn volledigheid naar de langstlevende partner (haar stiefvader) gaat en die moet dan erfbelasting betalen, maar kan dan wel gebruikmaken van een hoge vrijstelling. Pas na zijn overlijden gaat de tweede trap van het testament in en erft mijn vrouw haar kindsdeel van haar moeder en dan pas moet ze erfbelasting betalen.

Echter heeft haar stiefvader er dus voor gekozen om haar kindsdeel vroegtijdig te geven.

Hoe wordt dit gezien door de fiscus en hoe moeten we hier aangifte over doen? En als het schenkbelasting is, kunnen we dan gebruik maken van de eenmalig verhoogde vrijstelling voor een woning (hypotheek aflossen)?

2 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Als het bedrag bij het overlijden van de stiefvader naar uw vrouw gaat is het erfenis. Als het voor die tijd gaat is het schenking. Waarschijnlijk zijn de belastingtarieven in beide gevallen even hoog. Een stiefkind wordt bij deze schenkingsregeling door de belasting gezien als eigen kind. Het staat hier en hier.  Dus dezelfde vrijstellingen gelden voor een schenking van ouder naar kind, dus ook die eigen woning regeling. Als je de hypotheek ermee aflost kan je dus gebruik maken van die vrijstellingen.  

Badge

Hallo Jan, bedankt voor je heldere antwoord. Ik heb gelijk het schenkaangifte formulier (2020) doorgenomen.

Bij vraag 3 van het digitale aangifte formulier kun je aangeven wat voor soort schenking het is. De meest voor de hand liggende opties zijn 'Andere zaken' of 'Geldbedrag.

In de toelichting van het formulier staat het volgende:

3d Geldbedrag 
Met een geldbedrag bedoelen we contant geld, maar ook geld dat iemand op uw rekening stort. Dat kan op uw eigen rekening zijn, maar ook op de rekening van uw notaris. Let op! Gebruikt u het geld voor een onroerende zaak, bijvoorbeeld een woning? Kies ook dan ‘geld’. Vul het bedrag van de schenking in bij vraag 3d en ga daarna verder met vraag 3e.14 ‘Te verrekenen overdrachtsbelasting’.

3n Andere zaken
Een schenking hoeft geen tastbare zaak zoals antiek of geld te zijn. Iemand kan u bijvoorbeeld geld lenen tegen gunstige voorwaarden, of u een verzekeringspolis schenken. 
Of krijgt u uw wettelijk erfdeel (ook wel kindsdeel genoemd) alvast uitbetaald? Dan is het verschil tussen het uitbetaalde bedrag en de marktwaarde van de vordering een schenking. 
De waarde van zo’n schenking is soms moeilijk te bepalen.

De optie 'Andere zaken' lijkt me het juiste antwoord, omdat er in de toelichting gesproken wordt over het alvast ontvangen van een kindsdeel. Ik merk als ik deze optie selecteer, dat ik hierna niet meer kan aangeven om gebruik te maken van de eenmalig verhoogte vrijstelling voor een woning. Dit kan wel als ik de optie: Geld kies.

Zou dit alleen aan de werking van het aangifteformulier liggen of zou er nog een fiscale reden kunnen zijn waarom deze schenking evt. niet voor de verhoogte vrijstelling voor een woning gebruikt mag worden?

Reageer