Consumentenbond.nl

Schenken mbv schuldbekentenis mbt studie kinderen.

• 27 januari 2016
  • 0 reacties
  • 178 Bekeken

Reputatie 1
Badge +3
Mijn vader kreeg nog voordat ik ging studeren de gouden tip om een schuldbekentenis voor al zijn 3 kinderen te maken. Vermomd als een schenking.

En waar voorwaarden aanzaten. Als hij krap bij kas zat ging het feest niet door of kregen we wat minder. Als hij niet eens was met het doel, waarvoor ik XTRA geld nodig had dan peanuts.

Als je ouders te veel verdienen schiet het rijk niks voor. Maar moeten de ouders bijspringen om de kinderen financieel te ondersteunen tijdens hun studie. Zo was het in 1986. Dus hij maakte voor de eerste 2 kinderen een schuldbekentenis van 25.000 gulden. Wat later verhoogd werd tot 30.000 gulden. Omdat bij de derde de kosten waren gestegen en iedereen krijgt even veel. PUNT.

De 25.000 gulden was berekend op het deel dat de ouders moesten bijleggen per maand om het voor het kind leefbaar te maken. Dus laten we zeggen 350 van het rijk en 520 van de ouders per maand. 520 gulden x 12 x 4 jaar studie. Samen goed voor 25.000 gulden.

Hij kon het van de belasting aftrekken voor al zijn 3 kinderen. Het was een schenking. Ik moest het opgeven bij de belastingdienst. Ik had er recht op, maar kon er niet bij als ik niet aan de voorwaarden voldeed. Dat heb ik ook voorgelegd aan de belastinginspecteur met een kopie van de akte waarin de voorwaarden stonden. Daarna deed hij er niet meer moeilijk over !

De schenking heeft bestaan tot eind 2015. Ik heb slechts een deel gebruikt evenals mijn zussen. Vooral de laatste jaren kregen we vaak nul op rekest. Gewoon omdat mijn ouders allebei rond moesten komen van AOW en pensioen. Zij moeten ook leven.

De schuldbekentenis is bij een notaris opgemaakt en elk heeft zijn akte gekregen. Uiteindelijk heeft iedereen zijn geld gekregen. Ook al duurde dat 26 jaar. Hoeveel aftrek hem dat opleverde geen idee, maar weinig zal het niet zijn geweest !

Waarom niet deze tip !!

0 reacties

Geen reactie

Reageer