Consumentenbond.nl
Vraag

Schenking aan kleinkind op een gezamenlijke rekening met kleinkind

• 2 april 2021
  • 7 reacties
  • 138 Bekeken

Ik wil jaarlijks een schenking doen aan mijn kinderen en kleinkinderen. Hiervoor wil ik een gezamenlijke en/of rekening openen; 1 rekening met mijn kind en mijzelf en 1 rekening met mijn kleinkind en ikzelf.

Hiermee wil ik voorkomen dat zij straks erfbelasting moeten betalen over de erfenis en tevens besparen wij dan jaarlijks op de vermogensbelasting.

Het saldo van deze rekeningen worden bij de jaarlijkse aangifte van de belasting opgegeven bij kind en kleinkind.

Ik heb met mijn kind en kleinkind afgesproken, dat mochten mijn man en ik in de toekomst toch nog een bedrag van de schenking nodig hebben, dat zij dit dan aan ons terug geven.

7 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Leuk bedacht, maar zo werkt het natuurlijk niet. Als je een en/of rekening opent, is het geld nog steeds van jou en zo ziet de belastingdienst dat ook. Het is op die manier ook geen schenking, dat blijkt ook wel uit het feit, dat je met je kinderen wil afspreken dat als jullie het nodig hebben, er weer over kunnen beschikken.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om geld terug te vragen, het gaat dan om een geval van nood (grote reparatie eigen woning, die ze later ook erven)  of iets dergelijks.

Er is mij door een adviseur van *****gezegd dat een en/of rekening kan. Dat je het geld op een en/of rekening verdeeld naar de personen van de rekening. In dit geval zou het hele saldo dan naar mijn kleinkind gaan en op de rekening van mijn zoon naar hem.

Maar het leek mij beter om dit nogmaals te controleren. Dus ben benieuwd.

Reputatie 7
Badge +6

Besparen op de vermogensbelasting speelt voor de eerste €50.000 per persoon geen rol omdat dat de vrijstelling is.

U mag jaarlijks een bedrag belastingvrij schenken aan uw kind en kleinkind. Dit jaar is het €6604 voor kind en €3244 voor kleinkind. Als u dit elk jaar doet kunt u zo een heel kapitaal belastingvrij schenken. Wat eenmaal geschonken is, hoeft het kind/kleinkind later geen erfenisbelasting (successierechten) over te betalen.

Eenmalig mag u per kind tot €100.000 belastingveij schenken als het kind het gebruikt voor de aankoop van de eigen woning en het kind onder de 40 jaar is (of daar in de buurt). De eigen woning valt niet onder de vermogensbelasting.

Dus uw vraag speelt pas als u meer wil schenken dan deze bedragen.

Met een en/of rekening ziet de belasting het als de helft van u en de helft van het kind. U kunt net zo goed die helft dan op rekening van het kind/kleinkind alleen zetten. Dat geeft hun alle vrijheid ermee te die eat en wanneer ze willen, in plaats van gedoe om elke opname. Bij en/of mag ieder het hele saldo opnemen.

Wilt u er rekening mee houden dat de vermogemsbelasting destijds maar 1,2% was boven het vrijgestelde bedrag en dat is nu een heleboel lager. Iets van maar 0,2% voor de eerste tig duizend. Het is te klein om dat nog veel te vinden.

Hier staat in hoeverre en/of rekeningen worden geblokkeerd bij overlijden door de bank. Soms is het handiger dat kind en kleinkind dan geen en/of rekening hebben, maar gewoon de helft of meer op hun naam alleen. Andere erfgenamen hebben dan ook zeggenschap over die en/of rekening. Het is eerder een bron van een hoop gedoe dan een oplossing. 

Hallo Jan,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.

Omdat wij ook een eigen woning hebben, die in de erfenis valt bij overlijden, zal de erfenis per kind al gauw een ton zijn voor de woning, wat betekend dat zij daarvoor al minimaal 10.000 erfbelasting per persoon moeten betalen. Dit vind ik erg veel geld. De woning zal mogelijk gedurende de jaren nog in waarde stijgen.

Daarbij komt dan nog spaargeld en inboedel. Die willen wij dus voor zoveel mogelijk vooraf schenken aan de kinderen en kleinkinderen.

U denkt dat de fiscus het saldo op de en/of rekening zal zien als 50% voor ieder. Kan ik dat ergens terug vinden? En wat als ik gemachtigde wordt van de rekening? Hoe wordt daar dan mee om gegaan? Weet u dat misschien?

Reputatie 7
Badge +6

Hallo, 

Als de rekening op de naam van één persoon staat is het saldo van die persoon. Gemachtigden mogen wel het beheer doen maar zijn of worden geen eigenaar. Het is geen probleem als u dan gemachtigde bent. 

Als een erfenis verdeeld wordt beschouwt de notaris een en/of rekening altijd voor elk de helft. Waar dat ergens staat moet u met Google proberen te vinden of anders aan een notaris vragen. 

Huisraad heeft na een jaar of vijf geen waarde meer. Alleen auto en sieraden. Als je elk jaar per kind het belastingvrine deel schenkt, is na 10 jaar al 66.000 per kind en 32500 per kleinkind. Bij 2 kinderen en 4 kleinkinderen is dat al 2x 66.000 en 4x 32.500 is 262.000! Alleen de twee kinderen hoeven dan wlk 16.000 op te geven aan box3 belasting vanaf het 8e of 9e jaar. 

Je kan je huis oom op naam van de kinderen zetten en dat zij dan een schuld hebben bij u. En dan schenkt u elk jaar die 6604 per kind van die schuld af. Maar bij de kinderen valt het huis dan aks second home in box 3 (minus de schuld). Dit kunt u het beste met de notaris bespreken in comvinatie met een testament.

Reputatie 7
Badge +6

Sorry voor de plenty typefouten hiervoor, ik zat het op de bank met m'n mobieltje te doen. 

Dank u wel Jan,

We zetten het gewoon op alleen de kinderen / kleinkinderen naam en vragen dit voor de zekerheid na als we naar de notaris gaan om het testament aan te passen.

Tevens kan deze meedenken in de problematiek.

Super bedankt nog :)

Groetjes Anja

Reageer