Consumentenbond.nl

Schulden

  • 9 september 2014
  • 2 reacties
  • 308 Bekeken

Lieve mensen,

Zoals veel zelfstandigen in de bouw, is mijn man (en dus ook ik) financieel in de problemen gekomen. We hadden een bedrijfskrediet bij de ABN, wat zij bij Lindorff hebben neergelegd, wat niet bekend staat als het meest invoelende incassobureau.

Wij hebben met hen een afbetalingsregeling (met 11% rente!!), maar ook die is op dit moment helaas niet heel haalbaar voor ons. Wel hebben we iemand gevonden die ons een deel van het bedrag tegen lagere rente zou willen lenen. Aldus hebben wij aanvraag gedaan voor finale kwijting. Enige reactie hierop is dat ze hier niet aan mee willen werken.

Graag advies!!

Je zou toch denken dat met de rentestand van 0,05% de bank en zijn incassobureau iets moeten kunnen doen? Verlagen rente, finale kwijting of iets dergelijks? Weet iemand of de bank hier ook toe verplicht is?

Duidelijk is dat dit op lange termijn niet haalbaar is, en ze dan waarschijnlijk nog minder terug zullen krijgen.

Voor de duidelijkheid, we zijn beide hard aan het werk (helaas nog met tarieven 33% lager dan voor crisis) en leven zuinig zodat we zo veel mogelijk kunnen aflossen.

Advies of hulp zou erg welkom zijn!

Alvast bedankt, groet Brigit

2 reacties

Hallo Birgit,

Het is vervelend als je bedrijf in de problemen komt. In de huidige tijd zien we om ons heen veel bedrijven die financieel in zwaar weer terecht komen. En achter bedrijven zitten altijd mensen voor wie ineens alles anders kan zijn.

Als consumentenorganisatie belichten we alle aspecten (juridisch, financieel, technisch) die er in een consumentenleven langs kunnen komen. Ook geven we advies over uiteeenlopende onderwerpen. Dat is ons specialisme, dat doen we graag en daar zijn we goed in.

Consumenten zijn volgens de wet alleen particulieren die diensten en producten voor privÉgebruik (en nooit voor zakelijke doeleinden) afnemen. En helaas betekent dat dat we op het gebied waar jouw vraag ligt geen informatie beschikbaar hebben. Dat is geen onwil, maar het gevolg van de wettelijke regels die een privÉpersoon (en alleen in dat geval) meer bescherming bieden dan een bedrijfsmatige afnemer van diensten en producten. Ik hoop daarom dat je kunt begrijpen dat wij jou helaas weinig te bieden hebben. Want de regels die voor allebei de rechtsgebieden gelden hebben weinig met elkaar te maken.

Misschien hebben jullie een accountant of financieel adviseur die je kan vertrouwen. Of je neemt contact op met de branchevereniging waar je bedrijf onder valt. Want daar weten ze alles over wat er in jouw geval mogelijk is en kennen ze de speciale regels en mogelijkheden die er voor bedrijven in jouw situatie van toepassing zijn. Ik kan me voorstellen dat je iets anders had verwacht. Maar we zijn hier liever eerlijk in dan dat we 'zomaar' advies zouden geven waar je uiteindelijk niets aan hebt.



Ik wens jou/jullie veel succes en hoop dat je snel duidelijkheid hebt.

Vriendelijke groet,



Marc T.



Lieve mensen,

Zoals veel zelfstandigen in de bouw, is mijn man (en dus ook ik) financieel in de problemen gekomen. We hadden een bedrijfskrediet bij de ABN, wat zij bij Lindorff hebben neergelegd, wat niet bekend staat als het meest invoelende incassobureau.

Wij hebben met hen een afbetalingsregeling (met 11% rente!!), maar ook die is op dit moment helaas niet heel haalbaar voor ons. Wel hebben we iemand gevonden die ons een deel van het bedrag tegen lagere rente zou willen lenen. Aldus hebben wij aanvraag gedaan voor finale kwijting. Enige reactie hierop is dat ze hier niet aan mee willen werken.

Graag advies!!

Je zou toch denken dat met de rentestand van 0,05% de bank en zijn incassobureau iets moeten kunnen doen? Verlagen rente, finale kwijting of iets dergelijks? Weet iemand of de bank hier ook toe verplicht is?

Duidelijk is dat dit op lange termijn niet haalbaar is, en ze dan waarschijnlijk nog minder terug zullen krijgen.

Voor de duidelijkheid, we zijn beide hard aan het werk (helaas nog met tarieven 33% lager dan voor crisis) en leven zuinig zodat we zo veel mogelijk kunnen aflossen.

Advies of hulp zou erg welkom zijn!

Alvast bedankt, groet Brigit

Het gaat hierbij om een individuele vraag. Daarvoor is de community niet bedoeld. Het gaat bij de community namelijk om een platform waarop bezoekers in het openbaar kennis met elkaar kunnen uitwisselen. Veel informatie over het consumentenrecht is gratis en voor iedereen hier op de website beschikbaar. Daarnaast kunnen onze ingelogde leden gebruik maken van het contactformulier, onder de link 'E-mail' onderaan iedere pagina. Zij ontvangen dan een individueel persoonlijk advies buiten de publiciteit van de community om. (Nog) geen lid van de Consumentenbond? Maak dan 60 dagen gratis kennis met onze diensten en producten. Daarnaast zijn we natuurlijk benieuwd of er ook andere communityleden zijn die met een dergelijk vraagstuk te maken hebben gehad.

Beste CB,

de fa Lindorff heeft van CanalDigitaal de opdracht gekregen een openstaande factuur te incasseren van een van hun klanten. Dit is volgens Lindorff ene M.R. Pol, geboren op 12-7-66. Laat dit nu ook mijn naam en geboortedatum zijn. Dit resulteerde vorige week in een afwijzing van de aanvraag voor een camperverzekering. Nu geeft Lindorff aan dat het gaat om een M.R. Pol in Den Burg. Ik woon in Driebergen, dus ik dacht probleem opgelost. Niet dus. Lindorff vraagt mij nu om kosten te maken zodat ik kan bewijzen niet in Den Burg te hebben gewoond in de periode van de openstaande rekening. Dat is toch de omgekeerde wereld? Verder heeft Lindorff mij ook nog eens de exacte adresgegevens vermeld (als briefaanhef in mail) van de betreffende CanalDigitaal klant uit Tessel. Slordig. Na 2 minuten zoeken op internet kwam ik er al snel achter dat het op het aangegeven adres in Den Burg niet gaat om een M.R., maar een R.L. Pol.

wat zijn mijn rechten in deze en is het terecht dat Lindorff mij om bewijsmateriaal vraagt?



Gr,

Marcel Pol

Driebergen

Reageer