Consumentenbond.nl

Service van banken voor senioren

• 23 juni 2019
  • 67 reacties
  • 2403 Bekeken

Reputatie 1
Tips en advies gevraagd aan leeftijds-genoten. ( Ook anderen die het willen uitleggen !!)
Hoe doe je dat ? Binnen 10 jaar,werden allerlei dingen ongevraagd gewijzigd. Ik ben al zo'n 50 jaar bij de ING en steeds moet je weer iets nieuws doen, om bij je geld te komen of betalingen te doen..
Net gewend aan de Tancode en nou moet je met je tel . of een apparaat betalen. Ik koop geen telefoon er bij. Uit principe. Opeens was er weer iets gewijzigd en ik snapte er niks van. ( Betaaloverzicht.)Belde de ING en kreeg een kreng van een mens aan de tel. die heel ingewikkeld ging zitten uitleggen. Ik kon niet zo snel mee denken.en ook niks vinden. ( Kan hè, als je 81 ben ???) en bitcherig werd ik toegesproken. Nog eens gebeld. Nu om een klacht in te dienen. Aardige man en die zou mijn klacht doorgeven.....Deze meneer had mij binnen 2 minuten geholpen, ondanks mijn zelfde getob.
Ik begin te denken : als je oud bent, mag je eigenlijk niet meer mee doen. Wel willen ze je geld.
Hoe los je zulke dingen eenvoudig op ???? Welke bank denkt wél met je mee ???

67 reacties

Reputatie 2
Badge +3
@B.M. van Dijck

Ik snap dat de huidige maatschappelijke veranderingen lastig kunnen zijn. Net als vroeger veranderd er veel.

Vroeger hadden we paard en wagen, een waterpomp, gelode benzine, kolenkachels, gestookte fornuizen, koffiemolens, draaischijf telefoons, draadloze telefoons, TV's zonder afstandsbediening en geen klantenservices bij banken en accepteerde we alles van de bank. Denk maar aan de afschaffing van het spaarboekje, dit was volgens de bond van huisvrouwen destijds een doodsteek voor de klanten van de bank.

Wanneer u uit principe niet meegaat met de huidige tijd is het lastig om in een maatschappij als deze mee te doen. Wanneer u in uw jongere jaren uit principe niet was meegegaan met de toenmalige technologie, dan had u (en ook onze maatschappij) er heel anders uitgezien.

Een klacht over onduidelijke wijzigingen kan ik me helemaal in vinden en de ING zou een duidelijke instructie moeten hebben voor senioren. Echter klagen dat ING meegaat met zijn tijd, dat lijkt mij niet passend op een forum waar men met een open blik naar zaken kijkt en ook hulp vraagt.

Wat is nu exact uw hulpvraag of constatering met betrekking tot de dienstverlening van ING?
Reputatie 1
Hert gaat vooral over de bitcherigheid/ klantonvriendelijke benadering van de ING mederweker, die mijn reaktie te traag.vond . Als oud mens, ben ik in veel dingen meegegaan. Ik vroeg immers assistentie aan de medewerker ?Uitleg, hulp ? Die was volstrekt onacceptabel.
Idee misschien : een speciaal iemand, die hulp verleent, als je er niet uitkomt.Met geduld bv.Inderdaad, voor "trage senioren"die er niet uit komen.
Mag wel,als de bank je AOW en pensioentje beheren, vind ik.
Reputatie 7
Badge +6
Ongetwijfeld herkenbaar voor heel veel ouderen . Met deze groeiende groep wordt te weinig rekening gehouden. Dat onze geestelijke vermogens afnemen hebben we zelf niet om gevraagd . Men wil tegenwoordig echter wel dat we onszelf zo lang mogelijk blijven redden . De meesten willen dat ook graag. Zorg dan ook dat we dat kunnen en maak alles niet steeds ingewikkelder en dring ons geen dingen op die we niet of zeer moeilijk kunnen behappen. Ik begrijp dat er wel eens wat veranderd moet worden , maar hou het simpel en gebruiksvriendelijk. Ouderen hebben niet altijd iemand die het voor ze kan of wil doen als het niet meer lukt . Ook moet zo iemand te vertrouwen zijn .
Reputatie 1
O, gelukkig dat ik niet alleen met dit soort dingen zit.
Helderheid en vriendelijkheid zou een boel schelen.
Niet alleen senioren moeten dingen bij leren, maar ook banken hoor !
Ongetwijfeld herkenbaar voor heel veel ouderen . Met deze groeiende groep wordt te weinig rekening gehouden. Dat onze geestelijke vermogens afnemen hebben we zelf niet om gevraagd . Men wil tegenwoordig echter wel dat we onszelf zo lang mogelijk blijven redden . De meesten willen dat ook graag. Zorg dan ook dat we dat kunnen en maak alles niet steeds ingewikkelder en dring ons geen dingen op die we niet of zeer moeilijk kunnen behappen. Ik begrijp dat er wel eens wat veranderd moet worden , maar hou het simpel en gebruiksvriendelijk. Ouderen hebben niet altijd iemand die het voor ze kan of wil doen als het niet meer lukt . Ook moet zo iemand te vertrouwen zijn .
Reputatie 7
Badge +6
Veel mensen ( meestal jongeren ) roepen : Ga eens met je tijd mee of iets dergelijks . Bedenk dat jullie ook oudere hopen te worden en op latere leeftijd in de knel kunnen komen als er op dit gebied niet iets verandert. Beetje kortzichtig om daar nu nog niet aan te willen denken. Nogmaals , het is geen onwil maar overmacht als het niet meer lukt doordat dingen onnodig vaak veranderen of onnodig ingewikkeld gemaakt worden. Overigens zijn het niet alleen ouderen die problemen ondervinden doordat gebruiksvriendelijkheid op een laag pitje staat.
Grappig hoe twee mensen blij kunnen zijn met het herkennen van hun klachten en tegelijkertijd twee compleet verschillende problemen benoemen;
Gebruikers gemak en een vriendelijke en geduldige bejegening zijn niet hetzelfde punt, Wellicht kan men zich enigen op het echte probleem of hebben we er twee voor de prijs van één?
Reputatie 7
Badge +6
Als je het eerste bericht beter gelezen had beste Deen , kon je zien dat het over beide problemen ging. Moet er wel bij zeggen dat goede of slechte bejegening overal kan gebeuren . Daar speelt de menselijke factor de hoofdrol . Persoonlijk heb ik wat dat betreft toevallig goede ervaringen met ING en slechte met RABO en FORTIS ( toen het dus nog geen ABN-AMRO was ) .
Ik citeer; "Het gaat vooral over de bitcherigheid/ klantonvriendelijke benadering van de ING medeweker". Het punt is dat ik het van harte eens ben met dit punt. Mensen moeten op een fatsoenlijke manier worden geholpen en volledig oneens met het andere, nee de wereld draait door en wellicht komt er voor iedereen een punt dat hij het niet meer begrijpt voor de één eerder en voor de ander later. Verder kan ik mij sowieso niet aan de indruk onttrekken dat veel van de onvrede op dit punt heel weinig te maken heeft met dingen niet begrijpen en alles met dingen niet willen.
Na jaren bij de Rabobank gebankierd te hebben, ben ik meer dan 10 jaar bij de Regiobank.
Kan het u aanbevelen. Goede service, behulpzaam personeel, geen ingewikkelde bankconstructies.
Rente krijg je toch bijna nergens meer. Grote banken halen je er 'onderuit',
Veel vrienden kennissen zijn al overgestapt. Ik kan het u aan bevelen.
Makkelijk toegang via internet om alle bankzaken thuis te doen!!
Succes voor u.
Sinds een paar jaar betaalrekening en spaarrekening bij ABNAMRO. Op zich wel tevreden over maar ik (67 jaar) kan dus geen roodstand aanvragen omdat “er geen salaris op mijn rekening wordt gestort”. Hoe gek wil je het hebben; een AOW en een pensioenuitkering en dan kijken ze naar salaris. Stabielere inkomsten dan pensioen en AOW zijn er niet.
Reputatie 7
Ik lig al bijna een jaar in de clinch met ING. Ze bleven overeind dankzij ons belastinggeld, rommelen er nog steeds op los maar een adreswijziging doorvoeren van mijn moeder kan alleen met een notariële volmacht, bij mijn bank en de bank waar mijn moeder nu een rekening heeft volstaat een legitimatie en, als ze ertoe in staat is, een handtekening maar ik mag evt. voor haar tekenen. Ik heb een paar dagen geleden één keer iemand gesproken die er eindelijk iets aan kan doen, hij kon het niet 100 % beloven, nu maar even afwachten. De overige medewerkers die ik sprak behandelen hun klanten alsof ze kleuters zijn. Ze ratelen aan één stuk door en als je iets vraagt moet je ze laten uitpraten, dan komt er een verhaal dat voor mij nergens op slaat dus dan moet ik mijn vraag opnieuw stellen als de grammofoon eindelijk afslaat, daar kunnen ze niet zo goed tegen. Met senioren houden ze geen rekening, mijn demente moeder moest maar een smartphone aanschaffen en Internet nemen.
Hallo MrsJones,

De communicatie die je beschrijft, speelt die zich af op een ING-kantoor, of telefonisch?
Reputatie 7
Bij de balie en aan de telefoon @Léonz , als dat hun manier is om klanten te binden doen ze toch iets niet helemaal goed.
..als dat hun manier is om klanten te binden doen ze toch iets niet helemaal goed.
Dat is duidelijk, maar wat doe je er aan?

Opheffen van de rekening zal waarschijnlijk op dezelfde barrières stuiten.

Ik vraag mij zelfs af of ze nog wel klanten willen binden. Levert het hun nog wel genoeg op?
Reputatie 7
@Léonz Alles levert bij ING geld op, een kopie van een afschrift kost € 4,50, 10 cent voor de kopie, portokosten 75 of zoiets en een medewerker die op een toets van de computer drukt maar dat is onderdeel van het werk waarvoor hij of zij wordt betaald. Gauw verdiend.
Verder nog een beetje witwassen, dat zal ook wel iets opleveren. Geld vragen voor alle handelingen die automatisch gaan.
Reputatie 1
Badge +2
Met het afnemen van 'het geestelijke vermogen' heeft het niets van doen. Als jongere ben je veel meer bezig en betrokken met/bij de veranderingen dan als oudere. Dan nog, als oudere heb je dit vroeger in de jonge jaren ook meegemaakt, misschien minder heftig, maar toch.
Reputatie 7
Niets van doen met het afnemen van je geestelijke vermogens @juano ? De technologische ontwikkelingen gaan in sneltreinvaart, als er vroeger iets veranderde duurde dat langer dan tegenwoordig, hoeveel jaar duurde het voor er kleuren TV kwam, afstandsbediening, telefoons zonder snoertje. Het gaat nu sneller en dat zit niet in mijn verbeelding. vandaag koop je het laatste model Smartphone, over een maand is hij antiek. Voor bejaarden is het niet meer bij te benen, ook niet als hun geestelijke vermogens nog goed zijn. Als de harde schijf van je computer vol raakt kun je daar nog iets mee doen maar niet met de harddisk van een bejaarde. Ik kan het bijbenen maar mijn moeder van 95 weet niet eens meer hoe de telefoon werkt, haar seniorenmobiel idem, die ligt nu hier in de kast. Niet iedere bejaarde is dement maar er zijn er niet heel veel die het nog goed volgen.
Jongeren en ook de meeste mensen van mijn generatie rolden er gewoon in maar onder de hoog bejaarden van nu zijn er ook die het niet interesseert, dat zeggen ze, maar het is ook mogelijk dat het gewoon te moeilijk is. Met reumavingers SMS'sen lijkt me ook lastig, tenzij je nog een pennetje kunt vasthouden.
Reputatie 1
Badge +2
Eind jaren '70 ging ik me bezig houden met de pc. In '84 kocht ik mijn eerste Apple. Toen al was het nauwelijks bij te houden
Reputatie 7
Hier net zo (ongeveer) maar ik kan het nog steeds bijhouden ook al doe ik weinig met mijn smartphone die alles kan, ik ga niet de hele dag met dat ding rommelen, zonde van de tijd.
Gaarne sluit ik mij aan bij al diegenen die het niet meer kunnen of willen bijhouden.
Reputatie 7
Badge +5
Ik ben het met @MrsJones eens dat de ontwikkelingen snel gaan. Zelf meen ik dat als er uit al die ontwikkelingen dan iets goeds tot stand komt hou het dan een tijdje zo tot dat je écht iets beters hebt. Ik heb gewerkt bij ING en neem even aan dat er ook in mijn tijd al een hoop ontwikkelingen waren maar weinig verbeteringen. Waarschijnlijk om die reden noemden ze het zelf ook verandercultuur in plaats van verbetercultuur, veranderen om het veranderen dus en volgens mij hebben ze er in die tijd nog niet veel bijgeleerd. .

Ik heb een bijna 40 jaar oude fiets van mijn moeder in huis staan en ik kan er zo de straat mee op want echt veel is er niet veranderd aan fietsen vergeleken met toen en nu.

Ik heb ook een elo-bike van mijn vader geërfd en dat is een echter ontwikkeling van de fiets voortbouwend(!) op een ouder concept. Maar als er straks iemand een fiets met 5 wielen gaat ontwikkelen, dan haak ik af.
Reputatie 7
Het zal te maken hebben met de razendsnelle ontwikkelingen op computergebied. Bijna alles wordt erdoor ondersteund.
Ik wil trouwens wel een fiets met vijf wielen, voor iemand met osteoporose heel veilig.
Reputatie 7
Badge +6
Los van het feit dat velen om diverse reden de druk van de banken om alles per smartphone te doen trachten te weerstaan , zit er ook een groot gevaar in als er op den duur maar EEN systeem is . Als dat ene systeem uitvalt kunnen we niets meer . Internet zal altijd kunnen uitvallen door storingen of kwaadwillenden. Het is net als contant betalen of met pin . Als het niet werkt , is het toch wel prettig als er een andere mogelijkheid blijft bestaan. Ik wil een driewieler met zes wielen . Twee aan twee naast elkaar . Als eentje lek is , kan ik gewoon doorrijden . 😄
Reputatie 6
Badge +4
de feiten zijn weer ver te zoeken in deze discussie.

om met de laatste uitspraak te beginnen: wanneer is het hele internet uitgevallen sinds de oprichting ervan?
Reputatie 7
Badge +6
Neem het niet zo letterlijk @E.B.F. Stroeve . Wat ik bedoel is : Als de stroom uitvalt , ligt internet er ook uit. Als je smartphone het begeeft of gejat wordt kun je ook niks. Als de batterij leeg is kun je ook niks. Verder hebben de banken meermalen plat gelegen door ddos-aanvallen . Wat er in de toekomst gaat gebeuren is afwachten . 100 % afhankelijk zijn van internet is naar mijn mening griezelig en onverstandig .

Reageer