Consumentenbond.nl

Service van banken voor senioren

• 23 juni 2019
  • 67 reacties
  • 2404 Bekeken

Reputatie 1
Tips en advies gevraagd aan leeftijds-genoten. ( Ook anderen die het willen uitleggen !!)
Hoe doe je dat ? Binnen 10 jaar,werden allerlei dingen ongevraagd gewijzigd. Ik ben al zo'n 50 jaar bij de ING en steeds moet je weer iets nieuws doen, om bij je geld te komen of betalingen te doen..
Net gewend aan de Tancode en nou moet je met je tel . of een apparaat betalen. Ik koop geen telefoon er bij. Uit principe. Opeens was er weer iets gewijzigd en ik snapte er niks van. ( Betaaloverzicht.)Belde de ING en kreeg een kreng van een mens aan de tel. die heel ingewikkeld ging zitten uitleggen. Ik kon niet zo snel mee denken.en ook niks vinden. ( Kan hè, als je 81 ben ???) en bitcherig werd ik toegesproken. Nog eens gebeld. Nu om een klacht in te dienen. Aardige man en die zou mijn klacht doorgeven.....Deze meneer had mij binnen 2 minuten geholpen, ondanks mijn zelfde getob.
Ik begin te denken : als je oud bent, mag je eigenlijk niet meer mee doen. Wel willen ze je geld.
Hoe los je zulke dingen eenvoudig op ???? Welke bank denkt wél met je mee ???

67 reacties

Reputatie 7
Omdat er meer topics zijn die met ING te maken hebben gaat het denk ik een beetje door elkaar lopen, misschien is samenvoegen een idee maar dan wordt het mogelijk erg rommelig.
Reputatie 4
Badge +6
Dag @MrsJones ,
Wat betreft het onderwerp: Mijn suggestie is vooral om te voorkomen dat "het erg rommelig" word.
Dus een algemene topic t.a.v. in dit geval de ING met eventueel algemene informatie en/of aanmerkingen.
Dit met name om toch een soort van overzicht betreffende dit onderwerp te behouden en de database niet "vol te laten lopen".
Via de zoekbalk wordt het hoe langer hoe onduidelijker om op dit onderwerp specifiek reacties in te zien of te reageren.
Dit om te voorkomen dat bepaalde vragen en/of suggesties reeds ter sprake zijn geweest.
Reputatie 7
Dat krijg je toch @GdR , hoe meer reacties, hoe meer verschillende meningen en dan komen er vanzelf andere zaken bij. Als er tien reacties staan valt het nog mee maar hier zit ik op p.3, iemand die er voor het eerst bijkomt heeft misschien niet alles gelezen, hooguit het openingsbericht. Ik heb ook niet alle reacties gelezen.
Reputatie 4
Badge +6
Dag @MrsJones ,
Klopt het dat u streeft naar het getal 3000 om eventueel een extra badge te halen?
Indien dit eventueel uw streven is, (en daar aan waarde hecht) het is u gegund😀.
Zoals u zelf al aangegeven heeft, leest u niet alle reacties 🤔.
Via voorgaande reactie heb ik geprobeerd aan te geven dat bepaalde "zaken" al ter sprake geweest zijn.
Op zich zelf zijn meningen uiteraard altijd welkom.
Kent u het spreekwoord of gezegde: Door het bos niet meer de bomen zien?
P.S. Leuk dat u mij via een "persoonlijke link" een reactie geeft.
Reputatie 7
@GdR , soms zie je inderdaad door de bomen het bos niet meer en om nou telkens alles helemaal terug te moeten lezen gaat me soms te ver, mijn hoofd is moe vanwege een demente moeder en daar raak ik zelf ook van in de war. Ik streef niet naar 3000, eerlijk gezegd heb ik daar niet eens op gelet, 30.000 lijkt me dan wel weer leuk als ze maar niet allemaal over ING gaan.
Reputatie 2
Badge +1
Een aantal dubbele bijdragen, waar o.a. @GdR over schrijft, zijn van mij afkomstig. Ik had de suggestie gekregen ze onder beide topics onder te brengen ('Stoppen met TAN code' en 'Service voor senioren" en daar pasten ze m.i. ook onder. Het spijt me dat het verwarrend werd. Ik had natuurlijk ook de Algemene voorwaarden moren lezen.
Ik beter mijn leven en post voortaan alleen onder 'Stoppen met TAN-codes', tenzij ik iets heb dat hier beter past dan daar.
Groet, Willem
Reputatie 7
Dag @MrsJones ,
Het is mij opgevallen dat dit onderwerp onder verschillende opties op te zoeken zijn.
Waaronder ook mijn opmerkingen.
Voor zover ik kan zien, komen soms allerlei topics overeen met hetzelfde onderwerp.
Misschien een idee om zich niet specifiek te richten op bejaarden?
Dit i.v.m. een zoekargument in de hoofdbalk.
Heb via bepaalde onderwerpen en zoekargumenten deze reacties in kunnen zien.
Ook via de toegekende likes.
Leuk voor u 🙂.
Via @Imke wil ik vragen of er een soort van "algemene noemer" op bepaalde topics toegepast kan worden, zodat er geen verspreiding plaats vind met hetzelfde onderwerp.

In de aanhef staat senioren, die zijn bijna bejaard. Ik heb het idee dat dat soort topics vrij makkelijk door elkaar gaan lopen, als ze net geopend zijn is samenvoegen geen probleem maar als ze langer bestaan wordt het een geweldige puinhoop als je ze samenvoegt.
Reputatie 7
Volgens mij herhaal ik nu mezelf maar ik ga niet teruglezen.
Reputatie 4
Badge +6
Dag @Willem uit Lunteren ,
In de eerste plaats heb ik soms zelf ook topics geplaatst die niet altijd in de juiste rubriek geplaatst of al reeds ter sprake geweest zijn.
Laat u dus zich vooral niet weerhouden om opnieuw een topic te plaatsen.
Het is wel raadzaam om via de zoekbalk via "trefwoorden" eventueel op onderwerp te zoeken.

Ik citeer; "Het gaat vooral over de bitcherigheid/ klantonvriendelijke benadering van de ING medeweker". Het punt is dat ik het van harte eens ben met dit punt. Mensen moeten op een fatsoenlijke manier worden geholpen en volledig oneens met het andere, nee de wereld draait door en wellicht komt er voor iedereen een punt dat hij het niet meer begrijpt voor de één eerder en voor de ander later. Verder kan ik mij sowieso niet aan de indruk onttrekken dat veel van de onvrede op dit punt heel weinig te maken heeft met dingen niet begrijpen en alles met dingen niet willen.

Dat "niet willen” hebt u wel eens meer aangevoerd, Maar waarom zou je iets willen "willen” als dat geen vooruitgang maar een achteruitgang betekent? Eenvoud is nog steeds (en altijd geweest) kenmerk van het ware. Bij een recent bezoek aan ING omdat ik problemen had met beveiligd inloggen op hun site zei een aldaar aanwezige medewerkster mij niet te kunnen helpen omdat zij daar helemaal geen verstand van had. Zeer ontnuchterend voor een bank die zo graag op automatisering zet. Maar ook zeer realistisch, en dat is de stand van zaken.  Mijn probleem heb ik inmiddels, met hulp van mijn provider, zelf opgelost.

Reputatie 7
Badge +6

Zelf ook problemen gehad die blijkbaar voor de medewerkers ook te ingewikkeld waren . En dan moeten wij als klant het allemaal maar wel snappen en is het onwil , Deen ? Ja bij sommige misschien , maar de meerderheid niet schat ik in . 

Reputatie 6
Badge +4

de meerderheid kan zich prima redden, miljoenen klanten hoor je niet want die gaan gewoon goed, hebben een smartphone die vergroeid is met hun hand en doen alles online. Ik vak dan wel buiten de millennial doelgroep en binnen de CB doelgroep ;-) maar ga de deur niet uit zonder smartphone en smartwatch en betaal alles tegenwoordig met de watch ;-) 

De die-hards hier zijn echt in de minderheid, al lijkt het inderdaad soms wel eens andersom ….

Reputatie 7
Badge +6

Uiteraard een minderheid @E.B.F. Stroeve . Wel een minderheid die groeit doordat we steeds ouder worden en er daardoor meer gezondheidsproblemen de kans krijgen om goed functioneren te belemmeren . Mag ook geen reden zijn om te sollen met de belangen van deze minderheid . 

Reputatie 6
Badge +4

de vergrijzende groep neemt al een smartphone mee, dus de minderheid zonder smartphone wordt kleiner. en daar mag je dan nog steeds niet mee sollen, daar zijn we het over eens.

Reputatie 7
Badge +7

Dit is al een wat oude topic. Althans relatief, want wat is oud, gestart 4 maanden terug, is relatief lang voor een topic, maar niet echt oud temeer daar de reacties nog vrij vers zijn, nog geen half uur geleden.

Maar is er nu wezenlijk iets veranderd. Ik geloof het niet. Ik ben, ook op leeftijd, en niet zo blij met al die veranderingen en vooral nieuwe technische, digitale veranderingen.Tegenhouden doe je ze niet, banken en andere instellingen gaan er mee verder.

Ik heb samen met mijn vrouw diverse workshops meegemaakt van banken over hun nieuwe manier van werken, dus één en ander digitaal. zo niet alles digitaal en alles via internet en de PC.  Communiceren met de bank via de PC met de camera erbij, de webcam boven op het scherm of erin bij laptops e.d.

Ze, alle banken, willen de kantoren opheffen. Allemaal veel te duur. kortom een behoorlijke bezuiniging. Wil je iemand spreken, wil je wat weten doe dat maar via de PC.

Daar komt echter heel veel bij kijken. Je moet het allemaal installeren en je moet allemaal weten hoe het werkt. Een complete PC cursus en dan ook nog alles gebaseerd op bankieren is nodig. En dat speelt ouderen vaak parten.. Heb je het voor elkaar zit je eindelijk te praten krijg je, ik mail u even een formulier (in adobe) vul dat even in, (kan niet in gewoon adobe reader) en zendt het ingevuld even terug via de mail. Als je allemaal niet weet hoe dat gaat, ik ook niet, kan het ook nauwelijks uitleggen, je moet een softwarepakket hebben dat zo'm formulier niet alleen kan lezen maar ook kan invullen, of anders moet je het scannen, of je kan het ook via je telefoon op foto zetten en zo ingevuld als foto terugmailen, per whatsapp graag. Nou ga er als oudere maar aan staan.

En dan hebben we het niet over eenvoudig geld overmaken en alles wat hier al bediscussieerd is.

Na alle veranderingen, tancode weg, speciale app enz. lukt het mij niet geld over te maken. De app is geïnstalleerd op de telefoon, maar moet geactiveerd worden en ook nog moet enz. enz. Ik kom er echt niet uit en ben, kilometers rijden, naar een ING kantoor gegaan. De kantoren gaan weg, moeten o.a. weg omdat er niemand meer komt. Ik kwam er en stond in de rij. Ik ben niet eens geholpen over  hoe ik dat nou moet overmaken met app en telefoon enz., want er was geen tijd meer. Ik kreeg een afspraak voor volgende week, dus vanaf nu weer even een week wachten en ook maar niets kunnen overmaken. Volgende week ben ik aan de beurt, weer kilometers rijden, en krijg een half uur. En heb een hele lijst gekregen wat ik allemaal moet meenemen, zal maar een aanhangertje huren. 

En ja we hebben drie telefoons (smartphones dus) waarom ik ze alle drie met bankieren , dus app wil voorzien. Daar moest ik maar eens goed over nadenken, daar had ie kennelijk geen zin in. Moet ik dus nog helemaal gaan uitleggen waarom ik (wij) 3 telefoons heb(ben). Ik zeg altijd, want dit gebeurt meer, noem mij maar een seniele oude vent, een eigenwijs persoon, valt niet mee te praten, is voor geen reden vatbaar, dementie neemt toe, dus doe toch maar gewoon 3 telefoons.

Kortom vele ouderen willen best meegaan met de nieuwe tijd, maar het gaat allemaal te snel en tijd voor uitleggen is er niet. Ik moet volgende week naar de ING, maar dit geldt nagenoeg voor alle banken. De nieuwe tijd, groeten Leo.

Reputatie 7
Badge +6

En zo zijn er velen die vastlopen , Leo . Wij moesten ook een keer naar een ING -kantoor ver uit onze buurt wegens een probleem dat online niet opgelost kon worden . Er was een balie met een zestal medewerkers en drommen klanten die op hun beurt moesten wachten . Ook zeer onprettig doordat de wachtenden konden meeluisteren met de gesprekken. Dus hoezo geen kantoren meer nodig omdat er niemand meer komt ? ABN-AMRO heeft het beter geregeld door op afspraak te werken en dat doet in spreekkamers.

Reputatie 3
Badge +1

Ik ben 83 en heb het heel eenvoudig opgelost. Meneer Hamer van ING wilde ook nog eens een hele vette bonus hebben en toen was de maat helemaal vol ondanks dat ik van vroeger Postbank bij ING ben terecht gekomen.
Ben overgestapt met de “overstap service” van de bank.
Heb nu in plaats van die TAN code lijst een reader van SNS, en dat went, kan er nu goed mee overweg
Dag ING !

Reageer