Consumentenbond.nl
Vraag

Spaargeld behouden in verzorgingshuis

• 16 november 2019
  • 4 reacties
  • 498 Bekeken

Mijn moeder is weduwe van 91 jaar. Als zij naar een verzorgingshuis zou moeten gaan vanwege haar gezondheid kan zij dan haar spaargeld behouden of gaat dit geld naar het verzorgingshuis om het verblijf te betalen tot dat haar spaarpot leeg is?

4 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Als je in een verpleeg- of verzorgingshuis wordt opgenomen, ga je een eigen bijdrage betalen. Hoe hoog is dat bedrag? En hoe kun je de eigen bijdrage verminderen?

Hiermee begint een uitleg van de consumentenbond over het probleem spaargeld behouden. U kunt het vinden op:

https://www.consumentenbond.nl/belastingaangifte/eigen-bijdrage-wlz

Ook geven zij tips de bijdrage zo laag en dus uw spaargeld zo hoog mogelijk te houden:

Het allemaal herhalen is hier niet de bedoeling, dus doe daar uw licht op en via googlen zijn er nog meer adviezen. Groet Leo.

Reputatie 3
Badge +5

Heeft het antwoord van @L.J.F. de Ruiter je verder op weg geholpen @A.J.M. Kuiper?

Wellicht zijn deze artikelen van ons ook interessant:

Zo verlaag je jou eigen bijdrage aan zorginstelling

Veel vermogen? Verlaag je eigen bijdrage zorginstelling

Beste heer de Ruiter en Sophie, dank voor jullie beide reacties.  Heb ik het goed begrepen uit de informatie van de Consumentenbond dat mijn  moeder tot € 25.000 spaargeld mag hebben om in het lage tarief te vallen, maar als zij daar boven komt zij een hogere eigen bijdrage moet gaan betalen via het CAK?

Reputatie 7
Badge +6

Op de website van het CAK staat een rekenhulp die na invulling precies aangeeft wat de verwachte eigen bijdrage zal zijn. 

Reageer