Consumentenbond.nl

Stelling: Contant betalen moet blijven. Ja of nee?

Reputatie 4
Badge +7
Contant geld (papiergeld en munten) wordt steeds minder gebruik. In 2015 was het aantal contante betalingen teruggelopen naar 49% en de verschuiving naar betaalpasjes zet gestaag door.

Toch wil volgens De Nederlandsche Bank (DNB) 71 procent van de Nederlanders liever zelf blijven kiezen of ze pinnen of met cash afrekenen (zie bericht DNB).

Wat vind jij? Moet contant betalen blijven of niet?
Laat in een reactie weten waarom je ja of nee stemt en op welke manier je zelf meestal afrekent.

Het topic is gesloten voor reacties

49 reacties

contant betalen moet blijven.

Ivm kwetsbaarheid van het pinsysteem. En het meekijken door overheid en andere instanties bij het uitgeven van geld.
Contant betalen moet voorlopig nog wel blijven, er zijn teveel oudere die graag nog contant willen, of denk eens aan de koningsmarkten en braderieën, hoe betaal je die kinderen voor hun spulletjes. Affijn digitaal betalen moet wel de overhand hebben vind ik, het werkt snel en nauwkeurig. En dat gezeur van traceerbaar of niet, heb ajb niet de elusie dat ze niet weten waar je bent als ze je willen hebben, slaap dan maar rustig verder. Ok... de deur open zetten hoeft ook niet, daarom digitaal betalen werkt perfect.
Pinnen dus, geen contant geld. Heeft als voordeel dat de geld stromen van zwart en grijs geld beter zijn te controleren !
Reputatie 4
Badge +3
Het is relatief eenvoudig: Bij Baar geld (chartaal geld) contant betalen... is er vertrouwen nodig in de uitgever van de munt en mogelijk de drukkerij waar het vandaan komt... en that's it...

Bij digitaal geld: (giraal geld) ben je naast de afhankelijk van de betrouwbaarheid van de uitgever van het geld (hier Nederlandse/Europese bank), De beheerder van je geld (je bank) , de Beheerder van de ontvanger van het geld en de ontvanger van het geld.

Al deze partijen betrekken derden in hun processen: De banken "Fintech" bedrijven voor delen van het betalingsverkeer, management van (betaal) websites, uitvoering van betaalopdrachten, Clearing, uitbaten van PIN terminals, SWIFT betaal netwerk, netwerk providers. De ontvangers kunnen de data toepassen voor bv. voor marktonderzoek en de data door leveren aan onderzoekers (al wilden banken daar ook mee aan de slag).

Bij een pin betaling wordt ook een locatie en een tijdstip, die mogelijk voor andere surveillance doeleinden opgeëist kunnen worden.

Daarnaast moet je vertrouwen hebben in certificaat producenten (zoals bv. Diginotar er een was) omdat die voorzien in de beveiliging van de verschillende stappen in de netwerken.

Ik zeg vertrouwen, maar ik bedoel feitelijk blind absoluut vertrouwen. Dat is best veel gevraagd...
Reputatie 4
Badge +3
Het is absoluut niet nodig om een 100% dekking te hebben voor wie z'n geld waar aan uitgeeft.
Ik denk dat nogal wat mensen in complottheorie denken. Twee dubbeltjes korting en pinnen kan ineens wel, maar contant geld afschaffen zou alleen maar goed zijn voor de banken, De economische winst van uitsluitend electronisch betalen komt alle consumenten ten goede. Contant geld rondpompen, fraude met nepgeld, geldautomaten opblazen etc wordt uiteindelijk immers toch door ons allemaal betaald.

Ben overigens zelf 61, maar denk dat de meeste jongeren nu al zo veel mogelijk electronisch betalen.
Electronisch betalen biedt veel (economische) voordelen: Niet steeds opnieuw papieren geld drukken; geen dure geldtransporten, geen overvallen meer op geldautomaten.

Het is wel noodzakelijk dat alles electronisch betaald kan worden; een snackbar keten biedt nu al voor hun automatieken een contactloos betalen optie aan.

Enig nadeel is de uitval van IT systemen. Een eenmalige machtiging voor incasso zou dan uitkomst kunnen bieden. En mensen moeten leren hun uitgaven te beheersen. Geld is geld, ongeacht hoe je het uitgeeft.
Het Nederlandse woord is "baar" en ja, baar betalen moet blijven.
Het Nederlandse woord is "baar", en ja, baar betalen moet blijven.
Reputatie 3
Badge +3
We worden steeds meer afhankelijk van allerlei elektronica. Dat heeft nadelen: je levert in op privacy en bij storing kun je ineens niks meer. Contant geld moet blijven, omdat het niemand iets aangaat waar een mens zijn geld aan uitgeeft. En contant geld kun je altijd gebruiken. Er wordt veel te veel voor ons geregeld en gecontroleerd.
Toch is het nog helemaal niet zo lang geleden dat je een kleine toeslag op pin transacties betaalde. Hoeveel mensen zouden er nog contant betalen bij 20c korting bij pinnen?

leren hoeveel 1+1 is werkt nog steeds het beste door met tastbare dingen te werken

Geplaatst door A. Smit op Apr 20, 2017.

Leren omgaan met geld heeft alles te maken met het leren beheersen van je impulsen je geld aan het volgende leuke/ handige/noodzakelijke hebbeding uit te geven en héél weinig met één en één bij elkaar op kunnen tellen. Ik zit vooralsnog geen reden dat het beheersen van je impulsen beter gaat als het geld in je zak hebt dan dat je een pasje in je zak hebt?

je maakt er een metadiscussie van. niet iedereen is er van gediend dat ie altijd overal traceerbaar is met al zijn/haar aankoopjes.

Dat snap ik maar dat is een ander argument. Die traceerbaarheid is wat mij betreft een valide punt ook al ben ik nog nooit, behalve door mijn vrouw, aangesproken op uitgaven en dat geldt denk ik voor 100% van de mensen maar ok, in theorie kunnen hier dingen mislopen.

Wat is er trouwens "meta" aan de discussie? Dit ging toch over argumenten voor of tegen het behoud van cash waarbij u, als ik samenvat zegt dat, het kinderen leert tellen en dat ze beter voorbereid zijn op later als ze met fysiek geld leren omgaan en ik zeg dat cash weinig bijdraagt aan leren tellen en we onze kinderen beter kunnen voorbereiden om met giraal geld om te gaan.
Zelf PIN ik het leeuwendeel van mijn aankopen en het heeft wat mij betreft geen haast maar met een jaar of tien zie ik cash wel verdwijnen. Een kleine toeslag op contante betaling vanwege de extra kosten van verwerking en dan is het een een vloek en een zucht gebeurd.

en kinderen beter leren omgaan met geld als het zichtbaar is voor ze.

Geplaatst door P.J. Berserik op Apr 19, 2017.

Ik denk dat we onze kinderen beter kunnen voorbereiden op de toekomst en leren omgaan met geld dat "niet zichtbaar" is ipv te blijven hangen in een verleden dat per definitie ophoud te bestaan. Voor die generatie is dat geld overigens prima zichtbaar op een app op hun telefoon inclusief een overzicht waar ze het aan uitgegeven hebben. Probeer dat maar eens met baargeld.

Bedankt voor de vele stemmen op de poll en reacties met toelichtingen.De reactie van A. Deen was inspiratie voor de poll op Twitter, die de afgelopen 24 uur is ingevuld.

Geplaatst door Kirsten van Loon op Apr 19, 2017.

Hier zeggen 71% van de mensen dat ze NIET contant zouden betalen, dus zouden pinnen, als ze korting bij Pinnen zouden krijgen. Dat lijkt dus behoorlijk in tegenspraak met de mening op dit forum die nog voor geen goud zouden pinnen. Mogen we dat nu wijten aan het leeftijdsverschil tussen de deelnemers op twitter en dit forum?

het één sluit het ander beslist niet uit.

Nee maar we zoeken argumenten waarom cash moet blijven (of niet) en dan draagt leren tellen als argument weinig bij. En dat is wat anders dan dat cash leren tellen uitsluit, wat het inderdaad niet doet.
Ja, contant betalen moet blijven
Reputatie 1
Badge
22 augustus j.l. stond in de Frankfurter Allgemeine een artikel over maatregelen die Angela Merkel adviseert in verband met de politieke onrust.

Zij adviseerde extra eten en water in huis te hebben "voor het geval dat" en een zekere voorraad contant geld stond ook in het rijtje.

Iedereen denke er maar het zijne van.
Natuurlijk moet contact betalen ten alle tijden mogelijk blijven.

Verstoring van het pin-systeem is nooit helemaal uit te sluiten en zal in de toekomst zeker nog voorkomen. Met contante betaling kan je nog wel gewoon naar de supermarkt voor noodzakelijke boodschappen.
Reputatie 4
Badge +7
F. Bakkes, wat bedoel je met 'baar'? Betaalbaar?

Het Nederlandse woord is "baar", en ja, baar betalen moet blijven.

Geplaatst door F. Bakkes op Apr 16, 2017.
Reputatie 4
Badge +7
Bedankt voor de vele stemmen op de poll en reacties met toelichtingen.De reactie van A. Deen was inspiratie voor de poll op Twitter, die de afgelopen 24 uur is ingevuld.

Beste mensen, Aangezien ik geen mobieltje heb of neem, dat vind ik moeilijk, wil ik graag contant in winkels blijven betalen. Daarom is contant zeer belangrijk!!! De hartelijke groeten van, Harry Ekhart.
Contant betalen moet blijven!!!
ja! moet zeker blijven!