Consumentenbond.nl

Stelling: Doneer je liever met contant geld of contactloos?

• 9 januari 2017
  • 14 reacties
  • 287 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
Geven aan een goed doel via de collectant wordt nu nog makkelijker. Donatieplatform Whydonate en ING hebben een contactloze collectebus ontwikkeld. Met dit eerste prototype kan er zowel contactloos met een betaalpas betaald worden als met contant geld.

Je hoeft dus geen kleingeld meer in huis te hebben om het goede doel te kunnen steunen. Maar misschien vind jij het juist vervelend om je bankpas te pakken als een collectant voor de deur staat.

Wat vind jij van de vernieuwing? Laat het ons weten!

14 reacties

Altijd bij voorkeur pinnen of contactdoos betalen. We leven tenslotte in 2017.

Geen gepast geld hoeven zoeken is één voordeel maar bovendien een stuk veiliger, je weet dat je geld aankomt. Verder zijn sommige Goededoelinstellingen ANBI erkend waardoor de gift aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting. Op deze manier is de gift aantoonbaar.
Badge +1
Ik betaal nooit contactloos, doe liever wat moeite om van mijn geld af te komen. Dat is ook gelijk wat lastiger voor degene die mijn pinpas onrechtmatig wil gebruiken.
ik houd het liever anoniem, dus gewoon een bijdrage in de bus.

via pin oid wordt alles weer geregistreerd en bijgehouden met kans op allerlei reclames e.d.

"laat je linkerhand niet weten ......enz."

eis.
Reputatie 7
Badge +6
Ik hoor wel eens enge verhalen over mobiele pinapparaten , dus blijf lekker contanten geven aan de deur. En anders maar niet als die mogelijkheid verdwijnt.
Reputatie 4
Badge +4
Ik vind het een uitstekend idee. Wij hebben vrijwel geen contact geld in huis, en al helemaal geen kleingeld. Het is al vaker voorgekomen dat er een collectant voor de deur stond, maar ik geen geld, of niet kleiner dan EUR 50 in de portemonnee had. En dan is jammer, maar helaas, geen donatie. Daarnaast lijkt het me veiliger voor de collectant en organisatie: geen contact geld meer, dus het loont niet om een overval te plegen of fraude te plegen.
Ik ben ook gestopt met doneren via sms omdat ik daarna altijd gebeld word met het verzoek om donateur te worden, en daar zit ik niet op te wachten. Dus zorg ik dat ik altijd wat kleingeld in de hal heb liggen.
Wat ik mij afvraag is welke gegevens er aan het goede doel worden doorgegeven als ik pin of contactloos doneer. Het enige wat terecht mag komen bij het goede doel is mijn geld en verder niets.
Donatie doe je contant, binding houden met je financiën. Pinnen is goed voor de overheid en de bank, kunnen ze mooi je betaal gedrag inzien.
liever helemaal stoppen met doneren of zeer selectief. De miljoenen vliegen je elke maand om de oren. Kan wel wat vanaf voor de goede doelen.
Reputatie 4
Badge +7
Onlangs waarschuwde de politie voor collectanten met een pinautomaat. Dit is wat anders dan de oranje collectebus van ING.

Tip van Betaalvereniging Nederland: houd bij contactloos betalen altijdzelf je pinpas vast.
Ik doneer niet meer in welke collectebus.
Reputatie 4
Badge +3
Ik doe niet aan contactloos betalen, het is immers 2017, een digitale inbraak is makkelijker dan een fysieke...

Er worden steeds meer kansen voor misbruik ontwikkeld. Daarnaast heeft m'n bank (en mogelijk de overheid op afstand) eigenlijk niets te maken met waar ik m'n geld aan wil besteden.
Reputatie 4
Badge +7
Bedankt voor alle reacties en vele stemmen op de stelling.ING zit in een pilotfase. Ik heb de uitslag van deze poll met ING gedeeld.
Badge
Altijd contant. Dat contactloze gedoe is zo onbetrouwbaar als wat.

Reageer