Consumentenbond.nl

Te hoge boeterente bij oversluiten hypotheek

Reputatie 4
Badge +5
Consumenten betaalden jarenlang een te hoge en onduidelijke boete voor het overstappen naar een andere, goedkopere, hypotheek. De boete mag niet hoger zijn dan de schade die je bank echt lijdt. Uit ons onderzoek blijkt dat vooral Aegon de regels hierover niet (volledig) heeft nageleefd. Ons volledige nieuwsbericht lees je hier.

* Update 25 april: Aegon Bank laat in een reactie op ons onderzoek weten tóch klanten te compenseren die na 14 juli 2016 een te hoge boeterente hebben betaald.

Ben je wel eens overgestapt van hypotheek, en was de boete die je daarvoor betaalde duidelijk en redelijk?

6 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Update 25 mei 2018: ook de Volksbank gaat teveel betaalde boeterente terugbetalen aan klanten die voor 14 juli 2016 hun hypotheek vervroegd hebben afgelost. Zo'n 20.000 klanten krijgen geld terug; wij zijn heel tevreden over deze regeling van de Volksbank. Ons volledige nieuwsbericht vind je hier.

Wil je op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen, of wil je gewoon meer informatie over dit onderwerp? Klik dan door.
Reputatie 4
Badge +5
Update 27 juni: helaas overtreden veel banken nog steeds de wettelijke norm voor het berekenen van boeterente voor het oversluiten van de hypotheek.... Ons gehele nieuwsbericht lees je hier.
Reputatie 4
Badge +5
31 augustus: wederom een update: samen met Vereniging Eigen Huis hebben wij álle banken dringend per brief verzocht de te veel betaalde boeterentes terug te betalen. Met terugwerkende kracht.
Badge
Wij hebben inmiddels een notificatie van SNS bank gekregen dat wij niets van de door ons betaalde boeterente terugkrijgen. De argumentatie hiervoor was dat wij na opnieuw doorrekenen bijna 3x zoveel zouden betalen dan wij toentertijd hebben betaald.

SNS bank laat ons dit geld niet betalen. Iedereen blij zou je denken, SNS bank blij en wij blij. Ik kan mij alleen niet aan de indruk onttrekken dat een dergelijke uitkomst toch niet hetgeen was wat met de deal met de banken was beoogd. Dit lijkt op een soort catch-22 situatie uit te draaien.

Ik heb 2 vragen:
- Zijn wij een unicum dat we niets terugkrijgen?
- Heeft het zin om onze case door jullie te laten reviewen?
Reputatie 7
Badge +6
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn , is het dat meestal ook he ? De meeste banken blijven gewoon doorgaan met pogingen om ons te veel te laten betalen. Lijkt me een sprookje dat je bij herberekening 3 x zo veel zou moeten betalen. ' Fouten ' maken ze vrijwel altijd in hun voordeel .
Badge
De beste verdediging lijkt de aanval te zijn. Ik vermoed een lancune in de overeenkomst dat de berekening plaatsvindt tegen de toenmalig geldende renteniveau's. Nu lijkt het erop dat de huidige renteniveau's zijn gebruikt. Maar ik moet bekennen dat ik dit nog moet analyseren (weer wat te doen... zucht). Maar ik wil zeker ook de Consumentenbond hierin betrekken, want ik twijfel eraan of ik met mijn n=1 mijn vinger erachter kan krijgen.

Reageer