Te veel belasting betalen voor tweedehands

Reputatie 2
Badge +2

Betalen we in Nederland niet teveel belastingen over 2dehands en refurb, hoewel je kan zeggen dat het dienst is dan zou je over die kosten hooguit BTW moeten toepassen.

Voorbeeld:

Stel een winkel doet een inkoop dat een nieuwwaarde van 500 euro incl BTW had, de tweedehands inkoop was 100 en de wederverkoop 200 incl btw dan is er dus 2x btw betaald (bij de 500 en 200) dan heeft de belastingdienst dus over 700 euro BTW ontvangen ?? Of kan je dat verrekenen ?

Daarbij komst dat diensten zijn vaak 9% en nieuwe luxe goederen  21% dat is ook nog een behoorlijk verschil. Stel dat er over de 200 geen reparaties zijn uitgevoerd. hoe rechtvaardig is het dan van de belastingdienst om opnieuw BTW te eisen over goederen waar oorspronkelijk al BTW is ontvangen. 

Ondernemers/klanten hebben dus eerder recht op geld terug of 0% BTW tarief.

18 reacties

Reputatie 5
Badge +5

@mieppieWie klop uw voorbeeld berekenen Btw inclusief en exclusief over €700,00 inclusief?

Neem aan dat de winkel een bedrijf is, en altijd nieuw ex. Btw prijzen inkoop doet.

De BTW wordt naderhand verrekend. Voor consumenten die geen BTW kunnen verreken is altijd inclusief.

Reputatie 7
Badge +5

ik denk dat www.belastingdienst.nl je prima kan vertellen hoe de belastingwetgeving in elkaar zit in nederland. En als je het er niet mee eens bent, zoals zovelen, dan kun je altijd de gang naar de rechter proberen. Maar ik vermoed dat dat niet zoveel uit zal halen.

@ mieppie en 1644: Als die extra belastinginkomsten rechtstreeks naar het taalonderwijs zouden gaan was ik helemaal vóór...

Het verhaal klopt wel een beetje.
Als je iets 2e hands inkoopt voor €100 en verkoopt het voor €250 dan mag je btw heffen over het verschil.( €150)
Echter 2e hands winkels doen dat vaak niet.

Reputatie 5
Badge +5

@Harrie LPP Dit gaat over BTW is iets anders extra belasting inkomsten.

In een vorig Topic had ik voor jou als eens iets over lezen en schrijven en de aantallen in Nederland gegeven!

En het is moeilijker iets afleren, dan iets aanleren.

I rest my case.

Het verhaal klopt wel een beetje.
Als je iets 2e hands inkoopt voor €100 en verkoopt het voor €250 dan mag je btw heffen over het verschil.( €150)
Echter 2e hands winkels doen dat vaak niet.

Dat wist ik niet maar dat klinkt hartstikke logisch. Implementeren lijkt me dan wel weer een crime.

Reputatie 2
Badge +2

mensen hou het een beetje gezellig in de community, we zijn hier met alle niveaus 😘

bedankt voor de reacties, ja idd met margegoederen kan de ondernemer BTW verrekenen, maar dat geldt alleen voor goederen waar geen BTW over is betaald of niet eerder is afgetrokken. bedoeld voor buitenlandse of goederen uit faillissement die hier worden verkocht.

echter, de consument heeft vaak al BTW betaald, waarom zou daar nog eens belastingen over moeten worden berekend. ik mis de grondslag een beetje, dus elke rechter zou de belastingdienst dan ongelijk moeten geven.

we stapelen vaker belastingen op elkaar in nederland, ik vind dat een beetje een rare gewoonte. het mag dan goed zijn voor de staatsschatkist, maar formeel kraakt het wel.

Reputatie 5
Badge +4

De originele koper heeft 21% van een hoog bedrag áan btw betaald. De consument die een 2e hands koopt betaalt 21 % over de veel lagere prijs. Een consument betaalt dus zeker niet teveel btw over een refurbished of 2e hands artikel. Dat de belasting daar voordeel bij heeft is de reden dat we het zo goed hebben en we onze tijd besteden aan het zoeken naar dingen die we toch niet kunnen veranderen

Reputatie 7
Badge +5

echter, de consument heeft vaak al BTW betaald, waarom zou daar nog eens belastingen over moeten worden berekend. ik mis de grondslag een beetje, dus elke rechter zou de belastingdienst dan ongelijk moeten geven.

dan zou ik als ik jou was de weg naar de rechter nemen, persoonlijk geef ik weinig kans maar proberen kan altijd. En proberen het belastingstelsel logisch te snappen is eveneens een ondoenlijke zaak. En zoals al vermeld, het geld moet ergens vandaan komen voor onze welvaart

we stapelen vaker belastingen op elkaar in nederland,

Dat doen we ook met benzine.
Je betaalt btw over de accijns.

En goed voorbeeld van margegoederen is kunst en antiek.
Daar wordt de btw niet afgetrokken zoals in bedrijven.

De verkoper bepaalt welke regeling hij toe past.
Als er geen bewijs is, hoeveel btw er al betaald is dat niet afgetrokken is.
Komt er het volledige btw bedrag bij.
Daar kan de rechter niets aan doen.

De politiek zie ik ook niet snel, de regeling veranderen.
Als je 2e hands helemaal vrij stelt van btw, zou je een nieuwe koelkast voor €1 kunnen verkopen.
En dan zonder btw in de winkel kunnen zetten.

Reputatie 5
Badge +5

@mieppieWie “we stapelen vaker belastingen op elkaar in nederland, ik vind dat een beetje een rare gewoonte. het mag dan goed zijn voor de staatsschatkist, maar formeel kraakt het wel”

Is dat wel zo zwart/wit? 
Als ik op de rommel-vlo-of andere 2e hand marktjes iets koop gaat het geld bij de (markt)verkoper in één tas, daar zit geen apart BTW vak in, meestal ook geen bonnnetje.

Ik kijk dan wel of ik goeie-koop heb met of zonder BTW en ik ben niet verantwoordelijk voor de afdracht BTW van de verkoper!

En de verplichting om de BTW apart te vermelden (er bij te tellen) is al historisch.

Geeft eigenlijk alleen maar verwarring.

Particulier/consumenten kunnen meestal weinig met een BTW bon.

Gaat toch wat je uiteindelijk betaald voor je (2e)handsje.

Reputatie 2
Badge +2

Off topic reacties zijn verwijderd

BTW is “Belasting toegevoegde waarde”, die belasting gaat over wat een ondernemer of bedrijf aan waarde toevoegt aan een product, daarbij doet het er natuurlijk niet toe wat de oorspronkelijke staat van het product is: In het voorbeeld is het volkomen irrelevant wat de inkoop is en of daar ‘al BTW over is betaald’: Dat is bij alle inkoop overal zo. Dus de toegevoegde waarde in het voorbeeld van @Wortelstamper is € 150. En daar moet BTW over worden betaald. Dus BTW is volkomen terecht.

Zie het onderste staatje op de Wikipediapagina over hoe dat onderling doorwerkt

BTW is “Belasting toegevoegde waarde”, die belasting gaat over wat een ondernemer of bedrijf aan waarde toevoegt aan een product, daarbij doet het er natuurlijk niet toe wat de oorspronkelijke staat van het product is: In het voorbeeld is het volkomen irrelevant wat de inkoop is en of daar ‘al BTW over is betaald’: Dat is bij alle inkoop overal zo. Dus de toegevoegde waarde in het voorbeeld van @Wortelstamper is € 150. En daar moet BTW over worden betaald. Dus BTW is volkomen terecht.

Zie het onderste staatje op de Wikipediapagina over hoe dat onderling doorwerkt

Je hebt een uitstekende link te pakken maar de gewone uitleg over BTW gaat in het genoemde geval dan niet op. Hier zou dan de “margeregeling” onder de bijzonder situaties van toepassing zijn.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/

Reputatie 2
Badge +2

De politiek zie ik ook niet snel, de regeling veranderen.

de fout die de belastingdienst maakt is dat ze de ondernemers verplicht stellen, eigenlijk zou BTW geregeld moeten worden via de producenten en op import en export zodat er maar 1x geheven kan worden over produkten, diensten zijn natuurlijk elke transactie iets nieuw, tenzij je nu iets afspreekt en betaald en pas later geleverd krijgt, zou er dan een prijsverhoging of correctie op zitten dan wordt daar ook de  BTW op verrekend en niet opnieuw aangeslagen over het gehele bedrag.

eigenlijk hoor jr bij hergebruik van goederen juist gestimuleerd te worden, overheid zou via aftrekpost bv de refurb aankopen btw vrij kunnen maken voor consumenten tot een bepaald jaar bedrag. is ook nog goed voor de economie en milieu.

als een product ooit in de markt is gekomen voor een waarde, en datzelfde product wordt later opnieuw verkocht is er natuurlijk alleen sprake van toevoeging indien de waarde is verhoogd, dat bijv.  juist bij kunst vaak het geval, echter hebben ze daar weer uitzonderingen voor bedacht. 

als de waarde dus verminderd moet de overheid zelfs terugbetalen, of kan op zn minst geen nieuwe toevoeging claimen. 

@mieppieWie Je hebt werkelijk geen idee hoe BTW werkt: Omdat de ondernemer die niet de eindgebruiker is alle BTW die hij of zij betaalt (heeft) aftrekbaar van de BTW die ze zou moeten afdragen. Daardoor is precies het verschil aan waarde datgene dat overblijft. Daardoor is de totale BTW altijd precies het BTW percentage en niet cumulatief.

Dus: Ondernemer X Verkoopt product Z ter waarde van € 100 ex BTW. Inclusief BTW aan de eindklant voor €121. Om dat product te produceren heeft ze andere producten gekocht ter waarde van € 50 ex BTW, dat heeft ze gewoon inclusief BTW afgerekend (dus een bedrag van € 60,50), maar die BTW wordt bij de belastingopgave en afdracht verrekend met de BTW die ze moet afdragen, dus uiteindelijk betaalt ze niet €21 aan de belastingdienst, maar €21-€10.50, en laat dat nu precies de BTW over de waarde zijn die ze heeft toegevoegd….

Waarom zou het btw vrij maken van tweedehands goederen hergebruik stimuleren. Stel een handelaar in tweedehands koelkasten heeft er een staan en denkt daar nog €50 voor te kunnen vangen. Of hij nou BTW afdraagt of niet, hij denkt er nog steeds €50 voor te kunnen vangen en dat vraagt hij er dus ook voor.

Reageer