Consumentenbond.nl
Vraag

teruggaaf zorginstelling

• 9 februari 2020
  • 15 reacties
  • 642 Bekeken

Badge

Hoeveel jaar kun je terug voor het teruggaaf eigen bijdrage aan een zorginstelling? 

15 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Het gaat neem ik aan over de eigen bijdrage aan een zorginstelling. Dus: De eigen bijdrage die je moet betalen als je naar een verpleeg- of verzorgingshuis gaat. En deze kan oplopen tot ruim €28.000 per jaar. Die bijdrage valt onder de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Hoe hoog je eigen bijdrage precies is, hangt onder andere af van je inkomen en vermogen. Het CAK kijkt hiervoor naar de gegevens van 2 jaar geleden op 1 januari.

De Wet langdurige zorg (Wlz) geldt sinds 1 januari 2015. Het is de opvolger van de AWBZ. De Wlz geeft recht op zorg aan verzekerden die blijvend zijn aangewezen op 24 uur per dag zorg nabij of permanent toezicht.

Het beste is naar die wet te kijken, wat de regels daar zijn, ook eventuele teruggaaf. En anders geeft de wet aan: Meer informatie over de eigen bijdrage staat op de website van het CAK.

Succes met verder zoeken.

Reputatie 5
Badge +4

Hoeveel jaar kun je terug voor het teruggaaf eigen bijdrage aan een zorginstelling? 

Er bestaat geen aftrek voor ‘wettelijke eigen bijdrage zorginstelling’, zie  https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/overzicht-2019

Reputatie 7
Badge +7

Behoort dit ook tot al die belasting omissies, wat nog eens opnieuw bekeken moet worden? Wat verbazen doet het me niets meer.

Badge +8

Ben je geholpen door de reacties hier, @C. Zwieten:slight_smile:

Badge

Nee, helaas nog niet. De Ruiter verwijst naar de website van het CAK, maar daar kan ik niet vinden. Misschien moet ik ze bellen. 

Mazzel heeft het over aftrek (van zorgkosten voor de IB), terwijl mijn vraag teruggaaf van eigen bijdrage (van CAK) betreft.

Bedankt voor de betrokkenheid, Imke.

Reputatie 7
Badge +7

Bereikbaarheid van CAK

Contact

Mijn CAK

Uw persoonlijke gegevens bekijken of wijzigen? Dat kan eenvoudig en snel via Mijn CAK.

Bellen

Bel ons gratis. We zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.

Stuur ons een bericht via ons contactformulier.

Schrijven

Schrijf een brief naar ons gratis antwoordnummer.

Twitteren

Uw vraag stellen via Twitter? Onze webcareteams staan voor u klaar.

Whatsappen

Een vraag over de regeling wanbetalers of onverzekerden? Stel hem via WhatsApp.

Bezoekadres

Bij ons langskomen?  Bel eerst even voor een afspraak.

Contact - CAK

www.hetcak.nl › over › contact

bereiken op + 31 88 711 4000.

Veel succes , groet Leo.

Reputatie 5
Badge +4

Nee, helaas nog niet. De Ruiter verwijst naar de website van het CAK, maar daar kan ik niet vinden. Misschien moet ik ze bellen. 

Mazzel heeft het over aftrek (van zorgkosten voor de IB), terwijl mijn vraag teruggaaf van eigen bijdrage (van CAK) betreft.

Bedankt voor de betrokkenheid, Imke.

Mijn antwoord heeft betrekking op teruggave van eigen bijdrage CAK! En als je iets anders bedoeld dan geld terug krijgen van de belastingdienst, verduidelijk dat dan even.

Badge

Bedankt Leo. Ik ga ze bellen.

Reputatie 7
Badge +7

Ja, @C. Zwieten , toen ik gisteren las dat je het niet kon vinden heb ik maar even de hele opsomming die ik kon vinden door gegeven. En verder kon ik niet eerder reageren, want ik zat hier met probleempjes met de radio, de zgn netradio, via internet dus. Het gaat allemaal via een zgn. versterker die weer 6 speakers  van geluid voorziet. De versterker, Yamaha, deed het ineens niet meer. Veel verstand heb ik daar ook niet van en heb dus alles maar eens geprobeerd, alle mogelijkheden die er zijn. Helaas niets helpt. Tot ik de simpele ingeving kreeg, trek de stekker er eens een paar seconden uit, en ja hoor, uren zitten puzzelen en dat was het. Nou ik hoop dat je ook meer succes krijgt via dat CAK. Ik heb er nog niet eerder mee te maken gehad, maar ze zijn in elk geval op diverse manieren bereikbaar, ook per mail of contactformulier.  Maar ook per telefoon stellen ze, al kan dat wel eens tegen zitten, probeer dan gewoon een andere ingang. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Waarom zou het CAK de eigen bijdrage zoals die berekend is terug geven ? Dat is toch gewoon het verschuldigde bedrag ? Teruggave zal alleen gebeuren als er aantoonbaar een fout is gemaakt lijkt me. Of wordt een teruggave van de belastingdienst bedoeld zoals @Mazzel  zich ook afvraagt .  Eigen bijdrage van  WMO , ZVW en WLZ zijn bij de belastingdienst niet aftrekbaar.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben uitgegaan van de topic eerste bericht van @C. Zwieten  waar hij bij hoog en bij laag beweert dat het om teruggaaf gaat van een zorginstelling (dus dan bij het CAK vragen) en niet teruggaaf van de belasting.  Maar enig uitsluitsel kan @C. Zwieten  jullie het best geven, anders moet ik ook gaan gissen wat nu precies bedoeld wordt. Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +4

Een goed antwoord begint altijd bij een goede (duidelijke) vraagstelling...

Reputatie 7
Badge +6

Een goed antwoord begint altijd bij een goede (duidelijke) vraagstelling...

Inderdaad . Vaak is het puzzelen wat nu eigenlijk bedoeld wordt . Zelfs soms na verzoeken om opheldering. 

Badge

Bereikbaarheid van CAK

Contact

Mijn CAK

Uw persoonlijke gegevens bekijken of wijzigen? Dat kan eenvoudig en snel via Mijn CAK.

Bellen

Bel ons gratis. We zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.

Stuur ons een bericht via ons contactformulier.

Schrijven

Schrijf een brief naar ons gratis antwoordnummer.

Twitteren

Uw vraag stellen via Twitter? Onze webcareteams staan voor u klaar.

Whatsappen

Een vraag over de regeling wanbetalers of onverzekerden? Stel hem via WhatsApp.

Bezoekadres

Bij ons langskomen?  Bel eerst even voor een afspraak.

Contact - CAK

www.hetcak.nl › over › contact

bereiken op + 31 88 711 4000.

Veel succes , groet Leo.

Beste Leo, het duurde nogal even voordat ik telefonisch een medewerker van het CAK aan de lijn kreeg. Bezwaarschriften blijken tot 1 april na het betreffende jaar ingediend te kunnen worden. Teruggaaf is dus wel mogelijk, maar slechts voor een zeer beperkte tijd. Aangezien het bij mijn moeder om jaren voor 2019 gaat, is het dus te laat voor een bezwaarschrift, helaas. Toch bedankt voor alle medewerking.

Hartelijke groet,

Corné

Reputatie 7
Badge +7

Bijzonder vervelend dat het en lang duurde dat u iemand van het CAK te spreken kreeg en dat hij/zij u uiteindelijk vanwege ‘regeltjes’ niet helpen kon. En tot slot dat u weer een tijdje moest wachten op mijn reactie. Maar ik hoop dat u daar begrip voor heeft, dat zijn omstandigheden privé, ik werk nu eenmaal niet bij het CAK noch bij de Consumentenbond. Forumleden zijn er waar mogelijk om elkaar te helpen en wat adviezen te geven. Die moeten we echter ook vaak opzoeken, dat kost tijd, en die tijd moet ook nog tussendoor gevonden worden. Erger is dat ik verder niet weet wat u nog zou kunnen helpen. Als ‘alles’ te laat is, wordt het vechten tegen de bierkaai. Maar opgeven kan altijd nog. Blijf heb om hulp en een uitweg vragen, de sociale media inschakelen kan ook vaak helpen. Groet Leo.

Reageer