Testament en levenstestament: kan het niet simpeler en goedkoper?

• 9 July 2022
  • 7 reacties
  • 175 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6

Na het overlijden van mijn partner heb ik het dubieuze genoegen gehad weer eens met het notarisgilde in aanraking te komen. De kosten die wat betreft de nalatenschap in rekening werden gebracht waren torenhoog, voor wat toch voor een belangrijk deel knip- en plakwerk was waarmee documenten in elkaar gezet werden. Ik hoor hetzelfde van vrienden en kennissen in een vergelijke situatie. De huiskat van het kantoor is kennelijk degene die de documenten moet controleren, want het aantal fouten dat er vervolgens nog in blijkt te zitten is aanzienlijk. Het is wel mogelijk bij een aantal notarissen online documenten zoals een standaard testament en levenstestament te laten maken en dan is het minder duur. Wat ik me afvraag is of het ook mogelijk is zelf door middel van bijv. een codicil de zaken die ik belangrijk vind te regelen en dit te laten legaliseren (door wie?) tegen een fatsoenlijk tarief. Is het op die manier bindend/ rechtsgeldig te maken? Welke alternatieven zijn er nog meer? De ervaren slechte service van notarissen tegen de huidige tarieven kan naar mijn idee wel wat meer concurrentie gebruiken.

7 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Notaris worden vergt een lange en zware studie. Daarom zijn de tarieven nogal pittig. Maar uiteindelijk ontkom je niet aan ze als je een levens (testament) geldig wilt hebben.

Er zitten echt wel haken en ogen aan die waar wij niet bij stilstaan.

Ze moeten hun master in rechten halen, dat is dus al minimaal 5 jaar universiteit. Dan nog een master  notariaat en 3 jaar stage bij een kantoor. In dezelfde tijd kun je piloot worden en die vangen ook snel 150-200 k per jaar.

Er zijn wel meer vakken die een lange studie vereisen en daarna vele jaren ervaring maar die bij lange na niet de helft opbrengen.

Ik ben meer onder de indruk van een stucadoor die op het einde van de dag een retestrak gestuct muurtje oplevert of een prachtig plafond dan van een notaris die een testament dat voor 99% standaardwerk is ‘laat passeren’ voor hetzelfde bedrag.

Reputatie 5
Badge +4

@Harrie LPP , dat is wel heel naïef. Al meermalen meegemaakt dat r geen testament is maar slechts een Setje. Daar nemen bijv banken e.d geen genoegen mee na overlijden. En een levenstestament is heel waardevol. Tja het is veel geld maar wil je je nabestaanden met een hoop ellende opzadelen?

Nee natuurlijk niet. Ik doelde slechts op de tarieven en welk deel daarvan overduidelijk bestemd is voor het enorme huis, het zwembad van 12 meter. de boot, de tweede boot en de vijf auto’s met elk een verwarmde garage.

Reputatie 5
Badge +4

@Harrie LPP  duidelijk!

De ervaren slechte service van notarissen tegen de huidige tarieven kan naar mijn idee wel wat meer concurrentie gebruiken.

Concurrentie is er voldoende.

Laatste keer, dat ik de Notaris nodig had voor iets simpels, ben ik gaan winkelen.
Voor het exact zelfde werk, een tarief verschil tussen de €80 en €600

Ook heb ik een erfenis bijna volledig zien verdampen bij de Notaris.
Domweg door het feit, dat sommige erfgenamen onbereikbaar waren.

Vraag bij meerdere Notarissen een oriënterend gesprek. Dat is vaak gratis.
Die het niet gratis doen, kun je al overslaan.
Ik ben er van overtuigd, dat je grote verschillen gaat zien.

Reputatie 4
Badge +6

Ik merk steeds dat in een uithoek van NL wonen (ook wat dit betreft) slecht uitpakt als het gaat om allerlei voorzieningen en bedrijven/ organisaties. Een in oppervlak vrij groot maar in praktische zin heel klein wereldje, met monopolies, kartelletjes, elkaar de bal toespelen, nepotisme. Wat de prijzen hoog en de kwaliteit onvoldoende houdt. Dus het in aanpalende oorden zoeken lijkt de enige weg. Al kost ook dat veel tijd en geld😕

Reageer