Consumentenbond.nl

Tips voor het aanschaffen van een lijfrente of koopsompolis?

• 15 juni 2016
  • 2 reacties
  • 1498 Bekeken

Als ZZP-er heb ik via de FOR (Fiscale OudedagsReserve) een bedrag gespaard voor mijn pensioen (2025). Ik wil nu een 'lijfrente koopsompolis' of 'ZZP pensioenregeling' (of hoe dit ook moge heten) aanschaffen met een looptijd van 10 jaar om straks in 2025 met het bedrag dat dan vrijkomt een inkomen in te kunnen kopen bij een bank of verzekeraar. Heeft iemand suggesties, tips? Ik ben dus opzoek naar info over wat ik het beste kan doen in de opbouwfase tot 2025.

[Titel aangepast door beheerder ter verduidelijking voor de lezer]

2 reacties

Daarnaast zou ook eens kijken naar je uitvaartverzekering, eigenlijk zou iedereen dat moeten doen, Begrafenissen zijn de laatste jaren steeds duurder geworden en het is maar de vraag of je huidige uitvaartverzekering alle kosten dekt. Heb je nog geen uitvaartverzekering dan kun je op http://www.vergelijkenuitvaartverzekeringen.nl/ de diverse uitvaartverzekeringen met elkaar vergelijken.
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb een suggestie maar ik zeg er heel nadrukkelijk bij dat het geen advies is, slechts een gedachte.

Ik heb heel lang bij één werkgever gewerkt en daar twee uiterst gelukzalige momenten mee gemaakt. Het eerste moment was toen ik daar werd aangenomen en het tweede moment was toen ik daar weer afscheid nam. Mijn daar opgebouwde pensioen inclusief AOW zal, zo het er nu uit ziet, te zijner tijd netto(!!) meer bedragen dan mijn laatste bruto(!!) jaarsalaris toen ik er nog werkte. Wat dat betreft zit ik dus gebeiteld zij het dat een euro toen meer was dan tegen de tijd dat ik met pensioen ga. Met een zelf bijeengesprokkeld bedrag aangevuld met een erfenis van mijn vader, aangevuld met een bruto ontslagvergoeding die ik inmiddels netto heb gemaakt ben ik gaan beleggen bij een vermogensbeheerder die mij gemiddeld, en rendement op rendement, een rendement oplevert van plusminus 15% per jaar. Het enige nadeel is dat ik vermogensrendementsheffing moet betalen en natuurlijk ook ongeveer 1% kosten aan die vermogensbeheerder per jaar.

Mijn suggestie: laat die lijfrentepolissen lekker links liggen en breng je geld onder bij een goede vermogensbeheerder. Het voordeel daar van is ook nog dat je er over kunt beschikken wanneer jij dat wilt. De premie bij een lijfrenteverzekeraar is natuurlijk aftrekbaar maar alleen als deze gericht is op een pensioenleeftijd van 67 jaar en in de toekomst misschien nog later. Bovendien is het geld over tig jaar ook niet belast als jij besluit er van te gaan genieten behalve dan die vermogensrendementsheffing in de tussentijd.

Ik doe het nu precies zo. Sterker nog, natuurlijk laat ik het wel uitkeren tegen die tijd maar mijn financiële positie is nu al dermate gunstig dat ik dat pensioen eigenlijk helemaal niet nodig heb.

Reageer