Consumentenbond.nl

Toegang voor derde partijen tot je betaalgegevens, handig of niet?

• 20 januari 2017
  • 81 reacties
  • 1985 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
De PSD2, de herziene Europese richtlijn voor betaaldiensten, zorgt er voor dat banken verplicht zijn betaalgegevens aan derde partijen te verstrekken. Natuurlijk moet je als klant daar wel eerst toestemming voor geven. Hoe dat in de praktijk gaat moeten de banken nog bedenken en vanaf 2018 ook echt mogelijk maken. Die derde partij moet een vergunning van De Nederlandsche Bank (DNB) of een andere Europese toezichthouder hebben.

Een voorbeeld van zo’n derde partij is de aanbieder van een digitaal huishoudboekje. Je kunt het huishoudboekje toegang geven tot al je betaal- en spaarrekeningen, zodat jij een totaaloverzicht krijgt van je uitgaven en inkomsten.

Wat vind jij van de nieuwe richtlijn? Laat je reactie achter.

(Poll niet meer beschikbaar)

81 reacties

Die toestemming ga ik niet geven. Er zijn grenzen aan wat beschikbaar moet worden gesteld en ik vind het al erg genoeg dat banken zo veel van mij weten. Daar hoeven nog niet nog eens extra partijen bij te komen. Dus dat het kan is tot daar aan toe maar ik moet zelf altijd nee moeten kunnen zeggen. En dan nog maar niet te denken aan het extra beveiligingsrisico van die extra partijen.
Reputatie 1
Badge
Dit is geweldig goed nieuws voor Marketeers. Kunnen ze opvragen of je bv bij Tango tankt en dan uiteraard een aanbieding doen als je bij hun komt tanken. Dat kan ook met AH en Jumbo, of door elke aanbieder die op zoek is naar potentiële nieuwe klanten. Het zal druk worden in je mailbox.

Het is al erg genoeg dat de belastingdienst dit soort data mag doorspitten, laat staan de commerciele bedrijven.

Kortom: GEEN TOESTEMMING GEVEN
Reputatie 6
Badge +4
en stel nu dat die gerichte informatie je korting oplevert.... Dus als je bij de Tango tankt, krijg je bv 10% extra korting.

lijkt mij wel wat.

Kortom, voor hoeveel verkoop je je gegevens?
Volgens mij is het een bijzonder slecht als derde kunnen kijken op je computer, of het nu gaat om geldzaken of om iets anders.
Ik zie nu dat er 93% tegen is. Ik vind dit nog verbazingwekkend dat het geen 99,9% is. Als morgen je buurman bijvoorbeeld als een "derde" partij vraagt of hij volgende week even een overzicht mag hebben van je betaalrekeningen zeg je toch ook geen ja.

Big brother wordt dan in de toekomst meervoud, Big brothers are watching you!
Na alle prijsverhogingen van de banken, waar minder service tegenover staat (ze hebben nog steeds vrij op Goede Vrijdag; welk bedrijf of instelling heeft dat nog?), moeten ze blijkbaar nog meer verdienen aan de klant. Die klant is trouwens geen klant meer. Ik voel me zelf de laatste jaren zelf het product van de bank dat zoveel mogelijk leeggezogen moet worden. Zie b.v. de woekerrente op rood staan. Schandalig dat deze geldgraaierij nog steeds legaal is.

De crisis heeft er niet toe geleid dat deze rupsjes-nooit-genoeg meer fatsoen naar de klant toe tonen. Maar ja, die vervloekte bonussen hebben ervoor gezorgd dat dat fatsoen compleet is weggevreten om zo hun geldhonger te kunnen stillen, over de rug U en mij.
Ik wil absoluut niet hebben, dat derde partijen weten wat mijn uitgavenpatroon is
Het is heel tegenstrijdig. Het ene bedrijf mag geen gegevens inziien cq oplsaan, maar nu zouden bedrijven mijn betaalgegevens mogen inzien. Dit moest niet mogen.

Van mij krijgen geen enkel bedrijf, behalve mijn bank inzage.
Als het goed gecontroleerd wordt, maakt het me niet zoveel uit. Je houdt het links- of rechtsom toch niet tegen. Maar dan is het wel prettig als je geen betaalproblemen hebt.
Er wordt als voorbeeld genoemd: "Een voorbeeld van zo’n derde partij is de aanbieder van een digitaal huishoudboekje".Wat een slap voorbeeld is dat! Dat lijkt me nu echt iets dat je niet moet doen. Als je een digitaal huishoudje nodig hebt, is er toch wel een programma dat je kunt downloaden? Dat heb je toch geen derde partij voor nodig?
Fijn dat er zoveel medestanders voor deze transparantie zijn, maar persoonlijk vind ik dat je ook kunt overdrijven. Ik ben dus mordicus tegen.
Ik vind het überhaupt belachelijk dat dit idee zelfs is geopperd in Brussel en dat daar dan ook nog zoveel mensen het mee eens is. Ik zal beslist geen toestemming geven, al moet ik weer zoveel mogelijk contant gaan betalen.
Enkel mijn bank, cq betaalde partij en ik mogen de gegevens van de betreffende transactie zien. Verder heeft niemand mijn toestemming daartoe.
Waar ik bang voor ben is dat ik straks verplicht word inzage te geven in mijn betaalgegevens als ik bijvoorbeeld een hypotheek aanvraag. En als ik dat dan weiger krijg ik gewoon geen hypotheek.
Niet nodig, hebben ze niets mee te maken, ik wil zelf de controle houden.
Heel simpel: onaanvaardbaar!!
Vind ik niet in orde. Anoniem kijken naar de eigen financiële situatie of middelen maakt een scheiding tussen "haves and not haves". Daarmee wordt de wereld rond onsnog meer onpersoonlijker. Belang lijkt vooral voor ondernemers.
Nee dat wil ik absoluut niet
Reputatie 3
Badge +2
Alweer een argument om heel veel aan Brussel overgedragen macht acuut, onmiddellijk en zonder enige vertraging terug te draaien. Banken gaan verplichten om gegevens aan derden te verstrekken TENZIJ ik dat niet wil? Het zou banken VERBODEN moeten worden om gegevens aan wie dan ook te verstrekken ook al smeek ik ze erom of zou er zelfs voor willen betalen! Ik zou tegen mezelf beschermd moeten worden!

Maar nee hoor, het neo-liberale Brussel dondert alles op de markt. Niets is meer veilig voor de groot-graaiers. Dit niets en niemand ontziende Europese beleid leidt uiteindelijk maar tot 1 ding: Oorlog! Ja, oorlog, binnen dit 'verenigd Europa' dat enkele jaren geleden notabene de Nobelprijs voor vrede heeft gewonnen. Waarvan akte!
Neen, dat vind ik niet.Ik moet er niet aan denken dat ik bij zou moeten gaan houden wie ik allemaal toestemming zou hebben gegeven.Dergelijke gegevens zijn onderdeel van de vertrouwensrelatie tussen mijn bank en mij en zijn mijn eigendom. Basta!!
Gelukkig is praktisch iedereen tegen dit onzinnige idee maar hoe krijgen we dit duidelijk gemaakt bij die figuren in Brussel die dit bedacht hebben??
Ik ben helemaal tegen, überhaupt tegen het steeds meer verplicht worden alles via internet te moeten regelen. Uitgangspunt moet ALTIJD zijn NEE, tenzij je als burger/gebruiker vooraf uitdrukkelijk en onmiskenbaar - en liefst nog schriftelijk - daarvoor toestemming geeft. In zijn algemeenheid moet je altijd de mogelijkheid hebben om zelf te beslissen een handeling zonder internet of zgn. social media te regelen. Ook (zeker) in het verkeer met de overheid. Onder het valse voorwendsel van gebruiksgebruik, service aan de gebruiker/burger gaat het in feite om zoveel mogelijk te bezuinigen en dan kunnen er weer x-mensen op straat worden gezet. Ook hier weer te veel bemoeienis vanuit de EU.
dat lijkt mij niet, gezien de informatie van de laatste tijd. Er zijn weinig mensenmeer te vertrouwen, zelfs onze overheid niet.
Over m'n lijk. Het is technisch prefect mogelijk opdracht te geven aan je bank iemand te betalen zonder diegene je betaal gegevens krijgt. Aka, zoals Ideal of paypal. Ik zal nooit gegevens aan anderen verstrekken.
1) Geen bezwaar mits

A) ik van te voren welke partijen mijn informatie krijgen

😎 partijn waar ik toestemming aan geef mijn informatie NIET doorspelen aan achterliggende derden

C) ik mijn toestemming weer kan intrekken

D)er een financieel voordeel te halen is

Reageer