Consumentenbond.nl

Toeslag terugbetalen: eigen schuld!

• 14 augustus 2018
  • 27 reacties
  • 24536 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Zo’n 5,6 miljoen Nederlanders hebben recht op toeslag, maar de kans is groot dat zij achteraf geld terug moeten betalen. Toeslagen zijn namelijk een voorschot, gebaseerd op een oud – en dus vaak te laag – inkomen. Een kwart van de jaarlijks uitgekeerde toeslagen is te hoog. De Belastingdienst legt de schuld vooral bij jou: je bent immers zelf verantwoordelijk voor het invullen van de juiste gegevens. Om je op weg te helpen, en te zorgen dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan, hebben we een aantal weetjes en valkuilen voor je op een rijtje gezet. Je bekijkt ze hier.

Heb jij weleens toeslag moeten terugbetalen, of kende je juist al handige tips om dit te vermijden? En wat vind jij van het systeem waar de Belastingdienst nu mee werkt? Laat het weten!

27 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ik vind het een hopeloos gedoe . Gewoon afschaffen al die toeslagen en integreren in de aangifte . Het enige nadeel daarvan is , dat het geen voorschot meer is , maar het definitieve bedrag waar aan de hand van alle ingevulde vragen we recht op hebben. Ook kunnen ze met een beetje goede wil mensen die geen aangifte doen , er op wijzen dat ze mogelijk geld mislopen.
Reputatie 4
Badge +6
Nog een tip: als je gaat samenwonen, telt voor de fiscus het gezamenlijke inkomen vanaf de dag dat je op één adres staat ingeschreven (en op dat moment verlies je meestal het recht op een toelage). Als de partner met het laagste inkomen + de toelage zijn / haar huis nog moet verkopen (of nog een opzegtermijn heeft voor de huur) is het verstandig je pas op het nieuwe adres in te schijven als je huis echt verkocht is (of de huur is gestopt). Het is administratief wat minder romantisch maar scheelt zo honderden euro's voor elke maand dat je de administratieve verhuizing uitstelt.
Reputatie 2
Badge +2
@Peter Kulche:
Het gezamenlijk inkomen telt alleen als er sprake is van fiscaal partnerschap c.q. toeslagpartnerschap. Uitsluitend 2 partners die gaan samenwonen zonder kwalificatie voor fiscaal partnerschap zijn geen toeslagpartners van elkaar. Voor bijvoorbeeld de zorgtoeslag geldt dan dat elk afzonderlijk recht kan blijven houden op deze toeslag. Voor de huurtoeslag geldt dat niet: dan telt het andere inkomen mee als inkomen van een medebewoner. Uitzondering: onderhuur.
Reputatie 7
Badge +4
8 Jaar geleden ben ik verhuisd. Vanaf dat moment moet ik om onverklaarbare reden ieder jaar een aanzienlijk bedrag aan huurtoeslag en zorgtoeslag terug betalen. Het vreemde is dat zij zelf uitrekenen waar ik recht op heb en mij daarvan op de hoogte stellen en dan anderhalf tot 2 jaar later zeggen dat ik te veel heb ontvangen... 🤔 Ik heb hier al vele malen met de Belastingdienst over gebeld maar dat helpt niets. Kort geleden kreeg ik weer een brief van hen. Deze keer blijk ik gelukkig maar 5 Euro te veel aan huurtoeslag en 2 Euro te veel aan zorgtoeslag ontvangen te hebben. 🙂 Over een héél jaar wel te verstaan! In de brief stond dat ik later een brief zou ontvangen over hoe ik het terug kan betalen... Zo gaat dat ook al 7 jaar. Ik begrijp niet dat ze dat dan niet meteen in diezelfde brief schrijven.🤔 Wanneer 1.000.000 mensen te veel zorgtoeslag en te veel huurtoeslag hebben ontvangen praten we dus al over 4.000.000 brieven die verstuurd worden, alleen om hen op de hoogte te stellen dat zij te veel hebben ontvangen en hoe zij het terug kunnen betalen. Daarna krijg je elke keer wanneer je een gedeelte terug hebt betaald weer een nieuwe brief waar dat in vermeld staat. Wat een gigantische verspilling van papier en geld, want er moet natuurlijk ook port over betaald worden. Waarom maken ze het zo ingewikkeld en peperduur? Het is pure verspilling van gemeenschapsgeld, grondstoffen en milieuvervuilend, al die productie van dat papier, het drukken van de brieven, het vervoeren van al die brieven...😣

Hoe was hun slogan ook weer?
O ja:
"Belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker."😥
Reputatie 2
Badge +2
@Ekokok:
Fijn dat eindelijk uw definitieve inkomen overeenstemt met het geschatte inkomen en overige gegevens. In het verleden moest u terugbetalen omdat dat niet het geval was. De regelgeving is dat U uw inkomen, hoogte huur e.d. op tijd moet checken en zo nodig moet aanpassen. De Belastingdienst kan dat niet altijd op tijd goed inschatten. D.w.z.: de computer kan dat niet.

Dat er zoveel papier wordt verspild is juist. Maar ook inherent aan het systeem. Mensen kiezen er vaak voor om een toeslag in 24 maanden terug te betalen. Niet altijd met een automatische betaling. Dat betekent elke maand een nieuwe brief met erop vermeld hoeveel toeslag er nog moet worden terugbetaald.
Reputatie 7
Badge +4
@P. Schakel
Ik heb helemaal niets aangepast. Dit jaar blijkt het (toevallig?) eindelijk grotendeels te kloppen. Ik ontvang mijn inkomen van de overheid en zij geven mijn gegevens aan de belastingdienst door die vervolgens uitrekent op hoeveel toeslag ik recht heb. Vervolgens blijkt al 7 jaar dat vervolgens een groot deel terug betaald moet worden "omdat ik te veel ontvangen heb". Dat is volgens mij niet uit te leggen.
Ook dat de gigantische hoeveelheid brieven inherent is aan het systeem kan natuurlijk niet als verontschuldiging gebruikt worden. Ik wijs er op hoe krom het is en een enorme verspilling van geld, materiaal en energie dus zou het systeem aangepast moeten worden.
Reputatie 4
Badge +6
@P. Schakel Je hebt volgens mij al heel snel dat twee volwassen op 1 adres wonend fiscaal partners zijn. Zie deze bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/fiscaal_partnerschap .
Die pennenlikkers maken de fouten en de kleine man is de gebeten hond.
Reputatie 1
Badge
Mijn inkomen word iedere maand doorgegeven door het UWV richting de belastingdienst.
Mijn huur word ook iedere maand doorgegeven aan de belastingdienst door mijn woningbouwvereniging.
En toch klopt er ieder jaar niets van.
Mij nalatigheid in de schoenen schuiven lijkt me wat lastig.
Als men berekeningfouten maakt, waar ik al 5 jaar achteraan heb gebeld, is dan niet meer mijn probleem.
Ze sturen het vanuit Noord Nederland naar ergens in Limburg voor onderzoek, en vervolgens hoor je jaren niks.
En dan plots moet je van een aantal jaren terug betalen.
Het is zo`n zooitje bij de belasting, men moet in Den-Haag maar eens achter de oren krabben.
Ze hebben immers deze wijze zelf opgezet, en overal moest op beknibbeld worden.
Uiteraard niet op het inkomen van sommige wachtgeld trekkers.
Lang leve Nederland wat in 20 jaar is afgegeleden naar een halve politiestaat en bezuinigingsstaat, waar de rijke rijker worden, en de arme armer.
Oh en niet te vergeten, lang leve de EU. (NOT)
8 Jaar geleden ben ik verhuisd. Vanaf dat moment moet ik om onverklaarbare reden ieder jaar een aanzienlijk bedrag aan huurtoeslag en zorgtoeslag terug betalen.
De verklaring is heel eenvoudig: 8 jaar geleden kwam premier Rutte voor het eerst aan de macht.☺
Een verandering in je persoonlijk situatie moet je doorgeven. Als je in een huurhuis woont en je boert meer dan ongeveer €25.000,00 dan krijgt je minder huur/zorgtoeslag. Je kinderen zijn het huis uit, of zijn ze volwassenen geworden, dan heeft het invloed op je inkomen. Als je zzpér bent geworden en je boert meer dat de norm dan hebt je geen recht op huur en zorgtoeslag. Ze vallen allemaal onder inkomen. Alleen kinderbijslag vallen niet onder inkomen. Studieschuld van de oude stelsel vallen niet onder. Studieschuld is een lening en geen inkomen
Hier verandert de regels telkens weer. Waarschijnlijk hebt je teveel gekregen anders altijd een bezwaar indienen waarom je van mening bent dat je gelijk hebt. Herziening/ uitstel van betalen. En alle bewijsstukken bewaren
Ook een leuke: Halverwege het jaar besluiten om een nieuwe baan te nemen. Waardoor ik meer ben gaan verdienen en meer werk.

Nu mag ik alle toeslagen a’2000 euro terug betalen. Dat ik de eerste helft van het jaar die toeslagen nodig had om rond te komen daar hebben ze helaas geen boodschap aan.

Als ik het over kon doen, zou ik de baan pas per 1 januari aangenomen hebben.
Reputatie 7
Badge +6
In het algemeen genomen zouden overheidsinstelling eens wat moeten leren over dienstbaarheid en klantvriendelijkheid. Het lijkt vaak wel of ze burgers als de tegenpartij zien . Daardoor voelen de burgers dat ook zo. Ook sorry zeggen als ze een fout maken vinden vele ambtenaren kennelijk totaal overbodig.......
Wij kregen op basis van de belastingaangifte van het vorig jaar keurig de huur-en zorgtoeslag, tot wij onbewust net boven de inkomensgrens uit kwamen. En dan hoorden wij dat wij voor 2017 alle huurtoeslag terug moesten betalen. Ik dacht dat daarmee ook de betalingen voor dit jaar wel automatisch zouden stoppen. maar nee het bleef maar komen, totdat ik zelf met de belastingdienst gebeld heb, en die hebben dan op mijn wens de huurtoeslag stopgezet. Maar ook voor Jan '18 tot nu moeten wij de reeds ontvangen toeslag terugwerkend terugbetalen. dus vorig jaar een forse rekening en dit jaar nog eens bijna 2000. Tja, voordat ik ooit nog eens huurtoeslag aanvraag zal ik eerst ZELF alles 10 keer moeten checken voor ik daar nog een keer mee begin. Duidelijk is dat bij onze inkomsten een subsidie van levensbelang was, nadat ik met pensioen ging, 2015. Gelukkig heb ik nog wat spaarcenten, maar het is pijnlijk en zeer spijtig die aan de belastingdienst te moeten overhandigen!!
Reputatie 1
Badge
Beste medeburgers,
Klachten over huur/zorg-toeslagen , daar moet je bij de politiek zijn. Die hebben (ik dacht onder PvdA-bewind) zo'n 8 jaar terug bedacht om met toeslagen te gaan werken . Maar die politici hebben totaal geen idee hoe hun besluit in de praktijk gaat uitpakken. Nou hier en daar klachten etc. erover gelezen; desastreus. Krankzinnig (echt ambtelijke aanpak / invulling ) dat een belastingdienst zich baseert op oude en onjuiste gegevens en dan zich ervan afmaakt (regels, regels en het barst van de regels) om je 2 a 3 jaar te laten wachten en dan vervolgens je alles laat terugbetalen met de deurwaarder uiteindelijk op de stoep (lijkt veel op chantage !!)
Dus medeburgers, we kunnen nu wel effe stoom afblazen via deze community, maar we moeten lobbyen bij de politiek. Wie weet een Kamerlid die er actief iets aan wil doen en dat ook kan ( consumentenbond ??)
Piet

[opmaak tekst door beheerder aangepast]
Reputatie 7
Badge +6
Lobbyen bij de politiek ? Veel succes gewenst . Dit kabinet wat er nu zit luistert grotendeels alleen naar het bedrijfsleven en dat hebben we zelf veroorzaakt met ons stemgedrag. Velen waren zeer teleurgesteld in de PvdA en dat hebben ze geweten . Maar waar nu op gestemd is heeft het er voor de meeste kiezers echt niet beter op gemaakt.........
Bij een eenvoudig, overzichtelijk inkomen is het geen moeilijk systeem. Je kunt die toeslagen zelf berekenen, aanvragen en weer tijdig wijzigen of stopzetten wanneer het inkomen verandert. Maar het aantal mensen met een vaste baan en zo'n overzichtelijk inkomen is de laatste jaren sterk gedaald. Uit de toegenomen schuldhulpverlening blijkt wel, dat veel mensen wat het overzicht over hun financiën betreft inmiddels overvraagd zijn. Het toeslagensysteem loopt daarbij achter. De eenvoudigste oplossing is inderdaad om toeslagen pas uit te keren na definitieve vaststelling van het inkomen. Als dat op onoverkomenlijke problemen stuit moet daar een oplossing voor gevonden worden. Het is dan te hopen, dat de politiek eens goed luistert naar de Belastingdienst, want daar zitten ze ongetwijfeld ook niet te wachten op al dat extra werk.

Overigens vind ik het besef, dat al die toeslagen te danken zijn aan het werk en de daarover afgedragen belasting van medeburgers wel erg gering. Het zou al een hele verbetering zijn wanneer iedereen nou eens doordrongen was van het feit, dat de overheid geen cent van zichzelf heeft, maar uitsluitend het geld uitgeeft dat in de vorm van belastingen voornamelijks door werkenden wordt opgebracht..
@gebruiker 1534582698

Waarschijnlijk had je ook toen bij je overige baan al teveel gekregen. Ik denk dat je beter een herziening laten uitvoeren. Als het goed is, moeten ze verrekenen. En als ze zien dat het verschil hoger is, dan moet je het verschil terugbetalen. Een verandering in je situatie, kan invloed hebben op alles
Ik ben van mening dat toeslag terug betalen niet eigen schuld is. Ik geef altijd mijn inkomen door aan de belasting. Dat er dan toch met een verkeerd inkomen gerekend wordt kan ik dan weinig aan doen. Als ik dan contact zoek met de belastingtelefoon krijg ik verschillende antwoorden als ik verschillende keren bel. Om een lang verhaal kort te maken kwam ik erachter dat ik totaal geen recht meer had op toeslag op een gegeven moment. Ik heb dit meteen stop gezet. Helaas bleek dat ik over een periode van 5 jaar nog moest terug betalen. Ik kreeg in termijn hoge bedragen die ik terug moest betalen. Eers 909 euro van de jaren 2012 t/m 2015, vervolgens 306 euro van 2014 en nog een keer 630 euro van 2013 en 2016. Ik was stomverbaasd dat 2014 niet tussen 2012 t/m 2015 viel en 2013 ook niet. Veel gebeld met de belastingdienst die ook geen eenduidig antwoord gaf en uiteindelijk 3 apparte betalingsregelen moeten afsluiten dus zo'n 75 euro per maand afbetalen. Dat is nog al wat. Gelukkig was de belastingtelefoon gratis. Als ik teveel toeslag heb ontvangen staat er in de brief dat je kan kiezen om het meteen te betalen of te laten verrekenen. Ik had geen idee dat het dan pas jaren later wordt verekend en lekker complex zodat een burger (en zelfs belastingmedewerker) het niet meer begrijpt. Dus nee niet eigen schuld veel ontwetendheid en onbekwaamheid
Het toeslagensysteem is in de basis prima, maar wanneer er veranderingen in iemands leven plaatsvinden, midden in een kalender/belastingjaar, moet ineens het hele jaar (alle voorgaande maanden) worden terug betaald en zelfs op korte termijn (verekenen niet altijd mogelijk). En dat is vreemd.
Vreemd dat het hele jaar terug moet. Bv door geboorte kind, zijn niet-getrouwden vanaf de dag van geboorte (naast verse ouders ook) ineens samen fiscaal partners geworden. Vanaf dat moment. Maar waarom het hele jaar terug halen?
Ik begrijp dat het de regel nu is, maar logisch is ie niet. Omgekeerd krijgen die jonge ouders ook geen kindertoeslag van de maanden vóór de geboorte.
Daarbij komt dat mensen die toeslagen (nodig) hebben, dat a niet voor niets hebben en b dus meestal niet in staat zijn ineens maanden terug te moeten betalen.
Ik vind het niet kunnen. Ze hebben bij de belastingdienst toch al jouw gegevens. Dan kunnen ze zien dat je meer of minder inkomen hebt.
Ik heb nog steeds dezelfde inkomsten: AOW en pensioengeld. Toch krijg ik het ene jaar geld terug en het andere jaar moet ik terugbetalen van de zorgtoeslag. Vreemd.
Sinds 2012 krijg ik zorgtoeslag. Sinds 2013 moet ik jaarlijks achteraf terugbetalen, omdat mijn inkomen wisselt, en ook de bedragen waarop men recht heeft soms veranderen. Gelukkig heb ik altijd wat spaargeld voor noodgevallen, zodat dit nooit een probleem was. Dit jaar werd ik in april met terugwerkende kracht per 01-01-2018 volledig arbeidsongeschikt verklaard. Toen ik aan het rekenen sloeg, bleek dat ik daarom helemaal geen recht op toeslag zou hebben dit jaar. Ik heb de toeslag dus zo snel mogelijk stopgezet. Volgde een aanslag voor terugbetaling van plm. 145 euro voor dit jaar, en kort daarna een van plm. 270 euro voor vorig jaar. Forse bedragen, die ik gelukkig kon betalen, en door snel reageren heb ik erger voorkomen. Maar ik ben goed opgeleid en kan ook goed met geld omgaan, lang niet iedereen is zo gezegend, vaak juist niet degenen die recht op de toeslagen hebben. Juist degenen die ze het hardst nodig hebben, lopen ze vaak mis of komen door dit systeem in de problemen. De overheid speelt een flinke rol bij de schuldenproblematiek, ook b.v. met boetes (hoe terecht soms ook), waar betalingsregelingen onbarmhartig zijn . Dit soort systemen moeten m.i. worden aangepast, zodat wie minder zelfredzaam is op financieel gebied, geholpen wordt en niet benadeeld.
Jaren lang moesten we toeslag terugbetalen. Het was voor mij niet duidelijk hoe ik de toeslag bij moest stellen.
Waarom wordt dit niet gecombineerd met de belastingaangifte/-voorschot?
Inmiddels hebben we geen recht meer op toeslagen en hoeven we dus ook niets meer terug te betalen.
Het wordt hoog tijd dat het systeem wordt aangepast!
Ik heb wel eens terug moeten betalen omdat medewerkers van de belasting dienst mijn verwachte inkomen lager hadden gezet dan het jaar daarvoor. Daar heb ik over gebeld en het bleek een handmatige actie omdat ze dat een betere inschatting vonden. Over deze aanpassingen kreeg ik in der tijd geen melding wat op zich al erg vreemd is.

Reageer