Toeslag terugbetalen: eigen schuld!

• 14 August 2018
  • 37 reacties
  • 27706 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Zo’n 5,6 miljoen Nederlanders hebben recht op toeslag, maar de kans is groot dat zij achteraf geld terug moeten betalen. Toeslagen zijn namelijk een voorschot, gebaseerd op een oud – en dus vaak te laag – inkomen. Een kwart van de jaarlijks uitgekeerde toeslagen is te hoog. De Belastingdienst legt de schuld vooral bij jou: je bent immers zelf verantwoordelijk voor het invullen van de juiste gegevens. Om je op weg te helpen, en te zorgen dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan, hebben we een aantal weetjes en valkuilen voor je op een rijtje gezet. Je bekijkt ze hier.

Heb jij weleens toeslag moeten terugbetalen, of kende je juist al handige tips om dit te vermijden? En wat vind jij van het systeem waar de Belastingdienst nu mee werkt? Laat het weten!

37 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Ik ga zelf op het moment dat ik de belastingaangifte heb gedaan meteen door naar Mijn toeslagen, om de meest recente gegevens door te geven. Voor de kinderopvangtoeslag houd ik dan rekening met een iets hoger inkomen dan uit de aangifte rolt. Als er iets ingrijpends wijzigt (bijvoorbeeld minder uren kinderopvang), geef ik dit zo snel mogelijk door. Dat werkt voor mij, maar ik realiseer me dat mijn situatie vrij overzichtelijk is.

Met huur- en zorgtoeslag heb ik persoonlijk geen ervaring, maar zo te lezen gaat het daarbij regelmatig fout. Terwijl je zo je best doet om een terugbetaling te voorkomen, komt die rekening alsnog. Met soms grote drama’s als gevolg.

Heeft iemand misschien ook een goede ervaring?
Het is het meest rampzalige systeem OOIT!

Ik heb zoveel duiznden euro's meer teru moeten betalen dan ik ook ontvangen heb.
Ik heb zelfs 8 dagen voor verjaring nog een bericht gerkegen dat ik dik 600 euro teveel heb ontvangen. Dat is dan van 6 jaar geleden! Dat kan ik in mijn online bankieren niet eens meer terugzien!!!

Mijn nieuwe strategie:
overleef het zonder en vraag dan achteraf aan, nadat ik de definitieve aanslag van mn belasting heb. Dan krijg ik het in een keer en spaar ik het op.

Nu heb ik over de afgelopen paar jaar weer een andere situatie en ik sta doodsangsten uit om de aanvragen te doen. Ik loop daardoor ook achter met mijn belastingaangiften. Puur uit angst voor de toeslagen-afdeling. Dat kan niet de bedoeling zijn dunkt me.
Ik ben echt DIEP in de shit gekomen door het geklooi van die lui. En ik heb de steun wel echt nodig!
Nu heb ik het overleeft, maar heb daardoor heb ik wel mijn schamele spaarcentjes aan moeten spreken dus die ik wil wel aanvullen, zeker met een kleintje op komst.
Badge

Als iemand zonder burgerservicenummer met kinderen in Nederland arriveert, zonder de partner die dat ook niet heeft, dan krijgt die een burgerservicenummer, ziet de Belastingdienst die persoon als alleenstaande ouder en betaalt de alleenstaande-ouder kop uit van het kindgebonden budget. Maar als de partner (maanden of jaren) later arriveert in Nederland en ook een burgerservicenummer krijgt, beschouwt de Belastingdienst beiden als gehuwd en moet de kop vanaf de trouwdatum (in de praktijk vanaf de dag dat de eerste partner in de Basisadministratie Personen werd ingeschreven) worden terugbetaald. Geld dat is uitgegeven voor het doel waarvoor het bestemd was. Dus volledig buiten hun schuld.

Mijn oplossing: Een beroep doen op de Regeling financieel beheer van het Rijk, artikel 16, om de schuld kwijt te laten schelden. In het fiscaal recht is kwijtschelding van toeslagschulden niet mogelijk, de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen staat het niet toe. Maar dus wel het bestuursrecht.

Reputatie 4
Badge +3

Ik vind het een hopeloos gedoe . Gewoon afschaffen al die toeslagen en integreren in de aangifte . Het enige nadeel daarvan is , dat het geen voorschot meer is , maar het definitieve bedrag waar aan de hand van alle ingevulde vragen we recht op hebben. Ook kunnen ze met een beetje goede wil mensen die geen aangifte doen , er op wijzen dat ze mogelijk geld mislopen.

Welk probleem wordt daarmee opgelost? Krijg je dan ineens het bedrag waarop je recht hebt? Wat wordt de overgangsregeling?

Reputatie 7
Badge +6

Ooit bestonden die toeslagen niet , @A.A . Toen werd ontdekt dat de lasten van vooral huur en zorg te nadelig uitpakten voor nogal wat mensen en werd dit doorgedrukt als doekje voor het bloeden waarvan de belastingdienst al tevoren zei dat het grote problemen ging opleveren . Dus had men dit mijns inziens niet moeten doen en het probleem aan de bron moeten aanpakken  door alle bestaande  belastingregels te bekijken en meteen de al jaren gevraagde en later ook beloofde vereenvoudiging kunnen doorvoeren . Te simpel gedacht ? Zou kunnen ...Andere redenen zijn ook denkbaar . Wat die zijn mag iedereen zelf bedenken. Welk probleem wordt opgelost kun je in de reacties lezen. Overgangsregeling ? Ze kunnen toch een jaar aangeven dat het verandert als daar voor gekozen wordt ? Er verandert ieder jaar wel een beetje . 

Ik ben ook van mening dat op een definitieve aanslag een datum moet staan die duidelijk is.
Dus, uw aanslag is op 01-01-2026 definitief. Na die datum dan ook echt definitief.

@H.L. de Bruin  Lees dit eens. 6 jaar mag maar voor een paar dingen bij een particulier.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/navorderingsaanslag

Van de bank maak ik van ieder jaar een jaarafschrift voor mijn eigen archief.(pdf)
Omdat mijn bank ook maar 15 maand geheugen heeft in het gewone scherm.
Data daarvoor moet je de afschriften, die je nooit meer krijgt downloaden.
Het is ook raar, dat de bank dit niet moderner doet.
Gewoon een enkel bestand met een digitale handtekening er op, lijkt me beter.

De prognose van de belastingdienst klopt structureel niet.
Ik corrigeer het meestal met een net iets te hoog inkomen.
Dan krijg bij de definitieve meestal iets terug.
Ik noem dat het Sinterklaas gevoel.

Reputatie 4
Badge +3

Ooit bestonden die toeslagen niet , @A.A . Toen werd ontdekt dat de lasten van vooral huur en zorg te nadelig uitpakten voor nogal wat mensen en werd dit doorgedrukt als doekje voor het bloeden waarvan de belastingdienst al tevoren zei dat het grote problemen ging opleveren . Dus had men dit mijns inziens niet moeten doen en het probleem aan de bron moeten aanpakken  door alle bestaande  belastingregels te bekijken en meteen de al jaren gevraagde en later ook beloofde vereenvoudiging kunnen doorvoeren . Te simpel gedacht ? Zou kunnen ...Andere redenen zijn ook denkbaar . Wat die zijn mag iedereen zelf bedenken. Welk probleem wordt opgelost kun je in de reacties lezen. Overgangsregeling ? Ze kunnen toch een jaar aangeven dat het verandert als daar voor gekozen wordt ? Er verandert ieder jaar wel een beetje . 

In de reacties kan iets als probleem gezien worden, maar waarom het een probleem is, wordt doorgaans niet duidelijk gemaakt. Ik zie het niet als een probleem. Kan best zijn dat dit systeem op de schop moet, maar niet om deze reden. Geen overgangsregeling betekent volgens mij dat een jaar lang geen toeslagen uitbetaald zullen worden. Dat levert (enorme) problemen op.

Het doen van aangifte maakt niet dat het inkomen vast staat en daarmee de aanslag. Voordat dat wel het geval is, kunnen er maanden, soms jaren overheen gaan. Zit je nog met een soort voorschotsysteem.

Reputatie 1
Badge +1

Nog een tip: als je gaat samenwonen, telt voor de fiscus het gezamenlijke inkomen vanaf de dag dat je op één adres staat ingeschreven (en op dat moment verlies je meestal het recht op een toelage). Als de partner met het laagste inkomen + de toelage zijn / haar huis nog moet verkopen (of nog een opzegtermijn heeft voor de huur) is het verstandig je pas op het nieuwe adres in te schijven als je huis echt verkocht is (of de huur is gestopt). Het is administratief wat minder romantisch maar scheelt zo honderden euro's voor elke maand dat je de administratieve verhuizing uitstelt.

Ja en nee. Het gezamenlijk inkomen telt voor huurtoeslag inderdaad vanaf de eerste van de opvolgende maandag na het moment dat je gaat samenwonen. (tenzij het op de eerste vd maand was, dan is het diezelfde maand) Voor zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag geldt dat je gezamenlijk inkomen geldt vanaf het moment dat je toeslagpartners wordt. Je kunt namelijk ook gerust gaan samenwonen zonder dat je toeslagpartners wordt. Als je dat niet zeker weet kun je het beste deze links gebruiken om te kijken óf je het wordt en zo ja per wanneer:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/partner/mijn-toeslagpartner

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/partner/vanaf_welk_moment_zijn_wij_toeslagpartners

Reputatie 1
Badge +1

Ik ben ook van mening dat op een definitieve aanslag een datum moet staan die duidelijk is.
Dus, uw aanslag is op 01-01-2026 definitief. Na die datum dan ook echt definitief.

@H.L. de Bruin  Lees dit eens. 6 jaar mag maar voor een paar dingen bij een particulier.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/navorderingsaanslag

Van de bank maak ik van ieder jaar een jaarafschrift voor mijn eigen archief.(pdf)
Omdat mijn bank ook maar 15 maand geheugen heeft in het gewone scherm.
Data daarvoor moet je de afschriften, die je nooit meer krijgt downloaden.
Het is ook raar, dat de bank dit niet moderner doet.
Gewoon een enkel bestand met een digitale handtekening er op, lijkt me beter.

De prognose van de belastingdienst klopt structureel niet.
Ik corrigeer het meestal met een net iets te hoog inkomen.
Dan krijg bij de definitieve meestal iets terug.
Ik noem dat het Sinterklaas gevoel.

De schatting van de Belastingdienst is om te voorkomen dat je toeslag stopgezet wordt. Je bent eigenlijk verplicht om je inkomen zelf door te geven (informatieplicht). Dat geldt ook voor wanneer er iets in je situatie verandert. Het is een kleine moeite, als je ziet wat voor bedragen je ervoor terugkrijgt.

Je inkomen iets hoger schatten (om later iets extra te krijgen) is heel slim en een soort appeltje voor de dorst. Er zijn helaas wel veel meer mensen die hun inkomen (bewust of niet) te laag inschatten en het deksel op hun neus geserveerd krijgen.

Reputatie 2
Badge +2

Het opgetuigde systeem is lastig maar ook zomaar afschaffen kan niet zonder een hoop mensen en bedrijven direct in problemen te brengen als er geen andere oplossing is.

Ik begrijp wel dat de manier waarop het soms gaat mensen juist in problemen brengt. Een praktijk voorbeeld van onszelf dit jaar.

Mijn vriendin (samenwonend maar nog niet gehuwd/geregistreerd en geen kinderen dus geen fiscaal partners) kreeg afgelopen jaren vanwege eerst geen en later een beperkt eigen inkomen zorgtoeslag uitgekeerd. In februari van dit jaar zijn we geregistreerd partners geworden. Er veranderde verder helemaal niets aan onze situatie, behalve dat we vooraf wisten dat de toeslag zou vervallen en daarmee 100 euro netto van het inkomen komt te vervallen.

Je zou dus sowieso een interessante discussie kunnen opzetten of je vooraf dus geen toeslag zou moeten krijgen of dat het apart is dat bij een verder gelijkblijvende werkelijke situatie hij ineens komt te vervallen, maar dat laat ik voor nu terzijde.

De manier waarop de Belastingdienst dit echter verwerkte bevreemde mij zeer. Zij kreeg over januari en de volgende maanden de eigen zorgtoeslag uitgekeerd. Toen kregen we een brief waarin de Belastingdienst aangeeft door te hebben gekregen van de Burgerlijke Stand dat we geregistreerd partners zijn en mijn naam verschijnt bij haar gegevens, echter zonder inkomen (terwijl ik toch al ruim 20 jaar werkzaam ben en jaarlijks belastingaangifte doe). Omdat mijn inkomen op nul staat komt er ineens een aanvullende zorgtoeslag uitvoering van bijna 400 euro die ook gelijk is overgemaakt aan haar. We hebben het uiteraard gelijk apart gezet omdat je weet dat het niet klopt samen met de reeds ontvangen normale zorgtoeslagen van haar. 

Enkele weken later opnieuw post van de Belastingdienst, nu is mijn inkomen wel automatisch verwerkt door hen en komt de beslissing dat er voor het gehele jaar dus ook de maand dat we nog niet geregistreerd partners waren een terugvordering (800 euro) plaatsvindt. Prima natuurlijk en we hebben het bedrag netjes apart gezet dus konden het gelijk overmaken, maar de gang van zaken komt vreemd op mij over en ik kan mij voorstellen dat sommigen hierdoor juist in de problemen komen als extra betalingen op gaan aan uitgaven of om andere gaten te vullen. Waarom vanuit de Belastingdienst niet even wachten en niet gelijk extra bedragen gaan uitkering, alvorens je alles hebt verwerkt. Om nog maar niet te spreken van toeslagen waarbij het over hogere bedragen gaat of om terugvorderingen van meerdere jaren.

Badge

Niet veel mensen beseffen dat je ook zomaar een toeslagschuld in de schoenen geschoven kunt krijgen. En dat je die dan moet terugbetalen en kwijtschelding van toeslagschulden via de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen, de Awir, niet mogelijk is. Dat is het geval bij getrouwde mensen die in Nederland niet samen, maar wel met een kind of meer kinderen in Nederland arriveren en in de gemeentelijke basisadministratie, de GBA, als alleenstaande ouder worden ingeschreven. Dat kan ook niet anders, je kan er alleen maar in als je een burgerservicenummer hebt en een achterblijvende ouder in het buitenland heeft dat meestal niet, zeker vluchtelingen niet.

Als zo’n vluchteling vanuit het AZC een huis in een gemeente krijgt toegewezen moet ook voor het verkrijgen van de gemeentelijke bijstand de kinderbijslag worden aangevraagd bij de Sociale Verzekerings Bank. Die vraagt dan volautomatisch - niets aan te doen - ook toeslagen aan, waaronder de alleenstaande ouderkop van het kindgebonden budget. In de wandeling de ALO-kop genoemd.

Maar als na verloop van tijd ook de andere ouder in Nederland aankomt, zich laat inschrijven in de GBA en daarmee een burgerservicenummer krijgt, dan constateert de Belastingdienst/Toeslagen dat er sprake was van een toeslagpartner en vordert alle uitbetaalde geld van die ALO-kop terug, vanaf de trouwdatum, in de praktijk de datum van inschrijving in de GBA. Dat geld is er dan natuurlijk niet meer. Die werd uitgegeven voor het doel waarvoor die bestemd was: het levensonderhoud van kinderen.

Waar ik op wil wijzen is, dat er sinds begin 2018 een verzoek kan worden gedaan aan de Minister van Financiën om die toeslagschuld kwijt te laten schelden, op grond van de Regeling financieel beheer van het rijk, artikel 16. Dat kan volgens die regeling voor alle schulden waarvan de kwijtschelding niet wettelijk geregeld is.

Ik heb eind 2019 een verzoek ingediend voor huurtoeslag. Deze werd afgewezen. Ik had me daarbij neergelegd

In 2020 kreeg ik toch huurtoeslag uitbetaald zonder opnieuw een aanvraag ingediend te hebben. Van diverse mensen had ik te horen gekregen dat de regels voor huurtoeslag in 2020 versoepeld waren, ben er dus van uitgegaan dat het terecht was en door de Belastingdienst gecontroleerd was. In het 3e kwartaal van 2021 kreeg ik pas bericht dat ik zo'n €6000,- moest terug betalen. Ben in beroep gegaan hiertegen. Na lang wachten blijft de Belastingdienst erbij dat ik het gehele bedrag toch moet terugbetalen, in hun ogen was het een voorlopige toeslag. Verder zijn ze ook van mening dat er geen onterechte verwachtingen gewekt zijn.

Ik heb op allerlei manieren geprobeerd verder mijn recht te halen, en tot een schikking te komen. (deel kwijtschelding) Maar niemand wil daar verder zijn vingers aan branden, al hoewel ik van iedereen te horen kreeg dat dit weer een fraai voorbeeld is van een niet goed functionerend belasting systeem, waar de menselijke maat verdwenen is en je als burger aan het kortste eind trekt.

Reageer