Consumentenbond.nl

Uitkering waterschade excl BT.W.

• 29 december 2015
  • 3 reacties
  • 958 Bekeken

Goedemorgen,

Ik heb in oktober waterschade geleden aan mijn huis. Het gevolg was dat de vloer in de woonkamer vervangen moest worden. Nu wordt de hele schade vergoed, alleen wordt de BTW van de factuur van de aannemer niet uitbetaald. Dit betekent dat ik nog een bedrag van 1.000 euro zou moeten betalen. Als particulier kan ik de BTW niet verrekenen. Ik vroeg mij af of dit een normale gang van zaken is. M.i. zouden ze (als ze akkoord zijn) toch ook de BTW mee moeten nemen? Helaas kan ik hier nergens iets over terugvinden online en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mvgr.,

Anne-Marie

3 reacties

Waarom vraagt u het niet aan de maatschappij zelf? Ik heb wel eens wat meegekregen dat men eerst de facturen met BTW nummer wil zien maar nogmaals, waarom gaan zitten gissen, gewoon vragen.
Goedemiddag,

Helaas reageert de maatschappij niet snel. Vandaar. Ik wacht ook nog even hun reactie af, maar regeren is vooruit zien:-)

Waarom vraagt u het niet aan de maatschappij zelf? Ik heb wel eens wat meegekregen dat men eerst de facturen met BTW nummer wil zien maar nogmaals, waarom gaan zitten gissen, gewoon vragen.

Geplaatst door A. Deen op Dec 29, 2015.
Reputatie 7
Badge +5
Hier kan ik kort over zijn: Nee, dit is NIET normaal. Een verzekeringmaatschappij dient de schade aan particulieren inclusief BTW uit te keren, óók als er geen officiële aannemersnota voorhanden is omdat de schade bijvoorbeeld is vastgesteld door een expert of men akkoord is gegaan met een offerte. Er zijn voor zo ver ik dat weet twee uitzonderingen en dat is als de schade wordt geleden door een ondernemer die de BTW wél kan verrekenen of als de schade is vast gesteld op basis van een waardevermindering.

In alle andere gevallen dient men inclusief BTW aan particulieren uit te keren en ik weet waar ik over praat want ik heb dit werk heel lang zelf gedaan.

Met vriendelijke groet,

Frans den Oudsten

Gediplomeerd aansprakelijkheidsrechtdeskundige

Reageer