Uitruil woon-werkverkeer 2021

• 15 februari 2021
  • 6 reacties
  • 1289 Bekeken

Sinds dit jaar is een vaste onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer alleen nog mogelijk als de werknemer op regelmatige basis naar een vaste werkplek reist. Doordat thuiswerken (op dit moment) de norm is, zal de reiskostenvergoeding dan ook een stuk lager uitvallen dan in voorgaande jaren, is mijn verwachting.

Hierdoor veranderen echter ook de mogelijkheden binnen de uitruil woon-werkverkeer. Wat dit precies voor impact zal hebben, vind ik lastig te beredeneren. Ik vind er ook geen specifieke informatie over op internet. Wie kan mij verder helpen? Ik vermoed dat ons huishouden hierdoor een groot bedrag in zal leveren op de 13e maand, maar hoeveel? En voor hoeveel huishoudens in Nederland zal dit eigenlijk gelden? Persoonlijk verwacht ik dat een heleboel mensen eind december een verrassing te wachten staat...

6 reacties

Wat is “de uitruil woon-werkverkeer”? Maar inderdaad zijn uw kosten als het goed is omlaag en zou de vergoeding daar gelijke tred mee moeten houden. Daarnaast wordt er volgens mij binnen de verschillende CAO's nog onderhandeld over een vergoeding voor de kosten van het thuiswerken.

Reputatie 7
Badge +6

Ja, ik lees het bij de belastingdienst. Tot 1 april 2021 kan je nog de vaste reiskostenvergoeding krijgen en heb je die fiscale ruimte om uit te ruilen. Maar daarna zal de vaste vergoeding wel dalen naar evenredigheid dat je regelmatig nog naar kantoor reist. Als het 1 dag per week is wordt die dus nog maar 1/5e. Dan heb je gelijk dat er bij de eindejaarsuitkering weinig uitgeruild kan worden en je een leuke verrassing krijgt. Maar ik denk dat ze inhoud van de nieuwe regeling per 1 april 2021 nog moeten aankondigen.

Bedankt voor uw reactie!

Wat is de uitruil woon-werkverkeer:
Vanuit de belastingdienst mag € 0,19 per kilometer belastingvrij worden uitgekeerd aan een werknemer. In CAO's is vaak een lager bedrag afgesproken (in mijn geval € 0,15 per kilometer). Het resterende deel, € 0,04 per gereden kilometer dus voor mij, kan ik aan het eind van het jaar belastingvrij inruilen op mijn 13e maand. Als ik op jaarbasis dus 10.000 km vergoed heb gekregen, kan ik € 400,00 van mijn 13e maand belastingvrij ontvangen. Ook mijn partner heeft deze mogelijkheid, dus voor ons levert het een flink voordeel op. Daarbij heeft het volgens mij ook effect op je belastbaar loon, maar of dat echt zo is en hoe dan precies?

Ik vind het vooral bijzonder dat er zo weinig aandacht is voor dit financiële nadeel dat veel mensen in december te wachten staat. Gaat hier een alternatief voor komen? Zo ja, dan zal daar toch snel duidelijkheid over moeten komen.

Vanuit de belastingdienst mag € 0,19 per kilometer belastingvrij worden uitgekeerd aan een werknemer. In CAO's is vaak een lager bedrag afgesproken (in mijn geval € 0,15 per kilometer). Het resterende deel, € 0,04 per gereden kilometer dus voor mij, kan ik aan het eind van het jaar belastingvrij inruilen op mijn 13e maand. Als ik op jaarbasis dus 10.000 km vergoed heb gekregen, kan ik € 400,00 van mijn 13e maand belastingvrij ontvangen. Ook mijn partner heeft deze mogelijkheid, dus voor ons levert het een flink voordeel op. Daarbij heeft het volgens mij ook effect op je belastbaar loon, maar of dat echt zo is en hoe dan precies?

Nooit van die regeling gehoord maar inderdaad, minder vergoeding zou dan ook minder uitruil geven. Je zou eigenlijk moeten weten met welke doelstelling die regeling ooit bedacht is om te bepalen wat dan een eerlijke oplossing is.  Ik verwacht wel dat dit in de scope van de vakbeweging valt en dat die de aangewezen partij zijn om daar namens de werknemers iets van te vinden,

Reputatie 7
Badge +6

Vroeger keek de baas naar wat een auto en reizen kost als je niet en als je wel zou werken. Alleen het meerdere kreeg je dan vergoed. Ik voel aankomen dat ze dat nu ook gaan doen. Als je regelmatig een dag per week naar kantoor reist krijg je ook maar een dag per week vergoed. Dat je auto dan vier dagen ongebruikt op je oprit staat (minus die paar ritjes die je dan doet) is jouw probleem. Dat je die auto alleen maar hebt om die baan te kunnen doen houden ze geen rekening mee.

Reputatie 5
Badge +5

Bedankt voor uw reactie!

Wat is de uitruil woon-werkverkeer:

Ik vind het vooral bijzonder dat er zo weinig aandacht is voor dit financiële nadeel dat veel mensen in december te wachten staat. Gaat hier een alternatief voor komen? Zo ja, dan zal daar toch snel duidelijkheid over moeten komen.

De belastingdienst berekent de uitruil op basis van 19 cent per km per dag en 214 dagen per jaar.
Hierbij uitgaande van 5 werkdagen.

Aantal kilometers woon-werkverkeer per dag heen en terug x €  0,19 x
aantal reisdagen per week gedeeld door 5 x 214 dagen.

Nu veel mensen thuis werken reizen ze minder, maar de belastingdienst heeft een voorlopig gedoogbeleid, eerst tot 1 februari, maar later verlengt tot 1 april.
Naar verwachting zal je daarna bij 2 dagen thuis werken dan ook maar 3/5 deel meer krijgen.
Dat je tot nu de volle pond hebt gekregen is mazzel, dat je straks bij 3 dagen reizen ook niet meer dan drie dagen vergoeding krijgt vind ik reëel.
In die zin is het ook niet echt een nadeel, reizen kost meer dan de vergoeding.

Bij mij wordt het elke maand uitgekeerd, direct met het salaris verrekend voor de volle 19 cent, de vroegere reiskosten regeling van het bedrijf is afgeschaft.
In feite betaalt de werkgever nu niet de reiskosten, maar de belastingdienst.

Reageer