Consumentenbond.nl
Beantwoord

Update Rente-opslag Nationale Nederlanden?

• 1 juli 2019
  • 7 reacties
  • 1511 Bekeken

Badge
In december 2018 meldde de Consumentenbond dat Nationale Nederlanden de rente-opslag zou verlagen vanaf Q2 2019. Is hier een update over te geven nu Q3 van 2019 is begonnen?

• Is de verlaging aanstaande?
  • Vindt de verlaging alleen plaats bij aflossing of ook bij stijging WOZ (op verzoek)?
  • In dat laatste geval (WOZ), hoe dient de verlaging te worden aangevraagd?
Zie onderstaande tekst uit het bericht op de site van de consumentenbond:

Nationale-Nederlanden iets vertraagd
Hypotheekverstrekker Nationale-Nederlanden liet in mei weten uiterlijk aan het einde van dit jaar de risico-opslag automatisch te gaan verlagen. Op dit moment is dat niet mogelijk, ook niet op verzoek. De verzekeraar heeft hiervoor echter meer tijd nodig. De aanpassing staat nu gepland voor het tweede kwartaal 2019. Klanten die door de vertraging benadeeld zijn, omdat ze vóór de ingangsdatum al recht zouden hebben op een lagere rente, gaat de verzekeraar compenseren.

icon

Beste antwoord door Mark Drabbe 1 juli 2019, 12:58

Beste @Paul van Kasteren , Nationale-Nederlanden heeft ons vorige week laten weten dat ze bijna zover zijn. Hypotheekklanten die volgens de nieuwe tariefklassen sinds 1 januari 2019 recht zouden hebben gehad op een lagere hypotheekrente, worden hiervoor gecompenseerd.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge
Aanvullende informatie bij deze vraag:

Op de site van NN staat nog het volgende:

Wanneer gaan de nieuwe tariefklassen en voorwaarden in?

Eerder hebben we gecommuniceerd dat dit nieuwe beleid voor tariefklassen vanaf eind 2018 voor klanten met een hypotheek van Nationale-Nederlanden zou gelden. De invoering hiervan in onze systemen neemt helaas meer tijd in beslag. Hierdoor zijn we genoodzaakt de introductie van het nieuwe beleid voor tariefklassen op te schuiven. Op dit moment vinden de laatste voorbereidingen plaats, zodat we binnenkort de datum van invoeren bekend kunnen maken.

Wel kunnen klanten met een hypotheek van Nationale-Nederlanden vanaf 1 januari 2019 alsnog profiteren van het automatisch dalen van de risico-opslag als ze hiervoor door aflossing in aanmerking komen. Om te bepalen of uw risico-opslag en daarmee uw rente vanaf 1 januari 2019 gedaald zou zijn, vergelijken we na introductie van de nieuwe tariefklassen de huidige risico-opslag met de risico-opslag van de nieuwe tariefklassenstructuur. Als dit geldt voor uw hypotheek, dan verrekenen wij dit achteraf met u. U hoeft hier zelf niets voor te doen en wordt hierover te zijner tijd geïnformeerd.
Vanaf moment van introductie wordt het ook mogelijk om gedurende de rentevaste periode door waardestijging van de woning in aanmerking te komen voor een lagere risico-opslag. U kunt vanaf dat moment in mijn.nn zien van welke waarde van uw woning wij uitgaan. Is uw woning meer waard geworden? Dan kunt u in mijn.nn zelf nagaan of u met uw gestegen woningwaarde in aanmerking komt voor een lagere risico-opslag. Is dat het geval, dan kunt u de waardestijging aantonen met een taxatierapport of WOZ-beschikking die u via mijn.nn uploadt.

Heeft u op dit moment een hypotheek van Nationale-Nederlanden met een risico-opslag van 0%? Dan heeft u al de laagst mogelijk risico-opslag. Dat betekent dat u in de nieuwe situatie geen lagere rente gaat betalen tijdens uw rentevaste periode.
Reputatie 2
Badge +2
Beste @Paul van Kasteren , Nationale-Nederlanden heeft ons vorige week laten weten dat ze bijna zover zijn. Hypotheekklanten die volgens de nieuwe tariefklassen sinds 1 januari 2019 recht zouden hebben gehad op een lagere hypotheekrente, worden hiervoor gecompenseerd.
Badge
Bedankt @Mark Drabbe!

Dan wacht ik het goede nieuws vanuit de hoek van NN nog even af.
Ik heb gisteren een mail ontvangen met de 'positieve boodschap' (#not)
U heeft op basis van uw huidige tariefklasse een risico-opslag van 0%. Dit is de laagst mogelijke opslag, die we niet verhogen tijdens uw rentevaste periode. Onze nieuwe tariefklassen hebben op dit moment daarom voor u geen gevolgen.

Dus in plaats van te kijken of het risico voor NN minder is geworden door stijging WOZ danwel tussentijdse extra aflossingen, draaien ze het nu om door te zeggen dat er geen risico opslag van toepassing is.
Dat was toch niet de insteek van deze nieuwe tariefklasse...of heb ik het verkeerd begrepen?
NN gaat nieuwe tariefklassen invoeren. Mijn tariefklasse gaat omhoog waardoor ik volgend jaar meer rente moet betalen na het ingaan van een nieuwe rentevaste periode. Hoezo heeft nn nu opeens meer risico. Ik heb hiertegen bij nn een klacht ingediend.
Ook voor mij betekenen de nieuwe tariefklassen een verslechtering. In Sept 2018 hypotheek afgesloten bij NN op basis van hun persbericht (mei 2018) dat ze automatisch de risicoklasse gaan aanpassen. Ik zat bij afsluiten net boven de >90% en zou binnen een jaar naar <90% gaan waardoor de risico-opslag van 0,2% zou komen te vervallen. Echter zegt NN nu dat mijn risico opslag 0,0% is maar heb ik nog wel de rentetarieven die hoorde bij >90% ten tijden van afsluiten. Bij afsluiten had ik een rente van 3,03% incl. 0,2% risico opslag voor 20 jaar vast (afl.vrij), die dus nu bij <90% eigenlijk 2,83% zou moeten zijn zoals mij bij afsluiten toen is voorgehouden. Het zou immers automatisch aangepast worden als ik in een lagere risico klasse zou komen. Nu blijf ik 3,03% betalen totdat ik onder de 70% kom en gaat mijn rente pas naar 2,83% als ik onder de 40% kom!

‘Ook voor klanten van Delta Lloyd geldt dat tijdens de rentevaste periode de risico-opslag automatisch aangepast gaat worden door daling van het hypotheekbedrag, of op verzoek van de klant naar aanleiding van een hogere spaar- of woningwaarde". Aldus het persbericht van Nationale nederlanden 30 juli 2019.

Mooie woorden maar de werkelijkheid ligt anders. Zojuist aan de telefoon met een medewerker van delta llloyd werd mij duidelijk gemaakt dat ‘het hogere management’ absoluut geen haast heeft om de oude hypotheken van delta lloyd om te zetten naar producten van NN en dat dat nog jaren kan duren. Hierover zijn immers geen toezeggingen gedaan. En tot het zover is zal er ook geen sprake zijn van aanpassingen in de risico-opslag voor deze groep klanten!

Zo belanden de klanten met een delta lloyd hypotheek dus in een stukje niemandsland en worden we aan het lijntje gehouden.

De medewerkster adviseerde om een onafhankelijk hypotheekadviseur te raadplegen omdat het hoogstwaarschijnlijk de moeite waard was om de hypotheek over te sluiten naar een andere aanbieder. Dit is nogal een prijzig advies en alleen de moeite waard als het inderdaad nog jaren gaat duren of uberhaupt niet gaat plaatsvinden. 

Ik zou graag duidelijkheid willen krijgen van delta lloyd/ nationale nederlanden of en wanneer de delta lloyd hypotheken aangepast gaan worden. 

Reageer