Vakantiegeld in mei of 8 % 'loonsverhoging'?

Hallo,

Mijn werkgever (MKB met 12 personeelsleden) vraagt wat wij vinden van het idee om de vakantiegelden niet in 1 x in mei uit te keren maar maandelijks de lonen met 8 % te verhogen. Voordeel voor werkgever is dat de liquiditeit stabieler is.

Maar wat is mijn voor- of nadeel? Los van het argument dat 'iemand anders verplicht voor je spaart en je het geld niet aan andere dingen uitgeeft', zijn er bijvoorbeeld belastingtechnisch nog voor- of nadelen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

13 reacties

Reputatie 7
Badge +5
https://www.nibud.nl/consumenten/waarom-krijgen-vakantiegeld

Toch blijkt de overgrote meerderheid van de werknemers uitermate tevreden met zo’n extraatje. Slechts zo’n 10% zou het systeem willen inruilen. Blijkbaar is men bang dat het anders op de grote hoop verdwijnt en dat men niet de discipline heeft om het geld voor de vakantie opzij te leggen.
Maar als die zelfdiscipline voor doelen binnen een jaar al lastig is op te brengen, hoe zit het dan voor doelen waarvoor we nog verder vooruit moeten kijken?

Ik zou gaan voor ee loonsverhoging. Belasting % is lager dan bij vakantiegeld dat extra wordt belast. Daarnaast bouw je een hoger pensioen op en de sociale voorzieningen zoals ziekengeld etc vallen ook hoger uit. 

Ik heb beide meegemaakt.
Je gaat je leven aanpassen op die paar cent extra in de maand.
Vooral voor mensen, die aan het eind van hun salaris nog een week over houden is dat nadelig.

Je loopt de kans, dat een groep zich niet meer gaat ontspannen in de vakantie.
Dat is ook de reden waarom het 110 jaar geleden ingevoerd is.

Persoonlijk vind ik het vakantiegeld systeem prettiger.
Het geeft me een soort zomersinterklaas gevoel.

Let ook op de CAO van je bedrijf.
Daar kan in staan, dat maandelijks niet mag.

Ik zou dit aan deskundigen van wat hogere rang vragen dan aan de deskundigen - zoals ik 😅 - van dit forum. Ik denk dat het dat wel waard is.

Volgens mij is het lood om oud ijzer ook belastingtechnisch maar veel mensen waarderen het potje dat je feitelijk gedwongen spaart en in één keer uitgekeerd krijgt. Veel meer valt er eigenlijk niet over te zeggen, je went aan beiden.

Reputatie 6
Badge +3

@J. Kuipers 

Kun je dat onderbouwen dat dit voordeel op gaat leveren. Nu ben ik geen fiscalist, maar volgens mij maakt  het aan het eind van het jaar niets uit. Via de inkomstenbelasting gaat alles weer op een hoop.

Maar ik wil graag wat leren als het anders is.

Ik vind het huidige systeem van 10 maanden  een wat lager loon en 2 maanden met een veel hoger loon wel tof. Ook al kan ik best  in het andere systeem leven. Ik kan dan wel sparen en plannen.

De 2 maanden zijn dan mei met het vakantiegeld en december met de 13 e maand.

@J. Kuipers

Kun je dat onderbouwen dat dit voordeel op gaat leveren. Nu ben ik geen fiscalist, maar volgens mij maakt  het aan het eind van het jaar niets uit. Via de inkomstenbelasting gaat alles weer op een hoop.

Dat klopt ook, doordat het ineens komt lijkt het zwaarder belast, net als overwerk, maar uiteindelijk betaal je jaarlijks een percentage

Reputatie 6
Badge +6

@GJ te K. Ik ga even niet in op de inhoudingen van uw salaris
klein voorbeeldje:

ADV uren 2 uur per week: vrijdag even blijven hangen, biertje na werktijd + reistijd dus 0,5 uur eerder thuis. Merkbaar voordeel?

ADV dag: geen reistijd, hele dag vrij. Voordeel 1 dag (13 ADV dagen).

Als u nu met uw maandinkomen kunt leven, zoals eerder is geschreven, is het altijd een extraatje per jaar.

Als u de discipline kunt op brengen om dat wel of niet gescheiden te houden, (of daarmee voor u zelf, goed kunt omgaan of gewoon ermee gaan leven is dat uw eigen keuze) daar heeft u geen deskundige voor nodig.

Kiest u voor direkt in de hand, per maand: beter al in eigen zak, dan nog in de zak van de baas!

Als er gekozen wordt (12 stemmen) met meerderheid, zal het bedrijf voor u geen uitzondering maken als u anders kiest.

Keuze wordt dan definitief!

Als het bedrijf jaarlijks vak.uitkeert + salaris is dat een uitgave met de “natte vinger” in mei van €50.000,00?

Het bedrijf zal kiezen, wat voor hun beter uitkomt, anders waren zij niet met dit voorstel gekomen!

Voor een gezond bedrijf is dat waarschijnlijk geen probleem, ik weet uw functie niet, of u in de portemonnee van de zaak kunt kijken?

Uw “jaarinkomen/opgave” is voor de aangifte van de belastingdienst.

Ik heb geprobeerd om het enigszins van 2 kanten te bekijken, doe er uw (eigen)voordeel mee.

(in uw “arbeidsovereenkomst” zou bruto salaris en vakantietoeslag in- of exclusief moeten staan)

Als u nu met uw maandinkomen kunt leven, zoals eerder is geschreven, is het altijd een extraatje per jaar.

Als iedereen het bij het maandsalaris op zou doen.
Sneeuwt het onder en zal het langzaam met de inflatie verdwijnen.
Uiteindelijk verwijderen ze de regel uit de loonstrook en is het helemaal weg.

En die dertiende maand hebben heel veel werknemers ook niet.

Reputatie 6
Badge +6

Al jaren terug waren er (klein metaal)vakantiezegels, die voor 60% belast waren. Flinke zak geld, in mei/juni uit betaald inclusief 3weken salaris.

Een zaak tegen de belastingdienst om voor anderen zonder zegels, de 8% bruto vakantiegeld ook het belastingvoordeel 60% te krijgen heeft als resultaat, dat het belastingvoordeel van 60% werd afgebouwd tot het bij 95% geen voordeel meer was en werd afgeschaft.

En voor iedereen ook 8% vakantietoeslag werd.  Van de bouw weet ik niet of daar nog een ander systeem wordt toegepast.

Dus alle wijzigingen CAO of arbeidsovereenkomsten zijn niet voor iedereen een voordeel.

En inderdaad @Wortelstamper Sneeuwt het onder en zal het langzaam met de inflatie verdwijnen.
Uiteindelijk verwijderen ze de regel uit de loonstrook en is het helemaal weg.

(het vakantiezegelfonds is gestopt omdat er geen “vooraf gereserveerd” geld meer is kas kwam)

Overigens zijn er al heel veel bedrijven met een all-in salaris en dan lijkt het alsof je meer verdient dan je buurman met met zijn 8%.

Nederland is volgens mij nog één  van de weinige landen met dit vakantietoeslag/systeem, veelal worden bonussen e.d. toegepast.

Reputatie 7
Badge +5

in je contract staat toch een jaarsalaris!? dat krijg je betaalt en of dat nou in 12, 13 of 14 keer uitbetaald wordt, doet aan de hoogte niks af. dus er verdwijnt helemaal niks. dat wij liever af en toe een extra maandje hebben is iets heel anders

Reputatie 6
Badge +6

@E.B.F. Stroeve betaalperiode staat daar ook meestal in omschreven.

Reputatie 7
Badge +5

het ging om de hoogte van het bedrag. dat blijft gelijk en is onafhankelijk van de betaalperioden.

ik regeer op de uitspraak dat vakantiegeld met de inflatie verdwijnt

Reageer