Consumentenbond.nl

Van contant naar pinnen, is dat wenselijk?

• Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Tegenwoordig willen ze contant naar pinnen .
Ja leuk handig plastic betaling . Geef mij maar contant en pin . Als je geen geld op de bank heb KAN je OOK niet pinnen en dan ? Niet iedereen heeft geld of geld op de rekening staan . Dus volgens mij kan contant geld niet echt verdwijnen . Oke pinnen is handig en snel en veillig zeker tegen overvallers . Maar contant mag blijven voor mij ...

23 reacties

Reputatie 7
Als je geen geld op de bank hebt heb je ook geen contanten, tenzij je zwart werkt of contant een geldprijs of erfenis in handen hebt gekregen. salaris, AOW, pensioen, uitkering, alles komt via de bank, niet meer in een bruin zakje.
Een beetje contant geld op zak is wel handig bij bijv.een storing. Ik denk niet dat contant geld snel zal verdwijnen.
Reputatie 4
Badge +4
De Consumentenbond is voor efficiënt betalen, dat kan met pin en ook contactloos. Maar de Consumentenbond is ook voor het behoud van contant geld. Wij willen dat een consument kan kiezen hoe die betaalt. Het is niet zo dat een winkelier verplicht is om contant geld te accepteren. Zeker op plaatsen waar geen alternatief is, moet contant geld geaccepteerd worden. Er zijn gemeenten waar alleen met pin betaald kan worden. Je paspoort kun je niet in een andere gemeente krijgen. Daarom heeft de Consumentenbond in samenwerking met ouderen bonden en het netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte, druk op gemeenten uitgeoefend. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft een brief aan deze gemeenten gezonden en er zijn kamer vragen gesteld.

Op onze site is meer over dit onderwerp te lezen.
Reputatie 7
Badge +6
Ook pinnen is niet 100% veilig als je de pech hebt een fout persoon in je buurt te hebben. Dat echter terzijde. Ik ben het volledig eens met het hierboven genoemde standpunt van de Consumentenbond.
Reputatie 7
@E.T. Wiersum Daarom moet je het apparaat afschermen, hand erboven en dan pas je code intoetsen. Als iemand zegt dat je iets hebt laten vallen, niet reageren, transactie afmaken, pasje goed opbergen en dan pas kijken of dat tientje dat op de grond lag van jou kan zijn, pas op dat iemand niet achterlangs alsnog je portemonnee pikt en pas ook op voor kinderen die vlak bij staan.
Reputatie 7
Badge +6
Zeker , maar die lui zijn zo ongelofelijk gehaaid , dat sommige mensen niets door hebben en pas veel later ontdekken dat er duizenden Euro's weg zijn . Ook De politie bevestigde dat . Is mijn vrouw ook overkomen bij AH . Ook de kassa-medewerkster heeft niks gezien of wou niks zien. Die mogen in dat geval ook betere instructies krijgen . En wat als je bij een flappentap staat met een mes op je keel ? Komt ook voor......
Reputatie 7
E.T. Wiersum schreef:

Zeker , maar die lui zijn zo ongelofelijk gehaaid , dat sommige mensen niets door hebben en pas veel later ontdekken dat er duizenden Euro's weg zijn . Ook De politie bevestigde dat . Is mijn vrouw ook overkomen bij AH . Ook de kassa-medewerkster heeft niks gezien of wou niks zien. Die mogen in dat geval ook betere instructies krijgen . En wat als je bij een flappentap staat met een mes op je keel ? Komt ook voor......

Als ze je keel doorsnijden hebben ze je pincode ook niet dus ze kijken wel uit.
Ik heb een paar keer bij kassa's meegemaakt dat iemand iets te dicht bij kwam staan en probeerde mee te kijken. Ik heb gewoon heel luid gevraagd of ze misschien ook meteen mijn pincode wilden, hup, meteen de deur uit waar één keer iemand door een bewaker werd gepakt. Als ze mijn pasje willen pakken zullen ze heel wat moeite moeten doen, dan moeten ze me bijna uitkleden.Eigenlijk zou er bij de kassa's een tourniquet moeten zijn maar dat lijkt me niet te doen met karretjes, rollators, kinderwagens en andere dingen waar wielen onder zitten.Een andere oplossing is een witte streep, zoals bij de bank bijvoorbeeld alhoewel er ook mensen zijn die dat niet begrijpen maar dan kan een winkelmedewerker er wel iets van zeggen.
Op de website van de Consumentenbond staat:
-----------------
Mag een winkel contant geld weigeren?
Ja, dat mag. Contant geld is een wettig betaalmiddel, maar winkels zijn niet verplicht het aan te nemen. Een winkelier moet wel duidelijk aangeven dat je een bepaald betaalmiddel niet kunt gebruiken. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook met briefjes van €100. Een winkel mag deze weigeren, als ze dit maar duidelijk vermelden.
De Consumentenbond vindt het een slechte zaak dat sommige winkels contant geld weigeren. Vooral voor ouderen, kinderen en mensen met een beperking. En voor iedereen die met contant geld greep wil houden op zijn uitgaven.
----------------------------
( https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/contant-geld?CID=EML_NB_L_20181104 )

Wat wordt verstaan onder "duidelijk vermelden"?
Ik zie meerdere zaken die alleen dit vermelden:
no cash
cards only
Daar zit geen woord Nederlands bij. Velen begrijpen Engels, maar ik vind dit onbehoorlijk.
Het gaat daarbij notabene om o.a. ijswinkels, waar kinderen een ijsje komen kopen. Alsof ook kinderen met een pinpas moeten rondlopen. (Ze kunnen niet eens bij de hoge toonbank waarop het pin-apparaat staat; laat staan dat ze een pincode kunnen afschermen.)
Zijn deze winkels wel goed en volgens de wet bezig?
Reputatie 7
Zo bezien als hierboven is het inderdaad niet zo handig. Ik zou een kind
van zes ook geen pinpasje meegeven, zelfs al zou het van een rekening zijn waarop nooit meer dan € 25 staat want kleine kinderen worden soms ook slachtoffer van een beroving. Dat lijkt me voor een kind geen prettige ervaring, voor niemand trouwens.
Ik zie het ook bij diverse restaurants - dezelfde tekst alleen in het Engels.
In diverse ijswinkels met deze praktijk is de 'toonbank' ongeveer 1,50 meter hoog, zodat vrijwel niemand de toetsen van het pinapparaat goed kan zien EN kan afdekken. Maar je MOET met pin betalen.
Reputatie 3
Badge +3
@J.P. Depondt: bedankt voor je reactie en goede vraag! Ik weet inderdaad niet of dat valt onder 'duidelijk vermelden', ik ga het uitzoeken en kom erop terug.
Reputatie 5
Badge +7
Nieuwtje van vandaag: Begin november meldde Benu Apotheken dat hun apothekers in het vervolg alleen nog pinbetalingen zouden accepteren. Maar maar na contact met de Consumentenbond trokken ze dat plan in. Bekijk hier het nieuwsbericht en ons standpunt over contant betalen. Hoe betaal jij bij voorkeur?
Reputatie 6
Badge +5
Pin!

ik pak me pas.
Zoef.
Klaar!

Maar het is ook meningen.
Ik kom niet uit de tijd van gulden. Ik kom uit de tijd van Bitcoin.
Dus het is echt mijn mening!
Reputatie 4
Badge +4
Wij zijn blij met de brief die de minister van financiën aan de tweede kamer heeft gezonden. Hierbij een stukje uit die brief.

Ik hecht groot belang aan het functioneren van contant geld als betaalmiddel in de samenleving. Contant geld heeft een maatschappelijke functie die niet altijd door de betaalpas kan worden overgenomen. De toegang tot contant geld dient op orde te zijn en in evenwicht te zijn met de maatschappelijke vraag. Bepaalde (kwetsbare) groepen consumenten zijn afhankelijk van betalen met contant geld. Deze groepen mogen niet achterblijven of worden uitgesloten van het betalingsverkeer en daarmee van actieve deelname aan onze samenleving. Omdat de omloop van contant geld afneemt en deze trend onomkeerbaar is, achten de geconsulteerde partijen het van belang dat de overheid vinger aan de pols houdt. Ik blijf de ontwikkelingen in het functioneren van contant geld en de maatschappelijke reacties hierop periodiek monitoren, samen met DNB, het MOB en de klankbordgroep van GSN.

PS De brief is niet 14 pagina's, zoals op de site staat, maar 4 pagina's.
Reputatie 6
Badge +6
Ik ben blij dat de minister betalen met contant geld laat bestaan. Ik herinner me nog dat iemand met een boterhamzakje vol kwartjes en dubbeltjes wilde betalen en dat werd geweigerd. Het kwam helemaal voor de rechter, en mooi, die man kreeg gelijk. Jeetje wanneer was dat, misschien 1974.

Sindsdien had ik altijd het idee dat ze contant geld niet mogen weigeren. Ja ok, een supermarkt weigert biljetten van €200 en €500 waar er veel Polen werken bij de tuinders zoals Delfland of Zundert en het staat duidelijk vermeld.

Ik heb nog gehad dat een winkel €0,50 rekende voor pinnen. Ja hij had ook zijn kosten. Dan ging ik naar een pinautomaat contant pinnen en moest hij dus twee keer tijd aan mij besteden. Wat was dan goedkoper? En nou ineens willen ze niet meer contant maar pinnen. Ik hou niet van smoesjes!
Reputatie 3
Badge +3
@J.P. Depondt , het duurde even, maar we hebben een reactie op je vraag of er regels zijn over het duidelijk vermelden dat je ergens alleen kunt pinnen. Volgens DNB is er niet bepaald wat er onder 'duidelijk vermelden' wordt verstaan.

De verdere uitleg van DNB: 'Als een ‘pin only’ beding voor iemand redelijkerwijs niet duidelijk is, dan is die daaraan niet gebonden. Met andere woorden: dan mag je contant betalen. In de praktijk heb je daar helaas vaak niets aan, omdat geweigerd wordt je wisselgeld te geven of wat je wilt kopen mee te geven. Omdat de gang naar de rechter voor zoiets meestal veel te duur is, ben je dan op klachtenregelingen en organisaties als de Consumentbond aangewezen.'
Ingrid, dank voor je reactie.

Persoonlijk vind ik het een vorm van minachting, zowel van de taal als van de klant. Met rechters en klachtenregelingen kom je waarschijnlijk nergens, zeker in dit land niet; tenzij het om een overheidsinstantie of een financiële instelling of een ziektekostenverzekering (e.d.) zou gaan. Gewoon naar een andere winkel gaan.
Reputatie 7
Badge +7
Boots apotheken mogen betalingen met cash geld niet weigeren, vindt de Consumentenbond. Sinds 10 januari accepteren de 60 aangesloten apotheken alleen nog pinbetalingen. Zij zetten daarmee groepen consumenten buiten spel, aldus de Consumentenbond. Meer lezen? Bekijk hier het nieuwsbericht.
Reputatie 7
Badge +6
In mijn woongebied valt het me op dat bij supermarkten en grotere winkels met pin-only kassa's , de andere kassa's het drukst zijn . De meerderheid hier betaalt blijkbaar nog steeds liever contant . Wij pinnen wel graag en staan daardoor zelden in een lange rij. Wij zorgen er altijd voor dat we op beide manieren kunnen betalen.
Reputatie 6
Badge +5
Ik pin liever alleen dan zien je ouders het.
Contactloos betalen is namelijk erg snel. Je pakt je pas, houd hem ernaar en klaar!

Contant is voor mij geen probleem. Het duurt wel wat langer, alleen dan hou je makkelijker in de gaten hoeveel je besteed. En sommige mensen blijven lekker met hun ouderwetse Nokia 3310 achter met de technologie.
En terecht, niet iedereen hoeft een smartphone, pinpas, of misschien zelf Google Home.
De gemeente Zoetermeer maakt het nog bonter. Een uittreksel uit het bevolkingsregister kan alleen online worden aangevraagd; er is geen mogelijkheid om er online of in het stadhuis een afspraak voor te maken. Op diverse momenten staat op de website aangegeven dat alleen PIN betaling mogelijk is. Maar zelfs dàt is niet mogelijk. Ten eerste omdat er geen afspraak gemaakt kan worden. Ten tweede omdat je aan het eind van de online aanvraagprocedure direct moet betalen met iDeal, zònder dat daarvan sprake is geweest in de uitleg van de procedure. Je moet dus beschikken over internet bankieren voor een papiertje van 7 Euro. Zonder internet bankieren kun je het uittreksel zelfs niet aanvragen. Dus ook pinnen kan niet. En ook contant betalen kan niet.
Gaat de gemeente Zoetermeer hiermee niet vierdubbel de fout in?
Reputatie 7
Badge +5
@J.P. Depondt In 2016 schreef de nationale ombudsman:

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/overheid/5679629/250449/overheidscommunicatie-mag-niet-alleen-digitaal.html

De overheid mag niet alleen op een digitale manier met burgers communiceren. Er moet altijd een tweede manier mogelijk zijn, zoals gewone post. Dat vertelt de nationale ombudsman Reinier van Zutphen in het tv-programma Nieuwsuur. Vooral zwakkere groepen in de samenleving kunnen de dupe worden van de technologische ontwikkelingen.

Ik merk de laatste tijd, uit eigen ervaring met verschillende gemeenten, dat een aantal gemeenten eigen regels aan het maken zijn die niet de normale voortgang van zaken bevorderd, maar juist blokkeert en heb ik andere wegen moeten bewandelen om te bereiken wat eerder wel kon.

Gelukkig zijn andere overheidsinstanties en klachtenafdelingen hiervan dan wel goed ingesteld op:
OK, als het niet kan zoals het moet, dan doen we het maar zoals het kan, dan is het probleem tenminste opgelost.

Hulde voor deze oplossers in een wereld waar steeds meer regels steeds minder voor elkaar krijgt.

Ik zou nu een klacht wegleggen bij De Nationale ombudsman Gaat het mis tussen u en de overheid? Wij staan voor u klaar
Reputatie 5
Badge +7
Monique schreef:

Boots apotheken mogen betalingen met cash geld niet weigeren, vindt de Consumentenbond. Sinds 10 januari accepteren de 60 aangesloten apotheken alleen nog pinbetalingen. Zij zetten daarmee groepen consumenten buiten spel, aldus de Consumentenbond. Meer lezen? Bekijk hier het nieuwsbericht.

Update februari: De Consumentenbond is in gesprek met Boots apotheken. De keten denkt na over ons verzoek om te stoppen met het pin only beleid. Wij vinden dat apothekers een zorgplicht hebben en geen onnodige drempels voor consumenten op mogen werpen. Lees ons laatste nieuwsbericht.
Reputatie 7
Badge +7
Update: vandaag heeft de Tweede Kamer gestemd over de motie die stelt dat er in et kabinet altijd een mogelijkheid moet zijn om contant af te rekenen. Een ruime meerderheid steunt deze motie. Goed nieuws!

Reageer