Consumentenbond.nl

Van contant naar pinnen, is dat wenselijk?

• 29 oktober 2018
  • 26 reacties
  • 1996 Bekeken

Toon eerste bericht

26 reacties

Ik weet dat ik reageer op een al ietwat verouderde topic maar gezien het feit dat het laatste bericht vrij recent geplaatst is...

Wat ik nog altijd niet snap (eigenlijk wel) is dat men de chipknip zo gemakkelijk overboord heeft gegooid. Ik vond dat een ideale oplossing en een die ik nagenoeg dagelijks gebruikte.

Je laadt een x bedrag op je kaart (hiervoor gebruik je je pincode) en vervolgens heb je dus een vast bedrag wat je uit kan geven. Elektronisch. En nog beter: geen pincodes nodig, alleen maar een bevestiging.

Zoals gezegd maakte ik hier heel veel gebruik van, voornamelijk voor mijn huishoudgeld. Ik laadde 1x per week mijn kaart op met een x bedrag (meestal rond de E 50,- / E 60,-) en daar kon ik dan makkelijk mijn wekelijkse boodschappen (en overige uitgaven) van betalen. Je hield overzicht, je kon nooit "makkelijk" teveel uitgeven en zoals al meerdere malen gezegd: het was ook elektronisch dus was er ook minder risico voor de ondernemers.

Nog leuker: dit kon ook offline worden gebruikt. Storing? Wel, als je nog elektra voorzieningen had dan was er niks aan de hand.

Maar ja... PIN geeft meer inzicht in de geldstromen en het maakt het uitgeven ook heel erg veel makkelijker.

Eerlijk is eerlijk: ik zit momenteel in een ietwat hectische periode en ik PIN daardoor ook meer, het is vaak makkelijker. Maar ik hou tegenwoordig ook een huishoud boekje in Excel bij (zowel op de PC en mijn smartphone) zodat ik in ieder geval overzicht hou en duidelijk kan zien hoeveel ik per week uitgeef.

Contant geld moet daarom beslist blijven vind ik.

Reageer