Consumentenbond.nl
Beantwoord

Veel meer inkomstenbelasting betalen na overlijden partner

• 16 september 2018
  • 7 reacties
  • 1364 Bekeken

Mijn moeder moet na het overlijden van mijn vader ineens veel meer belasting betalen. Ze betaalt nu wel 10x zoveel. Niemand kan ons uitleggen wat hiervan de oorzaak is.
icon

Beste antwoord door P. Schakel 22 september 2018, 22:38

Gehuwden met AOW en een klein pensioen betalen weinig tot geen belasting. Bij een belastbaar inkomen van ruim € 20.000 krijgt men alle ingehouden belasting van de pensioenverzekeraar terug.

Bij overlijden partner is er meestal een nabestaandenpensioen. Daarnaast is er recht op een AOW voor alleenstaanden. Waardoor het inkomen fors omhoog gaat en er (veel) meer belasting te betalen is. Weliswaar is er voor de alleenstaande een extra belastingkorting: de alleenstaande ouderenkorting, maar met deze korting is al rekening gehouden door de SVB.

Al met al zie je in deze situaties dat er fiscaal geen teruggave volgt, maar dat er door stapeling inkomens er belasting moet worden bijbetaald doordat het inkomen hoger is dan € 20.000
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Als iemand alleen komt te staan kan er heel veel veranderen. Zonder alle veranderingen te weten is het onmogelijk om hier iets zinnigs over te zeggen en deze gegevens moet u niet willen delen op een website. Is de aangifte wel correct ingevuld ? Zijn alle aftrekmogelijkheden benut ? Er zijn toch wel oorzaken aan te geven lijkt me als een deskundige er naar kijkt . Ook kan de belastingdienst een fout gemaakt hebben . Reden te meer om iemand die er echt verstand van heeft om er in te duiken. Indien er sprake is van vermogen , halveert de belastingvrije voet als we alleen komen te staan. Kan ook een oorzaak zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad is op basis van dit bericht onmogelijk om iets te beoordelen.
Maar het lijkt mij dat dit zeker goed uitgezocht moet worden.🙂
Het komt in ieder geval nogal vreemd en onredelijk over dus mogelijk is er een fout gemaakt, zoals tegenwoordig helaas nogal eens gebeurt, ondanks of dankzij de automatisering.🤔
Een eerste stap die gratis is kan wellicht een gesprek met de Belastingdienst zijn.
Reputatie 7
Badge +5
In zijn algemeenheid heeft het fiscaal partnerschap de nodige voordelen,zie https://www.robeco.nl/actueel/uw-geld/2017/03/belastingaangifte-doen-met-uw-partner-samen-is-voordeliger.jsp

Als u dan alleenstaande wordt door overlijden vallen die voordelen natuurlijk weg. Dat kan al veel verklaren.
Reputatie 2
Badge +2
Gehuwden met AOW en een klein pensioen betalen weinig tot geen belasting. Bij een belastbaar inkomen van ruim € 20.000 krijgt men alle ingehouden belasting van de pensioenverzekeraar terug.

Bij overlijden partner is er meestal een nabestaandenpensioen. Daarnaast is er recht op een AOW voor alleenstaanden. Waardoor het inkomen fors omhoog gaat en er (veel) meer belasting te betalen is. Weliswaar is er voor de alleenstaande een extra belastingkorting: de alleenstaande ouderenkorting, maar met deze korting is al rekening gehouden door de SVB.

Al met al zie je in deze situaties dat er fiscaal geen teruggave volgt, maar dat er door stapeling inkomens er belasting moet worden bijbetaald doordat het inkomen hoger is dan € 20.000
Badge
Het lijkt me moeilijk om een factor 10 keer te verklaren door toepassing van de balstingregels. Als het echt 10 keer is kan er ergens een decimaal verkeerd in de aangifte gezet zijn, heb dit tientallen jaren geleden bij een aanslag gezien. Was overigens bij de belastingdienst fout gegaan in de tijd van de papieren aangiften. Bij een electronische aangifte kan het bij de (eigen) invoer fout gaan. Check dus vooral de komma's in wat ingevoerd is
Reputatie 7
Badge +5
Neem gerust ruim de tijd om de huidige belastingaanslag goed te controleren of te laten controleren en mogelijk volledig opnieuw op te stellen.

U kunt een verzoek tot vermindering naar de belastingdienst sturen tot 5 jaar na het jaar waarover de aanslag, betaling of beschikking gaat, dit heet een ambtshalve correctie belastingdienst.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bezwaar-en-beroep/content/te-laat-voor-bezwaar-wat-nu
Reputatie 6
Badge +6
Beste @Postma34 ,

Van harte welkom op het forum van de Consumentenbond en gecondoleerd met jullie verlies.

Ik zie dat een aantal communityleden tips/suggesties hebben geplaatst. Kan je hier mee uit de voeten? Zo ja, zou je dan één van de reacties als 'Beste antwoord' willen markeren?

Als we je ergens anders nog mee kunnen helpen, dan horen we het graag van je!

Reageer