Veiligheid betaalrekening en spaarrekening bij zelfde

• 15 June 2022
  • 13 reacties
  • 192 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb al enige jaren een Rabo betaalrekening. Het spaargeld stond bij een andere bank, maar die gaat daar een vast bedrag per maand voor rekenen. De Rabo betaalrekening was de vaste (en enige) tegenrekening. Als iemand dus ons spaargeld wilde bemachtigen, moest hij/zij zowel toegang tot de spaarrekening als de betaalrekening hebben. Dus moest hij/zij over beide inlogcodes beschikken. Dat is toch knap lastig en dus voor ons veilig. De Rabo bank hanteert voor betaal- en spaarrekening echter dezelfde inlogcodes. (Wordt ons , consumenten, niet op het hart gedrukt om overal een andere inlogcode te gebruiken?) Nu heeft iemand genoeg aan 1 device (het mobieltje bijvoorbeeld) en 1 inlogcode. Er is geen enkele barriëre tussen betaalrekening en spaarrekening. Ik vind dat de Rabo bank het criminelen wel erg makkelijk maakt en daar kan ik als consument niet zoveel anders aan doen dan voorzichtig zijn. Maar de bank weet beter dan ik hoe dikwijls het misgaat. Het lijkt mij, dat het voor klanten mogelijk moet zijn om voor de spaarrekening een andere inlogprocedure en codes te gebruiken dan voor de betaalrekening. Als iemand nu kans ziet om bij een betaalrekening te komen, dan kan hij bij al het geld, want het is in feite 1 rekening met twee potjes.

13 reacties

Ik zit bij de ABNAMRO
Sinds kort, kun je daar de spaarrekening op slot zetten.
Als je het slot er af haalt, moet je 24 uur wachten.

Alleen jammer, dat ze er geen alarmbel aan vast hebben gemaakt.
Die zou je wakker kunnen schudden, als het slot er af gaat.

Persoonlijk ben ik heel blij dat ik maar één procedure hoef te volgen om binnen mijn bankomgeving te komen waar dan drie rekeningen te vinden zijn. Drie rekeningen!

De ASN-bank heeft daarvoor een Digipas. Dat is een minuscuul apparaatje, Made in China, dat op zonne-energie werkt. Alleen dat al vind ik geweldig. Zonne-energie!

Eerst vul je op de website het nummer van je Digipas in (staat achterop de Digipas voor het geval je het zou vergeten).

Daarna verschijnen er zes cijfers op je beeldscherm.

Je drukt op een pijltje op de Digipas en dan vul je vijf cijfers in: je pincode. (Die weet natuurlijk al niemand. Zelfs een fysieke inbreker zal heel lang moeten hannesen en dan lukt het nog niet).

Vervolgens typ je de zes verschenen cijfers in de Digipas.

Dan verschijnen er weer zes nieuwe cijfers op je Digipas, en als je die dan weer intypt op de website van de bank, dan word je ingelogd.

Ik vind dit allemaal ronduit perfect.

Dus paranoia lijkt mij geheel overbodig.

Gebruik ook HitmanPro.Alert: die voorkomt inbrekers in de webbrowser. Geeft een groene vlag als je de browser opent en alles is oké en een duidelijke rode vlag als er iets niet in de haak is. Een beveiliging die geheel gratis is en speciaal gericht op veilig internetbankieren.

Zoek ook uit welke webbrowser jouw bank beschouwt als “veilig”.

Bij de ASN-bank is dat Firefox of Chrome.

Reputatie 1

@Léonz De door u beschreven methode werkt prima, als je thuis bankiert in de browser. Maar veel mensen gebruiken tegenwoordig (ook) de app van de bank. Dan is de situatie toch heel anders. Even een betaalverzoek maken, nadat je voor je vriendenclub hebt afgerekend, wordt zo niet alleen een risico voor je betaalrekening, maar ook voor de spaarrekening. Je kunt je scherm wel afschermen voor nieuwsgierige blikken van andere klanten, maar let je bijvoorbeeld ook op bewakingscamera's?

Reputatie 7
Badge +5

Dan zou ik de spaarrekening helemaal niet toevoegen in de app en een laag limiet instellen op overboeken naar onbekende rekeningen

Wat u zegt, J. Lagendijk, daar dacht ik pas aan na plaatsing van mijn bericht.

Ik ben zelf nog steeds tablet- en smartphone-vrij, dus ook app-vrij.

Vermoedelijk heeft u gelijk.

Geachte heer E.B.F. Stroeve,

Van harte gelukgewenst met uw promotie van Bondsbolleboos naar James Bond. Ik vrees dat we nu met zijn allen wel iets meer op onze hoede moeten zijn.

Uw advies aangaande de applicatie lijkt mij overigens zeer adequaat.

Reputatie 1

Met dat advies ben ik het helemaal eens. Maar de Rabobank app biedt die mogelijkheid niet. Het Webcare team van de bank begrijpt wat ik bedoel en daar blijft het bij. 😡

Reputatie 7
Badge +5

net onder het midden op deze pagina staat de mogelijkheid van een spaarrekening op papier: https://www.rabobank.nl/particulieren/sparen/spaarrekening-openen/rabo-spaarrekening

even bellen, dus. webcare doet alleen sta daard zaken

Citaat: "Bankier je wel online? Dan bankier je automatisch ook online voor je Rabo SpaarRekening. Je kan dan niet kiezen om met je Rabo SpaarRekening ‘op papier te bankieren’.”

Neem mij niet kwalijk, maar is deze papier-optie dan wel de oplossing?

Reputatie 7
Badge +5

excuus, te snel gelezen

Reputatie 7
Badge +7

Je kan bij de Rabobank de overboek limiet verlagen van €50.000  naar €5.000. Dus je maximale risico is dan maar €5000.

Bij je rekening courant kan je ook een daglimiet instellen van bijvoorbeeld €500 of zo. En contactbetalen op €50 of zo. Je kan hiermee de risico's erg indekken.

Spoofen kwam destijds 173 keer voor in een jaar, dat de mensen zelf overboekten terwijl ze misleid werden. Maar overboeken met gestolem banpas én tegelijk de pincode hoor ik niet meer dat ze daar nog tegen waarschuwen.

Ik heb m'n spaargeld bij de ene bank en een tweede betaalrekening bij een andere bank met een klein bedragje erop. Als ik b.v. iets verkoop op Marktplaats dan geef ik dat nummer op. Het risico is dan maar dat kleine bedrag. Ik accepteer die bankkosten dan maar.

Dus je maximale risico is dan maar €5000.

Inderdaad: peanuts. 🙂

Reageer