Consumentenbond.nl

Verdwijnen van pinautomaten

• 10 september 2014
  • 14 reacties
  • 409 Bekeken

Vanochtend was het verdwijnen van de pinautomaten in (kleine)dorpen en buurtschappen weer eens in het nieuws.

Volgens de banken is het instand houden hiervan te duur.

Het verbaast mij dat er in andere ( grotere ) plaatsen waar de banken dicht bij elkaar zitten juist heelveel automaten dich bij elkaar zitten. Bij ons in het dorp in een straal van 150 meter weet ik er al 8 te staan.

Is het een idee als bijvoorbeeld een bedrijf als Brinks geldtransport of G4S die toch al voor meerdere banken werken alle pinautomaten gaat beheren? Voordeel is dat er dan meer uniformiteit komt. Verder kunnen er in de grotere dorpen en steden veel automaten die dicht bij elkaar staan verdwijnen wat de kosten reduceert en komt er hierdoor geld vrij om ook het buitengebeid van pin- automaten te voorzien. De kosten kunnen eenvoudig naar rato aan de hand van de gebruikte pinpassen over de banken worden verdeeld. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die mijn mening delen.

14 reacties

Reputatie 2
Badge +2
Ik ben bang, als bijvoorbeeld Brinks de automaten gaat beheren, dat er dan straks een vast bedrag betaald moet gaan worden voor elke transactie die je doet via de pinautomaat, ongeacht de hoogte van het bedrag. Brinks wil daar natuurlijk aan gaan verdienen en dat is, vanuit het standpunt van Brinks gezien, een logische zaak.

Nee ik vind het gewoon een plicht van de banken om er voor te zorgen dat er minimaal ÉÉn pinautomaat in een dorp, ongeacht het aantal bewoners, aanwezig moet zijn. Hoe de banken dat regelen is hun zaak, als er maar geen extra kosten voor de consument aan verbonden zijn. Dit hoort gewoon tot het basis-pakket van de steeds minder wordende service te horen. Dit lijkt me typisch iets voor de CB om dit aan te pakken. Of is de CB hier al mee bezig ?
Ieder dorp heeft recht op een pinautomaat. Denk vooral aan de ouderen en gehandicapten die al zo afhankelijk zijn van allerlei voorzieningen.

1 pinautomaat is het minimale wat er in ieder dorp/ gehucht of stad aanwezig dient te zijn. Plaatsing: bij voorkeur midden in het centrum bij andere voorzieningen.

Ieder dorp heeft recht op een pinautomaat. Denk vooral aan de ouderen en gehandicapten die al zo afhankelijk zijn van allerlei voorzieningen.

1 pinautomaat is het minimale wat er in ieder dorp/ gehucht of stad aanwezig dient te zijn. Plaatsing: bij voorkeur midden in het centrum bij andere voorzieningen.

Geheel mee eens: natuurlijk kost het betaalverkeer de banken geld maar op andere wijze verdient men genoeg aan klanten.

Het moet zeker een recht zijn om minstens 1 pinautomaat per dorp te hebben, liefst op centrale plek. Dat moet voor de banken op te hoesten zijn.
Reputatie 4
Badge +4
"Ieder dorp heeft recht op een pinautomaat" Ook een dorp zonder vestiging van de gemeente school of winkel? Met andere woorden een dorp dat je uit moet om boodschappen te doen?
Ieder dorp een pinautomaat ja. Ook als er geen winkel is en je voor boodschappen het dorp uit moet.

Want je hebt soms contant geld nodig, ook als je geen boodschappen hoeft te halen.

Denk aan iets aan (klein) kinderen geven of die buurjongen die je auto heeft gewassen enz.

t.a.v H. G. Docter

Voor alle duidelijkheid ik ben ook van mening dat er in ieder dorp een pin automaat hoort te staan. Mijn verhaal was alleen maar een idee om het ook voor de banken beter betaalbaar te maken want dan kan men landelijk gezien met veel minder pin automaten volstaan doordat het 'teveel' uit de grotere plaatsen kan worden gebruikt om de dorpen te voorzien van pin automaten. Brinks hoeft geen bedrag per transactie te gaan heffen zij moeten hun kosten en winst op het uitbaten van de automaten betaald krijgen door de gezamelijke banken. Dat moet voor de banken uiteindelijk toch goedkoper zijn dan de huidige situatie.
Ook ik vind dat banken verplicht moeten worden voor minimaal 1 automaat per dorp of woongemeenschap van tenminste 100 inwoners

Deze verplichting moet door DenHaag worden opgelegd.

Als de banken dit onderling zelf gaan bepalen dan wordt de regeling op enig moment versoepeld en vervolgens zo summier afgesproken dat er alleen nog in grote steden automaten staan. en dat is nu juist iets wat de burger niet wil.

Zoals banken voor overboekingen interpay hebben opgericht en daar gezamenlijk gebruik van maken kunnen de banken ook en organisatie opzetten voor de betaalautomaten.

Hierbij kun je denken aan 1 betaalautomaat per x aantal inwoners waarbij 1 automaat per dorp of woongemeenschap van tenminste 100 inwoners het minimum is.

De kosten van die automaten kan dan gedragen worden naar ratio van de gebruikers per bank.

Plaatsing van de 1 automaat dient te gebeuren in winkelcentra.

Elke volgende automaat dient zoveel mogelijk op logische of centraal gelegen plaatsen neer gezet te worden.
Ondertussen hebben RegioBank en SPAR medegedeeld dat ze gaan samenwerken voor leefbaarheid in dorpen. Hiervoor gaat RegioBank in een aantal SPAR winkels een Serviceloket inclusief geldautomaat inrichten.

Goed plan?
is het niet veel verstandiger om meer pin betalingen uit tevoeren

laat de banken dat maar beter regelen ook op de markt
reactie op berichten Stephan en F.M. Kleppe,

Het plan van RegioBank en SPAR is een goede aanzet.

Het probleem hierbij is dat de mensen hiervan alleen gebruik kunnen maken gedurende de openingstijden van de de betreffende SPAR winkels.

Het zoveel mogelijk pinnen heeft uiteraard de voorkeur ( gemakkelijk en veilig voor winkelier en klant).

Contant geld blijft toch nodig ik zie nog niet zo snel gebeuren dat een ijscokarretje beschikt over een pinapparaat ook het betalen van veergeld zal zo snel niet veranderen.

Of is iemand een andere mening toegedaan?
Reputatie 2
Badge +2
Mensen ! De ontwikkelingen gaan zo snel. We kunnenj dat nu al nauwelijks bijhouden .Bijna elke dag worden er nieuwe mogelijkheden ontdekt. De tijd dat contant geld definitief tot het verleden gaat behoren is niet meer zo ver weg. Elk bedrijf dat bezig is met de ontwikkelingen op dit gebied zijn achter de schermen intensief bezig om zoveel mogelijk mogelijkheden te creËeren om het betaalverkeer steeds makkelijker te maken. Het zal echt niet lang meer duren dat we ons zakje patat of de croquet uiit de automaat via ons mobieltje betalen. Dat kan nu al bijvoorbeeld bij veel openbare toiletten moet je een bepaald 06-nummer intoetsen en er wordt 50 eurocent of 1 euro van je rekening afgeschreven en kun je de deur naar het toilet openen of die wordt voor je geopend. Dat gaat straks ook bij het ijskarretje en bij de veerpont zo. Grote vraag blijft wel hoe velig dat zal blijken te zijn. Maar ook daar zal wat op worden gevonden al lopen dat soort zaken vaak wat achter op het heden.

Als er geen munten en papiergeld meer zullen bestaan zijn de pinautomaten ook ovebodig en is men ook verlost van al die ramkraken. Ik weet zeker dat er al bedrijven zijn die misschien al een oplossing hebben en die hard aan het uittesten zijn.

Maar zolang dat nog niet is moet er wel de mogelijkheid bestaan om te pinnen. Dat de Regiobank en de Spar hier mee bezig zijn is een goede zaak. De openingstijden hoeft straks ook geen probleem meer te zijn . Steeds meer winkels gaan in het weekend open en straks is het ook heel normaal dat je 'snachts ook bij je eigen supermarkt terecht kunt.
Reputatie 4
Badge +4
Laat duidelijk zijn, je moet contant kunnen betalen. Maar er zijn veel ontwikkelingen. Zelf ben ik erg benieuwwd naar de uitrol van contactloos betalen. Dan wordt het wel makkelijk om aan de ijscokar af te rekenen.
Zolang er een winkel in het dorp is waar je extra kunt pinnen hoeft het geen probleem te zijn dat de automaten weggaan.

Banken kijken ook naar hoevaak het apparaat gebruikt wordt, ze proberen verantwoord / zuinig met ons geld om te gaan.

Ik denk dat ik dit jaar hooguit 2x uit een geldautomaat van de bank heb gepind. Voor de rest extra gepind bij winkels en een tankstation. In mijn dorp zijn er zeker 4 geldautomaten, dus logisch gezien zijn er hier in Putten teveel.

Het zou wel mooi zijn als banken hierin kunnen samenwerken en samen bepalen wat redelijk is en dan de lasten verdelen.
@H.L. van der Vlist. In een geprivatiseerde aanpak is er sprake van concurentie, dat is strijdig met samenwerken.

Als het om een "algemeen nut" zaak gaat zou de nutsvoorzienings structuur aangebracht moeten worden. Zoiets als bij water dijken energie (gas/elektra netwerken) gangbaar is. Bepaalde werkzaamheden kunnen uitbesteed worden. Ontwikkelingen/vernieuwingen mogen uit de markt komen. Het beleid de controle er om heen is dan een publieksrechtelijke taak.

Reageer