Verdwijnen van pinautomaten

• 10 September 2014
  • 31 reacties
  • 654 Bekeken

Vanochtend was het verdwijnen van de pinautomaten in (kleine)dorpen en buurtschappen weer eens in het nieuws.

Volgens de banken is het instand houden hiervan te duur.

Het verbaast mij dat er in andere ( grotere ) plaatsen waar de banken dicht bij elkaar zitten juist heelveel automaten dich bij elkaar zitten. Bij ons in het dorp in een straal van 150 meter weet ik er al 8 te staan.

Is het een idee als bijvoorbeeld een bedrijf als Brinks geldtransport of G4S die toch al voor meerdere banken werken alle pinautomaten gaat beheren? Voordeel is dat er dan meer uniformiteit komt. Verder kunnen er in de grotere dorpen en steden veel automaten die dicht bij elkaar staan verdwijnen wat de kosten reduceert en komt er hierdoor geld vrij om ook het buitengebeid van pin- automaten te voorzien. De kosten kunnen eenvoudig naar rato aan de hand van de gebruikte pinpassen over de banken worden verdeeld. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die mijn mening delen.

31 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Maar bij ict-storing of stroomuitval, doen de kassa's het ook niet meer. Dan heb je dus ook niks aan contant geld.

Contant geld zal wel blijven, maar steeds meer winkeliers zullen een ontmoedigingsbeleid gaan voeren. Bijv. maar bij 1 van de 10 kassa's contant afrekenen. Toeslag voor contant betalen, aangezien vandaag de dag cashbetalingen bijna 3x zo duur zijn voor winkeliers, horeca enz. dan pinbetalingen. Of steeds meer winkels waar helemaal niet contant kan worden afgerekend. 

Maar bij ict-storing of stroomuitval, doen de kassa's het ook niet meer. Dan heb je dus ook niks aan contant geld.

100 jaar in de tijd teruggeworpen worden lijkt me heel wat minder erg dan naar de middeleeuwen.

Reputatie 6
Badge +4

100 jaar in de tijd teruggeworpen worden lijkt me heel wat minder erg dan naar de middeleeuwen.

Maar beiden hebben hetzelfde eindresultaat: je kunt niks kopen, want je kunt niet betalen.

Volgens mij pleit niemand ervoor om contant geld nú af te schaffen. Laat het gebruik maar organisch uitsterven en dan zien we over een jaar of twintig wel verder.

steeds meer winkeliers zullen een ontmoedigingsbeleid gaan voeren

Ik was laatst in die nare winkel(AH)
Er was 1 kassa open met een kassière die bezig was aan haar eerste dag.
De rest van de kassa's waren van die zelf scan dingen.
Daar stonden 3 medewerkers bij die in hun neus aan peuteren waren.
Er waren in totaal iets van 8 klanten bij de kassa's
Waarvan de meeste in de rij bij de oude kassa.

Er word veel meer afgeschaft dan alleen contant geld.
De eerste winkels zonder kassa zijn er ook al.
Je kunt gewoon pakken wat je wil en het gaat van je rekening af.

De vraag is, willen we dit als klant.

“Du moment het digitale systeem instort zijn we zonder betaalmiddel binnen 24 uur terug in de middeleeuwen”

Dat geldt (met dt) ook als er nog contant geld is. Een pinstoring lever steevast problemen op maar daar hou ik geen potje met bankbiljetten voor aan… En nogmaals: ik leef zeker al 10 jaar geheel zonder munten en briefjes - zonder enig probleem. Zelfs op het pontje over de Eem kan ik sinds enkele jaren pinnen. Op de voetbalclub wordt niet eens meer contant geaccepteerd. En onze kinderen kunnen niet eens meer een euromuntje te herkennen. Echt, contant verdwijnt, ik zeg.. nog 10 jaar en het is over.

Reageer