Consumentenbond.nl

Vereniging eigen huis met belachelijke adviesprijzen

Badge +2
Beste,

Sinds dat we zelf de adviseur moeten betalen bij hypotheek advies, komen steeds meer de belachelijke bedragen naar boven welke de Heren/Dames adviseurs ons voorschotelen.

Tot mijn grote verbazing zag ik dat ook Vereniging Eigen Huis een bedrag vraagt van 2900 euro voor advies en bemiddeling.

Wat vind u hiervan ?

Is die vereniging een commercieel bedrijf geworden ?

47 reacties

@H.G. van Rheenen

U maakt er een ander onderwerp van . De vraag hierboven was hoe je de markt organiseert (vrijehandel of gereguleerde prijzen) en niet zozeer hoe je het politiek bestuurder kiest. Ook een leuk onderwerp maar zoals u zelf al aangeeft wellicht beter in een nieuwe topic.
@ A.Deen

Het was een spontane reflectie op de opmerking/kritiek van mijn voorganger @ E.T. Wiersum, maar......

over een zo grote belangen-organisatie als de VEH met 700.00 leden heb ik op dit forum genoeg onbeantwoord gebleven vragen gesteld, waaronder de opmerking, dat ik niet begrijp hoe de VEH ermee wegkomt, het hypothekensysteem altijd en nu nog steeds in stand te hebben gehouden, alhoewel er altijd al genoeg internationale kritiek over de enorme risico's was. Zelfs nu de huizenmarkt helaas dus onder water staat, kom er nul reflectie en blijven de gebruikers/leden kritiekloos. Het blijft voor mij een raadsel, waarom er (hier) niet inhoudelijk gedebatteerd wordt en er hoofdzakelijk teveel eerder oppervlakkige klachten gespuit worden. De VEH is volgens mij eerder een onderdeel van het gehele woningtekort-probleem!

Toen ik op mijn 22e uit ontevredenheid, Nederland verliet, was, naast de ongezonde verzuiling, ÉÉn van de problemen voor jongelui de woningnood. Nu, na rond 50 jaren zijn de klachten nog steeds onveranderd en ondragelijk voor starters, die nog steeds moeten onderhuren, of met hoge schulden moeten starten. Daarom twijfel ik ook aan de vereiste kwaliteit van bestuurders in het algemeen en van de VEH in het bijzonder. Hierbij is het overdenken van het bestuurders-probleem dus best relevant en loting een oplossing out-of-the-box.

Dagelijks verlaten 500 nederlanders, door te emigreren, voor alijd of tenminste lange tijd het land......er zullen beslist goede onderzoeken hierover bestaan, maar ook dÀt is dan weer een eigen topic.

De Consumentenbond beschouwt de VEH als een 'zusterpartij' en zij zullen hun 'zuster' ook hier op het forum nauwelijks in het hemd kunnen/willen zetten, maar ook dÀt lijkt mij weer een ander probleem te zijn. Ik ben voor holistische oplossingen, maar de forumleden hebben daar geen trek in. Het opzetten van een besloten forumtopic is al een tijd geleden door de moderator afgewezen.........blijven we nu alleen maar zeuren zonder oplossingen te bedenken?
Reputatie 7
Badge +6
Zeker beginnen we een beetje off topic te geraken, maar zijdelings heeft het er wel mee te maken. We weten allemaal wel , zoals H.G. v Rheenen ook duidelijk aangeeft, dat er heel veel mis is in ons landje en daar hebben we allemaal last van. Daar wou ik het maar bij laten.
Nou ik ben 62 jaar en ga het lekker allemaal zelf doen. Ik was laatst bij de hypotheker en de beste man wist niet eens dat als je een WAO uitkering hebt (volledig afgekeurd) voor een bepaald jaartal dat je dan wel een hypotheek kan krijgen. Dat betekent dat ik nooit meer opgeroepen word. Meneer wist dat niet. Tja ik vind dat je ook dat moet weten als adviseur zijnde.

Hij zei sorry mevrouw het kan niet. Ik heb alles uitgezocht en heb een bedrag eigen geld en kan wel degelijk een hypotheek af sluiten.

Bovendien zo moeilijk is het echt niet. Ik kies voor liniaire hypotheek en veel lager dan wat ik kan en mag lenen. Kijk op sites welke voorwaarden de banken hebben bij verschillende hypotheken en ga alvast vragen welke documenten aangeleverd moeten worden voordat ik een huis koop. Verder kan ik zelf bij goedkoopste notaris.nl de leveringsakte en hypotheekakte laten doen (scheelt ook weer een bom geld) en bankgarantie doe ik met eigen geld. Overlijdensrisicoverzekering voor dat gedeelte van de hypotheek en de NHG voor dat gedeelte van de hypotheek en klaar is Kees.

Nog wel even een bouwkundige rapport en een taxatie (moet van de bank) en de ontbindende voorwaarden in het koopcontract laten zetten (financiel alles op tijd rond krijgen plus als er gebreken blijken bij bouwkundige inspectie. (wel even goed doorlezen en als je dat toch echt te veel vind even een jurist laten lezen.

Wat moet ik met zon man als ik hem alles al ga vertellen wat ik wil en dan nog een bom geld in zn zakken moet stoppen. Dan ben je echt gek.

Succes

succes allemaal en zorg dat je zelf kennis genoeg hebt. Scheelt je een bom geld.Bovendien je vecht veel beter voor je eigen beurs dan een ander.

Ik ben me daar gek om die loosers hun beurs te spekken.
Reputatie 7
Badge +6
Prima toch? Wie zich in de materie kan en wil verdiepen , kan het net zo goed of zelfs beter zelf doen. Wie dat niet kan of wil , mag hopen , dat hij of zij een deskundige treft , voor een aanvaardbaar prijskaartje. Dat is helaas niet vanzelfsprekend, blijkt steeds weer......
Reputatie 7
Badge +6
Een tijd geleden heb ik het ook allemaal zelf geregeld. Hypotheek-offerte gevraagd en gekregen bij de Rabo. Een andere aanbieder vroeg me of hijook een offerte mocht maken. Tja , waarom niet , dacht ik in mijn onschuld. Een week of wat later werd ik opgebeld door een pisnijdige medewerker van de Rabo , die mij van vuile spelleltjes betichtte. Ik was stomverbaasd. Wat bleek ? Die andere aanbieder werkte ook met geld van de Rabo. Zoiets ga ik niet tevoren vragen. En wat dan nog? Mag ik niet zelf weten wie ik een offerte vraag? De man was niet voor rede vatbaar , waarop IK pisnijdig werd en al mijn rekeningen bij de Rabo verwijderd heb en naar de VSB verhuisd heb . Daar ook na een offerte de hypotheek afgesloten. Was een fijne bank , maar nadat het Fortis werd , kreeg ik daar ook een ernstig conflict , doordat ze zonder mij in te lichten mijn hypotheekvorm wiizigden van lineair naar aflossingsvrij. Na veel gesteggel boden ze een tussenoplossing aan, maar sinds die tijd is het niet meer goed gekomen met mijn vertrouwen in banken. Wat een arrogante kwallen!!!!!
Als ze je hypotheekvorm hebben gewijzigd zonder je handtekening dan had je met goed gevolg een rechszaak kunnen starten. Dat is wettelijk onmogelijk zonder ook maar een handtekening. Dat zou een gekke boel worden.

Ik had meteen een rechtszaak gestart en ze dat ook laten weten. Niks tussenoplossing. Linear is lineair en geen aflossingsvrij. Punt.
Reputatie 7
Badge +6
Mee eens , dat ik dit in een rechtszaak simpel had gewonnen. Ik heb ook nog overwogen om een klacht in te dienen bij de KIFID of AFM . Was misschien beter geweest om te pogen om ze die streken af te leren. Het plaatselijk bankkantoor zat ook in zijn maag met de manier waarop Fortis met mijn klacht omging . Daarom boden ze mij een oplossing waar ik vrede mee had . De liniaire hypotheek kreeg ik niet te terug, maar ik kon op een relatief simpele manier aflossen , wanneer ik dat wilde en met het bedrag dat ik wilde. Zodoende heb ik na een aantal jaren volledig kunnen aflossen en heeft de bank geen barst meer met mijn huis te maken. Wel zo'n prettig gevoel gezien de vele huiseigenaren die vooral de laatse jaren gelazer hebben met de banken en hun starre kille houding die ze nog steeds tegen hun klanten aannemen. Ze hebben beterschap beloofd, maar daar heb ik niks van gemerkt tot nu toe.
Geheel eens met mijn voorgangers, de vereniging Eigen Huis, is gewoon een commercieel bedrijf geworden.

Ik heb eens een opleveringskeuring aangevraagd voor een nieuwbouw huis, in Yerseke, de bouwkundige stond lekker te klessen bessen met de aannemer en makelaar, alsof ze elkaar al jaren kenden en zagen ons als adspirant kopers nog niet eens staan en alles bleek in orde , totdat ik hem wees op een grote deuk in een van de deuren van de slaapkamer, alsmede een grote barst in de wasbak van de badkamer. Ook stroomde het water over de vloer van de badkamer alle kanten op toen ik een een emmer water leeg gooide richting afvoer putje, nou het water heeft het afvoer- putje amper geraakt, dus de vloer was niet goed gelegd, maar daar kon niets meer aan gedaan worden en zo stonden we met een bouwkundige van Eigen Huis in ons hemd, toen had die meneer van de vereniging Eigenhuis geen praatjes meer. Hij liep rood aan als een gerijpte tomaat. Hij zei nog , je kunt wel een trekker bij Blokker kopen hoor !!!! Uiteindeklik werd afgesproken met de aannemer, dat die deur toch in zijn geheel werd vernieuwd wed, alsmede de wasbak want nog maanden lang heeft geduurd. de bouwkundige keek nog niet eens of er krassen op de nieuwe ramen zaten, er zaten er volop, maar de aannemer bleef zijn poot stijf houden en de ramen konden helaas niet meer vernieuwd worden . Over die slaapkamer deur beschadiging terug te komen, was de aannemer wel van plan om eventjes het deukje met alabastine te dichten, waarop ik geen genoegen mee nam. Gewoon het blad lezen en zeker geen contracten afsluiten via de vereniging eigen huis, ze waaien met alle winden mee, om een ieder te vriend te houden.Zo gaat dat in werkelijkheid. Eigen Huis is zo onafhankelijk niet als ze beweren te zijn. Ja, vereniging eigen Huis, de waarheid is keihard, maar de mensen mogen dit lezen. Het is al enkele jaren geleden, maar na 1 1/2 jaar het nieuwbouwhuis toch gauw verkocht met zijn gipsen tussen wandjes....Nooit meer een nieuwbouw huis in Nederland kopen, de Belgen, die kunnen echt bouwen. Bestond toen maar die 3 dagen regeling en we zouden dat waardelozen nieuwbouwhuis nimmer hebben gekocht voor 300.000 gulden !!!

Robert Pentland.
[quote]

Geheel eens met mijn voorgangers, de vereniging Eigen Huis, is gewoon een commercieel bedrijf geworden.

Ik heb eens een opleveringskeuring aangevraagd voor een nieuwbouw huis, in Yerseke, de bouwkundige stond lekker te klessen bessen met de aannemer en makelaar, alsof ze elkaar al jaren kenden en zagen ons als adspirant kopers nog niet eens staan en alles bleek in orde , totdat ik hem wees op een grote deuk in een van de deuren van de slaapkamer, alsmede een grote barst in de wasbak van de badkamer. Ook stroomde het water over de vloer van de badkamer alle kanten op toen ik een een emmer water leeg gooide richting afvoer putje, nou het water heeft het afvoer- putje amper geraakt, dus de vloer was niet goed gelegd, maar daar kon niets meer aan gedaan worden en zo stonden we met een bouwkundige van Eigen Huis in ons hemd, toen had die meneer van de vereniging Eigenhuis geen praatjes meer. Hij liep rood aan als een gerijpte tomaat. Hij zei nog , je kunt wel een trekker bij Blokker kopen hoor !!!! Uiteindeklik werd afgesproken met de aannemer, dat die deur toch in zijn geheel werd vernieuwd wed, alsmede de wasbak want nog maanden lang heeft geduurd. de bouwkundige keek nog niet eens of er krassen op de nieuwe ramen zaten, er zaten er volop, maar de aannemer bleef zijn poot stijf houden en de ramen konden helaas niet meer vernieuwd worden . Over die slaapkamer deur beschadiging terug te komen, was de aannemer wel van plan om eventjes het deukje met alabastine te dichten, waarop ik geen genoegen mee nam. Gewoon het blad lezen en zeker geen contracten afsluiten via de vereniging eigen huis, ze waaien met alle winden mee, om een ieder te vriend te houden.Zo gaat dat in werkelijkheid. Eigen Huis is zo onafhankelijk niet als ze beweren te zijn. Ja, vereniging eigen Huis, de waarheid is keihard, maar de mensen mogen dit lezen. Het is al enkele jaren geleden, maar na 1 1/2 jaar het nieuwbouwhuis toch gauw verkocht met zijn gipsen tussen wandjes....Nooit meer een nieuwbouw huis in Nederland kopen, de Belgen, die kunnen echt bouwen. Bestond toen maar die 3 dagen regeling en we zouden dat waardelozen nieuwbouwhuis nimmer hebben gekocht voor 300.000 gulden !!!

Robert Pentland.

Geplaatst door R.A.P. Pentland op Aug 19, 2015.
Geplaatst door D.J. Mensink op Aug 19, 2015.[/QUOTe

Erg als ik dit hierboven weer lees. Ik vind trouwens ook dat mensen beter zelf in kunnen lezen als ze een hypotheek nodig hebben. Zo moeilijk is het toch echt niet. Het scheelt weer duizenden euro's. Gewoon geen huis kopen als het water tot aan je lippen staat en kijken wat je per maand uitgeeft en ontvangt. Dan heb je geen advies nodig. Ik heb een keer een gratis adviesgesprek aangevraagd (dat doen ze gratis in de hoop dat je verder met ze gaat) en meneer wist direct al iets niet wat ik wel wist en wat je ook moet weten als adviseur.

Wegwezen dacht ik en mooi zelf mijn beurs beheren. Als je mogelijk een taxatie van een makelaar kunt voorkomen ? Ook doen. Soms eist een bank dat en kun je er niet onderuit, maar liever niet. Allemaal aasgieren die een graan mee willen pikken als je een huis wil kopen. Op internet kun je bij berekenen maandlasten hypotheek prima zelf kijken welke lasten je per maand hebt. En kijk daarbij ook de WOZ en woningforfait opstal VVE etc etc.Verder kun je intikken de beste hypotheken en voila je ziet direct de rente. Dan kijk je de voorwaarden van een bank en hopla je weet precies wat een adviseur je ook kan vertellen voor een paar duizend euro's

De documenten die je in moet sturen kan je zelf ook. Waarom dat aan de adviseur aan te leveren die het vervolgens voor een aardig bedragje voor jou doorstuurt. Weg met die gasten.
Reputatie 5
Badge +6
Zou mooi zijn als VEH ook mee wil praten (alhoewel dat altijd risicovol is, omdat niet iedereen even netjes discussieert), zodat we ook de andere kant van het verhaal horen.
Reputatie 7
Badge +6
Ik neem aan, dat VEH dit ook kan lezen. Zo niet , dan zou Consumentenbond ze om een reactie kunnen vragen. Maar ik kan de antwoorden wel voorspellen, net als iedereen die vaak naar programma's als Kassa, Radar etc. kijkt. Meestal wordt het tegengesproken of afgezwakt en als dat niet lukt wordt beterschap beloofd, waar vaak ook geen bal van terecht komt.

Ik neem aan, dat VEH dit ook kan lezen. Zo niet , dan zou Consumentenbond ze om een reactie kunnen vragen. Maar ik kan de antwoorden wel voorspellen, net als iedereen die vaak naar programma's als Kassa, Radar etc. kijkt. Meestal wordt het tegengesproken of afgezwakt en als dat niet lukt wordt beterschap beloofd, waar vaak ook geen bal van terecht komt.

Geplaatst door E.T. Wiersum op Aug 19, 2015.

Geplaatst door E.T. Wiersum op Aug 19, 2015.
Geplaatst door D.J. Mensink op Aug 19, 2015.

Idd als ze al voor tv durven te komen word er van alles beloofd en zodra de camera weer weg is zijn blijken beloften niet veel waard.
Verleden jaar ben ik ook toe getreden tot de orde der idioten! Heb € 2900 betaald voor een 1x lig advies. Het advies is rond gekomen, maar de prijs is schandalig!! Als ze aan mij en mijn vrouw 8 uur werk gehad hebben is het veel. Dat is toch een redelijke uur prijs.

Ed van den Haak, Hillegom

Verleden jaar ben ik ook toe getreden tot de orde der idioten! Heb € 2900 betaald voor een 1x lig advies. Het advies is rond gekomen, maar de prijs is schandalig!! Als ze aan mij en mijn vrouw 8 uur werk gehad hebben is het veel. Dat is toch een redelijke uur prijs.

Ed van den Haak, Hillegom

Geplaatst door E. vd Haak op Aug 24, 2015.
Belachelijk idd. Maar beschouw het maar als een goede levensles. Ik heb ook genoeg fouten gemaakt in mijn leven en je leert daar wel heel veel van. Hoe ouder ik word hoe slimmer en wijzer ik word en iedere keer leer ik er weer bij.
Nog een voorbeeldje onzinnig maar volgens de Rabobank verplicht advies.

Gevraagd kleine verhoging van de aflossingsvrije hypotheek met variabele rente.

Waarde huis en hoogte inkomen vormen geen belemmering.

Verhoging als annuïteit; advieskosten 450 euro, wil ik niet.

Dan verhoging aflossingsvrij ; advieskosten 1.100 euro.

Voor die 450,- euro heeft men mij meegedeeld dat de maandelijkse lasten wel eens zouden kunnen wijzigen als de rente, of eventueel de wetgeving, zouden wijzigen.

Voor die 1.100 euro had men ook nog willen praten over de mogelijke gevolgen van inkomstendaling door ontslag, ziekte of pensionering. (echt, ik heb het zwart op wit)

Al meer dan 40 jaar hypotheekrelatie met die bank, maar dat ik de 65 al enige tijd geleden ben gepasseerd is ze kennelijk ontgaan.

KiFiD gaat mee met de bank en vindt dat ik advies moet afnemen.

Nu op zoek naar een "doe het zelf" hypotheek.

VEH (al jaren lang lid) om goede raad gevraagd. Antwoord: Google eens op "execution only". Kijk daarom ben je lid van zo'n club; daar heb je wat aan.

Heb ze dat ook laten weten, maar nooit antwoord gehad.
Beste allen,Graag geven wij een reactie om een aantal zaken rondom onze hypotheekservice uit te leggen en te verduidelijken. Jarenlang was Vereniging Eigen Huis een van de weinige die advieskosten transparant aan de consument in rekening bracht en geen hoge provisies accepteerde. Vereniging Eigen Huis hanteert nu als een van de weinigen een echt “all-in” tarief: geen extra/verborgen kosten gedurende het traject zoals bijvoorbeeld extra kosten voor verzekeringen of een ‘nazorgabonnement’. De A-tot-Z service die wij bieden bestaat uit onder andere twee tot drie persoonlijke gesprekken en keuze uit bijna alle geldverstrekkers van Nederland, met een kritische blik op het aanbod. Dat levert voor de consument de beste oplossing op. Voor die intensieve dienst is onze tariefstelling behoorlijk scherp en kostendekkend. De transparante prijs maakt ons wel kwetsbaar voor kritische vergelijkingen. We willen als marktconform worden gepercipieerd en hebben een paar maanden geleden onze maximum tarieven verlaagd. Het actuele kostenoverzicht vind je op onze website: https://www.eigenhuis.nl/webwinkel/hypotheekservic.... We hopen met deze uitleg een nuance in deze discussie te hebben aangebracht. Uiteraard staan we altijd open voor vragen en/of kritische opmerkingen over onze Eigen Huis Hypotheekservice. Met vriendelijke groet, Vereniging Eigen Huis
Badge +2
Tja ik zou ook zeggen met VRIENDELIJKE groet. Commentaar slaat nergens op VEH. Het is precies zoals je baas het je verteld/opgedragen heeft. Misschien kan je een juiste berekening plaatsen van het aantal uren dat u bezig bent met het oversluiten van een simpele bestaande hypotheek i.v.m. lagere rente en graag een berekening van kosten/uren van een nieuwe hypotheek op basis van annuïteiten voor een doorsnee echtpaar met modaal inkomen. Ben benieuwd of je over die eerder geneomde 8 uren komt !Voor de overige leden: bedankt voor de deelname aan deze discussie. Het leeft blijkbaar.
Badge +2
Voor de goede orde:

Inmiddels mijn hypotheek (aflossingsvrij en annuïteit ) vanuit ABN naar Hypotrust verhuisd. Kosten advies/bemiddeling € 995,00. Het enigste wat ik verzorgd heb is de vele gevraagde documenten gescand en gemaild naar adviseur. Het had nog goedkoper gekend (execution only) maar door het geringe verschil , adviseur alles laten doen. Zo'n € 1600 euro verdiend/bespaard Mijnheer VEH t.o.v. uw prijs !
Reputatie 5
Badge +6
Volgens mij is niemand verplicht het bij de VEH te doen, toch?

Als aanbieder sta je vaak voor de keus: je kunt aanbieden "wij sluiten het voor u over, u betaalt de tijd die wij bezig zijn tegen een tarief van 75 euro/uur". De discussie die je dan krijgt, is "maar ik wil vooraf weten hoeveel het gaat kosten", en dat is vaak lastig, want alhoewel iemand wellicht zegt een heel simpel geval te hebben, zul je dan als aanbieder zoals de VEH er maar achter komen dat het toch een complex geval is.

Daarom wordt vaak een vaste prijs genoemd. Dan heb je goedkopere en duurdere: dat middelt uit. Net als verzekeringen etc.

Elk systeem heeft voor- en nadelen. Het zou mooi zijn als mensen die denken dat het allemaal veel beter/goedkoper kan, dat dan ook konden proberen/gingen doen. Vaak blijkt de praktijk weerbarstiger en complexer dan je denkt/wil.
Eens, dit is een vrije markt partijen mogen aanbieden en u mag kiezen. Als u iemand te duur vindt dan gaat u naar een ander. Waarom die verwijtende toon?

Volgens mij is niemand verplicht het bij de VEH te doen, toch?

Als aanbieder sta je vaak voor de keus: je kunt aanbieden "wij sluiten het voor u over, u betaalt de tijd die wij bezig zijn tegen een tarief van 75 euro/uur". De discussie die je dan krijgt, is "maar ik wil vooraf weten hoeveel het gaat kosten", en dat is vaak lastig, want alhoewel iemand wellicht zegt een heel simpel geval te hebben, zul je dan als aanbieder zoals de VEH er maar achter komen dat het toch een complex geval is.

Daarom wordt vaak een vaste prijs genoemd. Dan heb je goedkopere en duurdere: dat middelt uit. Net als verzekeringen etc.

Elk systeem heeft voor- en nadelen. Het zou mooi zijn als mensen die denken dat het allemaal veel beter/goedkoper kan, dat dan ook konden proberen/gingen doen. Vaak blijkt de praktijk weerbarstiger en complexer dan je denkt/wil.

Geplaatst door R. Teeuwen op Sep 30, 2015.

Reageer