Consumentenbond.nl

Vergoeding voor phishing fraude

• 17 december 2019
  • 16 reacties
  • 887 Bekeken

Badge

Goede morgen

Ik ben het slachtoffer van phishing-fraude.  Ik heb alle beveiligingsregels gevolgd, maar mijn bank compenseert me slechts 25% van het bedrag.  Volgens mij moet de bank het totale bedrag betalen.  Heeft iemand hier ervaring mee en advies voor mij?  is er een keuze voor de bank om te beslissen hoeveel ze zal vergoeden of is er een vaste regel? bedankt.

16 reacties

Het zal hoogstwaarschijnlijk van de bank afhangen. Geven ze ook een reden waarom ze u niet 100% vergoeden?

Badge

ze zeggen dat ze het geld niet terug kunnen krijgen.  het was een beetje ingewikkeld omdat het geld werd overgemaakt naar een Britse bank.

Ja, haal je de koekoek, als ze het geld terug kunnen halen is er geen schade en valt er niets te compenseren. Even aangenomen dat het geld niet retour komt, wat ook in Nederland kan gebeuren, hoe ziet de regeling er dan uit. geeft uw bank dan altijd maar 25% of was daar in dit geval nog een speciale reden voor?

Badge

Ik weet niet wat de gebruikelijke praktijk is voor mijn bank, omdat zij hier geen reclame voor maken.  daarom heb ik de vraag op dit forum gesteld omdat ik graag zou willen weten of iemand meer informatie heeft.  Ik kan naar Kifid gaan maar misschien kan ik het oplossen met mijn bank als ik een beter begrip van mijn rechten heb.

De bond geeft hier: https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/bankvoorwaarden de nodige informatie. Ik weet alleen niet of u lid moet zijn om dat te kunnen bekijken.

Ik was vooral benieuwd of uw bank dit in principe vergoed tenzij, of dat ze altijd maar een deel vergoeden. Maar als ze u verder geen onderbouwing geven kunt u dat niet weten.

Badge

bedankt voor je hulp.  gedurende ongeveer 2 maanden heeft mijn bank niets gedaan.  toen vond ik de link die je noemde en stuurde ik ze naar hen.  het was pas op dat moment dat ze terugkwamen en zeiden dat ze ernaar keken.  toen besloten ze een klein deel terug te betalen omdat ik al heel lang klant ben van de bank.  Ik heb op internet gevonden dat de bank 100% moet zijn en dat de klant niet meer dan 150 euro hoeft te betalen, maar ik kan dit niet in een duidelijke regel vinden.

Ik heb op internet gevonden dat de bank 100% moet zijn en dat de klant niet meer dan 150 euro hoeft te betalen, maar ik kan dit niet in een duidelijke regel vinden.

Ik denk dat dat een vrome wens is van een aantal partijen waaronder de Consumentbond maar geen wet of regel. Heb je al gekeken wat de regels van je eigen bank precies zeggen?

Badge +8

Beste @Gebruiker1576572017, wat vervelend dat je slachtoffer bent geworden van phishing. Toevallig publiceerden we begin deze maand dit nieuwsbericht. We roepen banken op schade door (oplichting via) phishing ruimhartiger te compenseren. Veel banken vinden dat consumenten oplettender moeten zijn, maar de trucs van oplichters worden juist steeds geraffineerder.

Reputatie 3
Badge +3

@Imke 

Juist omdat de criminelen steeds geraffineerder te werk gaan, zal de bank steeds vaker de klos zijn.

Ik ben groot voorstander om iedereen die financiële zaken online regelt minimaal een ecdl te laten halen.

Een European Computer Driving License is noodzakelijk in dit soort situaties. Als je een execution only hypotheek online wilt afsluiten moet je ook een soort test doen om te zien of je wel in staat bent dit te regelen.

Als je in phising trapt moet je echt bij jezelf ten rade gaan of je dit in het vervolg wilt blijven doen. Of dat je kinderen of familie met kennis van zaken mee gaat laten kijken.

Het klinkt heel.hard maar we wijzen wel erg graag met ons vingertje naar een andere partij. Terwijl we niet investeren in onszelf om.up to date te blijven en kennis te vergaren om online te overleven.

@Imke

Ik ben groot voorstander om iedereen die financiële zaken online regelt minimaal een ecdl te laten halen.

Dan lijkt mij het voorstel om de banken te verplichten dit soort schade altijd te vergoeden een stuk kansrijker.

Heeft iemand eigenlijk al nagedacht wat er dan gebeurt met klanten die.geen bank wil hebben wil omdat ze een te groot risico vormen online. Komt er ook een Terminus bank?

Reputatie 3
Badge +3

@A.Deen

U heeft naar ik aanneem ooit een rijbewijs behaald. Dit omdat u in het risicovolle verkeer deelneemt.

Online ....... iedereen gaat en mag online, we maken fouten trappen in smisshing, phising, gooien ons hele leven op Instagram of Facebook en stellen met onze beknopte kennis de bank aansprakelijk.

Dat is toch vreemd als de bank alles zou gaan vergoeden betaal ik IPV 3 euro straks 20 euro per maand om te mogen bankieren. U snapt zelf ook wel dat de bank deze onhandige klanten doorberekenen aan ons allemaal.

Hulp vragen lijkt zo moeilijk tegenwoordig, we durven niet toe te geven dat we online niet up to date zijn. Terwijl heel veel mensen iemand graag zouden willen helpen. Terminus bestaat al geruime tijd niet meer maar dat is ook geen valide argument. Iedereen mag komen bankieren, logisch en terecht maar we moeten wel soms de hand in eigen boezem steken.

TS  maakt geld over naar de UK, Dat doet hij vrijwillig dus de bank wijst terecht haar verantwoordelijkheid in deze af.

@Gebruiker1566772873 ik wijs die manier van redenen van de hand. Bankieren is een min of meer verplicht onderdeel om deel te nemen aan de samenleving en ik vind dus inderdaad dat de banken die verliespost om moeten slaan over iedereen. Een eigen risico moet volstaan om al te makkelijk gedrag in te dammen en daarna hebben de banken een prima motivatie om er zelf ook het maximale aan te doen.

Overigens bestaat Terminus gewoon nog hoor, ze heet alleen anders.

Reputatie 3
Badge +3

@A. Deen .

Ik respecteer uw mening en visie maar ik.ben een andere mening toegedaan. Dat geeft niet, het mag altijd van meerdere kanten worden bekeken. Even goede vrienden.

Badge

@A.Deen

U heeft naar ik aanneem ooit een rijbewijs behaald. Dit omdat u in het risicovolle verkeer deelneemt.

Online ....... iedereen gaat en mag online, we maken fouten trappen in smisshing, phising, gooien ons hele leven op Instagram of Facebook en stellen met onze beknopte kennis de bank aansprakelijk.

Dat is toch vreemd als de bank alles zou gaan vergoeden betaal ik IPV 3 euro straks 20 euro per maand om te mogen bankieren. U snapt zelf ook wel dat de bank deze onhandige klanten doorberekenen aan ons allemaal.

Hulp vragen lijkt zo moeilijk tegenwoordig, we durven niet toe te geven dat we online niet up to date zijn. Terwijl heel veel mensen iemand graag zouden willen helpen. Terminus bestaat al geruime tijd niet meer maar dat is ook geen valide argument. Iedereen mag komen bankieren, logisch en terecht maar we moeten wel soms de hand in eigen boezem steken.

TS  maakt geld over naar de UK, Dat doet hij vrijwillig dus de bank wijst terecht haar verantwoordelijkheid in deze af.

ik ben geen onhandige klant.  ik ben heel voorzichtig online, en al vele jaren.  het is de eerste keer dat dit mij overkomt en het was een zeer geavanceerde zwendel waarbij niet alleen de e-mail van een correct adres kwam van iemand aan wie ik geld moest betalen, en dat wist ik, maar deze e-mail was gehackt en bevatte een factuur  dat was gekloond.  dus deze scamers worden steeds geavanceerder.  daarom zijn er in de meeste Europese landen wetten en bankcodes om de consument te beschermen.  natuurlijk betalen we hier allemaal voor, maar we profiteren er ook allemaal van.  omdat dit helaas iedereen kan overkomen.
bedankt allemaal voor de advies en informatie. 

Reputatie 2
Badge +2

Beste @Gebruiker1576572017, wat vervelend dat je slachtoffer bent geworden van phishing. Toevallig publiceerden we begin deze maand dit nieuwsbericht. We roepen banken op schade door (oplichting via) phishing ruimhartiger te compenseren. Veel banken vinden dat consumenten oplettender moeten zijn, maar de trucs van oplichters worden juist steeds geraffineerder.

En ik vind dat een onbegrijpelijke opstelling van de consumentenbond. Het lost namelijk niets op, en het bevordert ongewenst gedrag: namelijk in plaats van extra oplettend te zijn, de relatief zorgeloze houding dat uiteindelijk als het fout zit de bank toch wel compenseert. De fraude zal toenemen.

Reputatie 7
Badge +6

Wat een onzin , @A.A  . Er zullen zeer weinigen zijn die minder oplettend worden met de gedachte dat  ze toch wel gecompenseerd worden . Zo ver zal het ook nooit komen . Banken blijven zeer kritisch kijken en zullen bij twijfel ook in de toekomst niet of slechts ten dele te compenseren . Heb het in de familie met ING meegemaakt . De politie zei : Dit gaat zo geraffineerd , dat u daar absoluut niks aan kon doen . Toch wilde ING eigenlijk niet uitkeren omdat ze het eigen schuld vonden . Het deugt ook niet dat de banken bepalen of we wel of niet  vergoed krijgen omdat ons gelijk geven hun geld kost . 

Reageer