Was van plan nieuwbouwwoning te kopen in 2017. Ik had me hier ook voor ingeschreven. En ik had van de projectontwikkelaar (en makelaar) te horen gekregen dat de verkoop zou beginnen rond mei 2017. Na deze informatie had ik al snel een koper gevonden voor mijn oude huis, maar deze wilde zo snel mogelijk verhuizen. Hier ben ik mee akkoord gegaan. Dus huis verkocht in februari 2017 en mocht in huis blijven wonen tot eind mei 2017.
Nu het probleem. Projectontwikkelaar kreeg onenigheid met de gemeente. En de bouw werd dus stilgelegd. Daarom ben ik dus gaan huren.
Uiteindelijk koopovereenkomst gesloten in oktober 2017. De hypotheekakte ondertekent op 18 januari 2018 bij de notaris.
Nu had ik dus veel overwaarde op mijn oude huis. En heb de gehele overwaarde gebruikt voor mijn nieuwe huis, voor een lage hypotheek.
Maar nu stond dus de gehele overwaarde op mijn spaarrekening op 1 januari 2018.
Moet ik dus vermogensbelasting betalen over dat hele bedrag, wat een flinke duit is?
(Heb natuurlijk wel rente ontvangen maar dit is niks ten opzichte van de vermogensbelasting)
Alvast bedankt,
Mark
Beste antwoord door E.T. Wiersum
Helaas hanteert de fiscus 1 januari als peildatum van vermogen. Daarom wordt in dit soort gevallen geadviseerd om de koopakte in december te laten passeren. Lichtpuntje : Het heffingsvrij vermogen en eventuele schulden mag van het te belasten bedrag afgetrokken worden. Ook vermogensbestanddelen die al in box 1 of 2 zijn belast tellen niet mee. Bij aangifte met een fiscaal partner mag het vermogen dus met twee keer € 30.000,- verminderd worden.
Bekijk origineel