Consumentenbond.nl
Beantwoord

Vermogensbelasting 2018

Situatie:
Was van plan nieuwbouwwoning te kopen in 2017. Ik had me hier ook voor ingeschreven. En ik had van de projectontwikkelaar (en makelaar) te horen gekregen dat de verkoop zou beginnen rond mei 2017. Na deze informatie had ik al snel een koper gevonden voor mijn oude huis, maar deze wilde zo snel mogelijk verhuizen. Hier ben ik mee akkoord gegaan. Dus huis verkocht in februari 2017 en mocht in huis blijven wonen tot eind mei 2017.
Nu het probleem. Projectontwikkelaar kreeg onenigheid met de gemeente. En de bouw werd dus stilgelegd. Daarom ben ik dus gaan huren.
Uiteindelijk koopovereenkomst gesloten in oktober 2017. De hypotheekakte ondertekent op 18 januari 2018 bij de notaris.
Nu had ik dus veel overwaarde op mijn oude huis. En heb de gehele overwaarde gebruikt voor mijn nieuwe huis, voor een lage hypotheek.
Maar nu stond dus de gehele overwaarde op mijn spaarrekening op 1 januari 2018.
Moet ik dus vermogensbelasting betalen over dat hele bedrag, wat een flinke duit is?
(Heb natuurlijk wel rente ontvangen maar dit is niks ten opzichte van de vermogensbelasting)

Alvast bedankt,

Mark
icon

Beste antwoord door E.T. Wiersum 5 maart 2019, 21:47

Helaas hanteert de fiscus 1 januari als peildatum van vermogen. Daarom wordt in dit soort gevallen geadviseerd om de koopakte in december te laten passeren. Lichtpuntje : Het heffingsvrij vermogen en eventuele schulden mag van het te belasten bedrag afgetrokken worden. Ook vermogensbestanddelen die al in box 1 of 2 zijn belast tellen niet mee. Bij aangifte met een fiscaal partner mag het vermogen dus met twee keer € 30.000,- verminderd worden.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Helaas hanteert de fiscus 1 januari als peildatum van vermogen. Daarom wordt in dit soort gevallen geadviseerd om de koopakte in december te laten passeren. Lichtpuntje : Het heffingsvrij vermogen en eventuele schulden mag van het te belasten bedrag afgetrokken worden. Ook vermogensbestanddelen die al in box 1 of 2 zijn belast tellen niet mee. Bij aangifte met een fiscaal partner mag het vermogen dus met twee keer € 30.000,- verminderd worden.
Reputatie 7
Badge +5
Mijn mening is dat ik bang ben van wel. Dat zijn nu eenmaal de regels maar trek het je niet aan, het is eenmalig. Bovendien is € 30.000,- belastingvrij en met een fiscaal partner zelfs € 60.000,-.

Overigens moet(!) je die overwaarde in je nieuwe huis investeren want anders krijg je geen hypotheekaftrek over die overwaarde.

En zo u al in aanmerking zou komen voor huurtoeslag over 2017 dan is dat nu waarschijnlijk te laat behoudens hele specifieke omstandigheden .
Reputatie 7
Badge +5
Niet gek: 1 vraag binnen het uur afdoende beantwoord.
Mijn mening is dat ik bang ben van wel. Dat zijn nu eenmaal de regels maar trek het je niet aan, het is eenmalig. Bovendien is € 30.000,- belastingvrij en met een fiscaal partner zelfs € 60.000,-.

Overigens moet(!) je die overwaarde in je nieuwe huis investeren want anders krijg je geen hypotheekaftrek over die overwaarde.

En zo u al in aanmerking zou komen voor huurtoeslag over 2017 dan is dat nu waarschijnlijk te laat behoudens hele specifieke omstandigheden .

Jammer genoeg had ik geen recht op huurtoeslag.

Misschien had ik beter mijn kinderen *een lening* kunnen geven.

Maar in ieder geval bedankt voor jullie hulp.
Reputatie 7
Badge +6
Vroeger was er vermogensbelasting, die was 0,008% oftewel 8 promille over alles, dus ook je eigen huis waar je in woont.

Het kabinet Den Uyl wilde in 1977 de vermogensaanwasdeling VAD. Na toen de langste formatieperiode (en de enigste VVD verkiezingsposter op mijn kamerdeur in de verder PvdA studentenflat) maakten Van Agt en Wiegel een kabinet op de achterkant van een bierviltje. Wel raar want ze dronken toen een glaasje wijn. De VAD is niet doorgegaan. Elk jaar moest iedereen precies opgeven hoeveel rente en dividend hij had ontvangen. Daarover betaalde je dan 37% of meer belasting.

In 1992 komt een herziening van het belastingstelsel, plan Oort. Vermogensbelasting wordt afgeschaft (maar leeft slechts voort in het geheugen van de mensen). En rente en dividend hoef je niet meer op te geven. In plaats daarvan kwam er een vermogensrendementsheffing van 30% op een fictief rendement van 4%. En de eigen woning waar je in woont valt daarbuiten. Jeuj, dus lekker 12% rendement vangen op je verhuurd inroerend goed en maar 1,2% belasting betalen = 10,8% in je zak steken. Mooi toch.

30% van 4% = 1,2% maar is nu veranderd naar een progressief tarief varierend tussen 1,2% tot circa 1,6%. Maar je hebt nu per persoon 30000 vrijstelling en met partner 60000. Dus huis verkocht met 160000 overwaarde is maar tot circa 1,6% belasting betalen over 100000 = tot circa 1600. Over rente hoef je dan niks te betalen, ook niet als je het in een verhuurd winkelpand had belegd à 20% rendement p.a. (= per annum).

Dus er is geen vermogensbelasting meer maar belasting op een fictief rendement op je vermogen exclusief je eigen huis waar je in woont, dat in de plaats is gekomen van de belasting op je ontvangen rente en dividend. Dan valt het allemaal wel mee toch?

Die ene VVD-poster op mijn studentenkamerdeur en die ene VVD-stem van mij in 1977 heeft dit allemaal veroorzaakt 🙂!
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad , Jan .De strop valt wel mee . Het blijft echter jammer doordat TS met enkele weken eerder het geld overmaken , dit had kunnen voorkomen .
Eigenlijk zou het veel eerlijker zijn als de slimmerikken die dit bedacht hebben of hun opvolgers die vaste peildatum loslaten . Bijvoorbeeld elk kwartaal een peildatum en daar het gemiddelde vermogen uit berekenen , lijkt me al een hele verbetering. De wetgever is veel te star met heel veel zaken om maar te zwijgen over wetten die totaal niet werken.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan Het gebeurt niet vaak maar nu ben ik het toch niet met je eens.

De vermogensrendementsheffing is ooit geïntroduceerd als een heffing op een rendement 'dat elke sukkel zou moeten kunnen halen, nooit meer'. Maar toen ging de rente dalen en al die sparende sukkels haalden dat rendement niet meer. En aangezien onze overheid leed en nog steeds lijdt aan een ernstige vorm van Oostindische vergeetachtigheid 'vergat' men om zijn belofte gestand te doen en bleef men dat imaginair rendement nog steeds handhaven.

Nu is dat rendement inderdaad inmiddels aangepast maar niet zonder enorme druk van de Bond voor belastingbetalers.

En hoe is de situatie nu dan?

Boven de heffingsvrije som betaal je over iets van € 70.000,- 30% belasting over een kleine 2% verondersteld rendement.

Daarboven tot ongeveer een miljoen betaal je 30% belasting over een verondersteld rendement van een kleine 4.5%.

Daarbij 'vergeten' onze Oostindisch doof en blind zijnde bestuurder echter gemakshalve maar het volgende:

Zij 'vergeten' dat rente geen rendement is maar een gedeeltelijke(!) inflatiecompensatie van de banken voor het ter beschikking stellen van je spaargeld.

Ze 'vergeten' dat de inflatie in Nederland momenteel 2% bedraagt. In 2018 is je geld 2% minder waard geworden.

Ze 'vergeten' dat beleggers ook kosten maken, minimaal 1% over je belegd vermogen maar vaak nog meer.

Wat mij betreft slaat die hele vermogenrendementsheffing zodoende he-le-maal nergens op en moet dan ook zo snel mogelijk afgeschaft worden. Je moet al 7.5% winst maken op je ingelegde geld om dat door de overheid veronderstelde 'rendement' te halen.

Ik ken professioneel beleggende pensioenfondsen die na aftrek van kosten en inflatie minder rendement maken dan de overheid al die 'sparende sukkels' in de schoenen schuift.

Maar als je dan toch een systeem wilt handhaven dat redelijk 'lijkt' noem het dan om te beginnen geen vermogensrendementsheffing meer maar gewoon vermogensbelasting, dan ben je eerlijk.
En als je die vermogensbelasting dan wilt baseren op 'rendement' baseer het dan op de rendementscijfers die banken zo zonder problemen aan je kunnen aanleveren en trek daar dan eerst de inflatie en beleggingskosten ad globaal 3% af.

Dat ze dit laatste nog niet gedaan hebben komt puur omdat men drommels goed beseft dat als ze dat eenmaal gaan doen ze box 3 net zo goed helemaal kunnen afschaffen. In 2018 hebben beleggers bijvoorbeeld zwaar verlies geleden. Heb jij iets gehoord over een compensatieregeling in box 3 om die verliezen te compenseren, bijvoorbeeld jaartje overslaan? Ik ook niet.

Kort samengevat: ook op dit dossier worden we zwaar belazerd door onze eigen volksvertegenwoordigers. Wanneer zijn die komende verkiezingen ook al weer?
Reputatie 7
Badge +5
En dit heet vereenvoudiging van de belastingen? @F. den Oudsten

Ik was ook bijna vergeten dat er een tijdelijk kwartje per liter op de benzine was en duizend euro die in het vooruitzicht werd gesteld, we hebben nog een hoop tegoed.☺
Reputatie 7
Badge +6
@F. den Oudsten ja maar je hoeft het niet oneens te zijn hoor want ik ben het helemaal eens met je! Ze hebben de belasting op box 3 aangepast, ik ben te lui om de huidige regeling op te zoeken maar ik kreeg de indruk dat het niet lager maar juist hoger is geworden. Als je een paar winkelpanden in de verhuur hebt, is het flink vangen op dit moment. Dus de regering vindt dan laat ze maar betalen.

Je hebt gelijk, ik vind het ook maar niks dat de rente op je spaarrekening 0,05% is en box 3 nog steeds 4% rekent. Ik weet ook niet wat we daar tegen kunnen doen. In een ouwe sok onder je bed zoals vroeger. Second home in Frankrijk is vrijgesteld van box 3. Maar de Fransen heffen taxe foncière en taxe d'habitat, dus dat schiet niet op.

Kom maar buurten op het stembureau 20 maart! Als je nu een Kiezerspas aanvraagt mag je bij mij komen stemmen op ons waterschap Brabantse Delta en de Provincie. Die gaan helaas niet over box3, dan moet je wachten tot 2021! Je weet Noord-Brabant is pas 204 jaar een provincie, daarvoor waren we gepikt land van de Spanjaarden. En toen het erop aankwam hebben we onze rug gekeerd tegen Zuid-Brabant en zijn we gaan heulen met die noorderlingen van boven de grote rivieren! Bij Zuid-Brabant hoeven we dus niet meer aan te kloppen.
Reputatie 7
Badge +6
Sorry , weer even off-topic , maar wel heel belangrijk . Mensen kijk uit op wie je kiest in de toekomst . Laat je niet misleiden door de schreeuwers en leugenaars . Neem de moeite om te onderzoeken wie ECHT voor je belangen en wensen opkomt. Dat zal niet voor iedereen dezelfde partij en/of persoon zijn . Ook zullen we het vrij zeker met niemand op alle punten eens zijn . Dan maar een eigen partij beginnen gaat een beetje ver he? ☺
Reputatie 7
Badge +5
@Jan je stem gaat, via een omweggetje, ook over wie er in de eerste kamer komt en daar moet het huidige kabinet ook eerst op de koffie, voor er verder een plan doorgaat of niet.
Reputatie 7
Badge +6
Ja @Bert ik wacht met spanning op de uitslag. 't Is wat @E.T. Wiersum zegt of ze dan ECHT gaan doen wat ze de kiezer beloofd hebben. Als ze minderheid krijgen in de Eerste Kamer en de nieuwe wetten worden weggestemd wat wordt het dan? AOWers gingen dit jaar maar €19 per maand vooruit en de energiebelasting alleen is al veel hoger geworden. Er gaan hopelijk protesten komen. Ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge +5
@Bert

Dat tijdelijke kwartje was het kwartje van Wim Kok.
Die duizend euro was van Mark Rutte.

Voor het geval je politiek geïnteresseerd bent dan kun je hier meer lezen over de beweerdelijke betrouwbaarheid van Mark Rutte.
Reputatie 7
Badge +6
Mijn bedrijfspensioen is al 10 jaar niet met de prijsstijgingen meegegaan , dus kan me niet voorstellen dat ik er veel mee opschiet . Zal wel een gemiddelde zijn , want bij iedereen is het anders . Ook is bij die tien jaar inleveren € 19,- een schijntje . En naast prijsverhogingen zijn BTW en andere overheidslasten ook weer flink omhoog gegaan .
Reputatie 7
Badge +5
Gelukkig maar @Jan dat je het met me eens bent, dan kan ik vannacht tenminste weer rustig slapen.

De huidige box 3 regeling kun je hier vinden. En het is inderdaad hoger geworden vanaf een belast vermogen van € 71.650,-.

En om nou zeker te weten dat ook jij vannacht weer eens rustig kunt slapen geef ik ook jou gelijk voor wat betreft je huisjesmelkers. Daar is overigens wel het een en ander over te doen, bijgaand één publicatie uit een paar die ik daarover heb kunnen vinden. Prins Bernhard mag dus wel oppassen.

Overigens ga ik op 20 maart toch maar liever bij mij op de hoek stemmen, is 100 meter lopen.
Reputatie 7
Badge +5
@Mark2 Misschien moet je ook eens naar dit onderwerp kijken. Ik weet niet of de situatie vergelijkbaar is maar misschien leer je wat.

Reageer