Consumentenbond.nl

Verplicht om vriend aan te melden voor partnerpensioen?

• 26 maart 2019
  • 8 reacties
  • 766 Bekeken

Badge
Sinds begin dit jaar heb ik een nieuwe baan waarbij ik pensioen op ga bouwen. Daar ben ik heel blij mee. Mijn werkgever wil mijn vriend opgeven als partner voor partnerpensioen, de reden: we wonen langer dan 6 maanden samen. Dit heeft tot gevolg dat hij mijn fiscaal partner wordt en dat wil ik niet, omdat het veel financiële nadelen zou opleveren. Vooral voor mijn vriend, maar ook voor mij. Op dit moment zijn wij voor de Belastingdienst geen fiscale partners. We hebben de financiën gescheiden.

In het reglement dat mijn werkgever heeft opgesteld met Nationale Nederlanden staat niet beschreven wat de voorwaarden zijn wil je iemand als partner op moeten geven. Mijn werkgever zegt dat, zou ik komen te overlijden, mijn partner misschien aanklopt bij hem voor geld als er niks geregeld is en dat wil hij voorkomen. Volgens hem staat er in de Pensioenwet dat wanneer je langer dan 6 maanden samenwoont, je deze persoon moet aanmelden voor partnerpensioen. Dit vind ik vreemd, ook huisgenoten zouden dan in aanmerking komen.

Ik snap dat hij het goed wil regelen, maar de nadelen zijn voor mij veel groter dan de voordelen. Buiten dat ik uiteraard bereid ben om iets te tekenen waarin ik en mijn vriend zeggen bewust af te zien van partnerpensioen (hij zegt dat dit niet rechtsgeldig is), hoe waarschijnlijk is het dat dit voor mijn werkgever problematisch zal zijn in de toekomst? Is zijn eis dat ik mijn partner aanmeld voor partnerpensioen, met alle gevolgen van dien, redelijk of kan ik dat weigeren?

De Belastingdienst, Nationale Nederlanden, mijn werkgever en het Juridisch Loket hebben me nog niet verder kunnen helpen hiermee (ze verwijzen naar elkaar). Wellicht dat iemand hier wat meer informatie voor mij heeft?

Alvast heel veel dank!

8 reacties

Reputatie 7
Volgens mij is het zo dat als u voor de belastingdienst geen fiscaal partner bent dan kunnen anderen u ook niet verplichten fiscaal partner te worden. Omgekeerd, als u eenmaal voor de pensioenregeling bent aangemeld als pensioenpartners dan bent u automatisch fiscaal partners.
Reputatie 7
Badge +5
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/iemand_op_uw_adres_ingeschreven/iemand_op_uw_adres_ingeschreven

U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
Reputatie 7
Badge +5
Ongehuwd samenwonenden kunnen pas ingeschreven worden als partners voor het pensioen na 6 maanden, maar dit is geen verplichting, mijns inziens.

Ieder pensioenfonds heeft weer iets andere richtlijnen, er zijn er zelfs waar je geen partnerpensioen af kunt spreken als je niet gehuwd bent of een partnerovereenkomst hebt.
Badge
Bedankt voor jullie reacties!
@Bert ik heb het dus ook zo begrepen als dat het geen verplichting is, maar een voorwaarde. Het lijkt erop dat de werkgever een financieel risico loopt, omdat de verzekering de kosten op de werkgever kan verhalen als de partner niet was aangemeld, maar wel geld komt halen. Dat betekent dus dat verzekeringsmaatschappijen bepalen wie fiscaal partners worden. Ik heb meer informatie opgevraagd bij NN over hun beleid... Ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem, lijkt me...
Reputatie 7
Badge +5
Als een partner niet is aangemeld wil zijn, dan heeft hij ook geen recht op partnerpensioen en kan er dan ook geen aanspraak op maken.
Misschien er wel om vragen, maar omdat hij niet als partner is aangemeld, kan hij er ook geen rechten aan ontlenen.

Als je alleen maar samenwoont en je bent geen partners, dan kan er ook geen partnerpensioen zijn of partnerovereenkomst.☺
Reputatie 7
Het lijkt erop dat de werkgever een financieel risico loopt, omdat de verzekering de kosten op de werkgever kan verhalen als de partner niet was aangemeld, maar wel geld komt halen.

Waarom zou iemand die officieel je partner niet is recht hebben op een partnerpensioen? Volgens heeft iemand de regels omgedraaid. Je moet juist financieel partner worden om in aanmerking te komen voor een partnerpensioen.
Badge +6
Hi @Vera1985, dank voor jouw vraag en natuurlijk van harte welkom op de Community! ☺

Hebben de reacties hier je inmiddels al wat verder kunnen helpen of heb je via een andere weg al meer informatie kunnen bemachtigen? Ik ben benieuwd!
Badge
Hi @Imke,

Bedankt voor het vragen! We zijn inmiddels een maand later, maar ik heb helaas nog geen oplossing gevonden. Het lijkt erop dat Nationale Nederlanden hier bepaalt wie mijn fiscaal partner is, niet ikzelf.

Groet,
Vera

Reageer