Consumentenbond.nl

Verplichte betaalrekening bij verzekering

• 16 februari 2016
  • 6 reacties
  • 308 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Bij Interpolis verzekeringen is een Rabobank-betaalrekening verplicht, tot maar liefst 28% van de premie is voor dienstverlening van de Rabobank. Als verzekerde merk je hier in principe niets van als je kijkt naar de premie die je onder de streep betaalt en je al een rekening bij de bank hebt. Maar ook bij het afsluiten van verzekeringen via andere banken, zoals ABN Amro Verzekeringen ING, is een betaalrekening van die banken verplicht. De Consumentenbond vindt dit onredelijk.

Wat vind jij van deze verplichting bij het afsluiten van een verzekering: onredelijk of niet?

6 reacties

Redelijk? Zolang banken en verzekeraars de dienst uitmaken in de BV Nederland?

Uitgerekend het duo Achmea (Interpolis) en de Rabobank zijn twee handen op dezelfde buik, omdat de Rabo Bank bijna 30% aandeel heeft in Achmea. Uit principe ben ik in dit geval tegen machtconcentratie op ieder gebied en dus ook bij dit soort onsmakelijke verplichte 'verkoppelingen'.

Gebruikers kunnen nog wèl een andere verzekeraar zoeken. Misschien moesten dit soort uitwassen resp. opvallende informaties nu juist verplicht op de nieuwe verzekeringskaarten aangegeven worden?

De branche wilde toch meer transparantie.......?? Wat let ze. Kunnen consumenten dit nu opeisen en de verzekeringskaarten.......dat wordt dan mijn tegenvraag, passend bij de vraag van uw collega 'wat we van deze verzekeringskaarten vinden'. Ook deze informatie met aan de polis gebonden plichten moest erop staan.

____________________________________________________________________________________

Zelfregulering "De Verzekeringskaarten zijn een initiatief van de sector. Uit onderzoek bleek dat 89 procent van de consumenten snel wil kunnen vinden wat onder de dekking valt. 85 procent verlangt helder taalgebruik. Daarop is in de zelfregulering van het Verbond opgenomen dat voor alle gangbare verzekeringsproducten strikte regels gaan gelden voor het weergeven van de belangrijkste eigenschappen van een polis."
Reputatie 4
Badge +6
Het lijkt mij een prima idee om relaties tussen organisaties transparant te maken (banken en verzekeraars en financieel adviseurs). Maar ik vraag me wel af wat je als klant uiteindelijk met die informatie doet: kijk je daarnaar als je een financieel product koopt of toch..vooral naar de prijs?
Reputatie 4
Badge +6
Dank voor uw bijdrage! Ik kan u de betreffende Geldgids met het artikel toesturen, als u dat op prijs stelt kunt u mij uw adresgegevens sturen via een privébericht.
Koppelverkoop is toch verboden?

Dit is toch een overduidelijk voorbeeld.
Dat koppelen hebben ze bij mij ook geprobeerd met mijn reeds lang lopende hypotheek. Ik werd ineens verplicht om een betaalrekening te nemen bij de ING bank. Het is me gelukt om deze rekening op te heffen door hen te wijzen op een wettelijke regeling, dat het niet toegestaan is om eenzijdig een contract te wijzigen.

Wanneer je een verzekering afsluit kun je toch gewoon weigeren om een rekening te openen door te zeggen "Dan sluit ik deze verzekering wel bij een andere maatschappij af". Wedden dat het dan wel kan.

Ton Voorn
Reputatie 4
Badge +6
Wij vinden deze koppeling ook ongewenst en hebben dit aangekaart bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Koppelverkoop is toch verboden?

Dit is toch een overduidelijk voorbeeld.

Geplaatst door m.j.neefjes op Feb 21, 2016.

Reageer