Consumentenbond.nl

Verzekeren is soms onzin?

• 26 september 2014
  • 4 reacties
  • 2292 Bekeken

Verzekeren is nodig en soms verplicht. Er zijn ook verzekeringen die helemaal niet nodig zijn: zie onze verkiezing van de grootste onzinverzekering.

Welke afwegingen maak jij om te beslissen of je een verzekering aanschaft? Trouwens nieuwe voorbeelden van onzinverzekeringen zie ik ook graag!

4 reacties

Wij hebben bijna niets verzekerd,alleen het huis is verzekerd en wij hebben daardoor in al die jaren heel veel premies niet hoeven te betalen,wat bijv. mijn buurman wel had, daardoor kun je jezelf een kapitaaltje opbouwen, voor evt. schades en van de rest plezierige dingen doen en heb je niet voor onzin hoeven te betalen,want wanneer gebeurt er gemiddeld wat.
Reputatie 4
Badge +5
Gevraagd wordt naar mijn afweging.

Mijn afweging niet zozeer de goedkoopste, maar wel de 'beste'. Dit in tegenstelling tot de meesten, vermoed ik. Uiteraard voor zover ik het kan overzien/beoordelen op basis van vergelijkingen en Internet 'reviews/commentaren'.

Helaas wordt veelal naar prijs gekeken. Bij verzekeringen zit het vaak in de details. Als het puntje bij het paaltje komt en je wilt, na jarenlang premie betaald te hebben, een keer aanspraak doen op een verzekering en je komt er dan achter dat je voor dÁt punt nu net nÍet verzekerd, terwijl je voor een fractie hogere premie dat elders wel had kunnen verzekeren, dan is het flink balen.

Recent had de Consumentenbond een artikel over het besparen op verzekeringen (in ÉÉn middag papierwerk € 2741 verdiend).

Zelf heb ik via een vergelijkingssite een redelijk aantal autoverzekeringen vergeleken. Daar ben ik knap lang mee bezig geweest.

Hoe is de terugval in de BM ladder, na 1 ongeval, na 2 ongevallen - hoe snel ben je weer terug naar je oude niveau (lees: stel dat je bij de ene verzekering binnen een jaar weer terugbent en bij de andere doe je daar 2 jaar over - betaal je toch een jaar meer premie)

Of, hoe is de vrije keuze van schadeherstelbedrijven? Als je het bij eigen dealer wilt laten repareren dan kan dat soms niet, of tegen een eigen risico van soms wel 500euro. Hoe zit het je eigen risico? Heeft men een nieuwwaarde regeling en zo ja, voor hoeveel jaar? Wat is het maximum bedrag bij die regeling? Wel of geen dekking schade aan vervoerde zaken van passagiers? Hoe is de afschrijvingsregeling na het eerste jaar. Enzovoorts enzovoorts.

Ook zoiets: inboedelverzekeringen. Dekking tegen onderverzekering? Zo ja, welk bedrag? Tot welke hoogte is het eigenaarsbelang (koopappartement) standaard meeverzekerd? Kan men Überhaupt het eigenaarsbelang extra meerverzekeren? Vergelijk de hoogte van de buitenshuisdekking, kostbaarheden, computer en audio-video eens van -zeg- een half dozijn verzekeraars.

Zeker.... je kunt via verzekeringssites gewoon min of meer 'blind' de goedkoopste kiezen, klaar. "Die naam komt mij bekend voor, is goedkoop, doe maar.. " Als men niet verder kijkt, nou dan lukt dat wel in een middagje. En misschien dat 90% van de mensen zo denkt. Maar of die verzekeringen overeenkomen met want de klant verwacht...
Schoonenberg levert moeizaam hoortoestellen. Het is een keten maar de filialen spreken elkaar tegen wat betreft advies. Als dan uiteindelijk toch gekozen wordt om hoortoestellen aan te schaffen met goedkeuring van de zorgverzekeraar, komt Schoonenberg met een Çomplete verzekering'. Zij noemen dit het Schoonenberg HoorZeker Pakket.

Dan ben je verzekerd bij verlies, diefstal, breuk en schade. Maar daarvoor krijg je o.a. ook 'voordelige' batterijen, reinigingspakket om schimmels en virussen te doden Én niet te vergeten de magneetpen om de batterijen te kunnen wisselen (want die zijn zo klein en lastig te wisselen). Dit alles voor 299 euro voor het 1e toestel Én 199 euro voor het 2e toestel. Ja u hoort het goed!
Reputatie 4
Badge +4

Goed om bewuste consumenten hun mening te zien geven. Verzekeringsmaatschappijen proberen tegen van alles en nog wat te verzekeren. Daarom organiseerden wij de verkiezing van de grootste onzinverzekering. Van de 3 genomineerden, "won "de pechhulp thuis verzekering van Centraal Beheer.

Bij technische problemen in huis betaalt Centraal Beheer het salaris van de vakman, de voorrijkosten en de gebruikte materialen. Dat laatste echter tot maximaal €100. Als er Écht stront aan de knikker is, mag je dus alsnog zelf betalen. Het leverde 52%van de bijna 1200 stemmen op. De regenverzekering (39%) en de catastrofeverzekering (9%) eindigden als tweede en derde.

Omdat Centraal Beheer als laatste eindigde, ontvingen ze de Rode Lantaren. Ze waren wel zo sportief om hem in ontvangst te nemen. Hij komt daar op de marketing afdeling te staan. Ik hoop dat hij de marketeers daar inspireert om met voor de consument zinvolle produkten te komen!

884eab20-9df2-4aca-a124-e9b98dcb545b.jpg

Reageer