Verzekering: Hoe toon je aan wat je had bij brand of kwijtraking?

• 13 juli 2021
  • 6 reacties
  • 96 Bekeken

Goed, korte vraag voor de kenner: je hoort het weleens. Vlucht naar buitenland, koffer kwijt, jij vragen: hoe krijg ik dit dan vergoed. ‘’Bonnetjes aanleveren.’’ Van alles? Yep, van alles.

Brand geweest. Hoe toon je aan wat je had? Want kun je dit niet, krijg je ook niks terug. Voor niks verzekerd. Klopt dit?

Je voelt hem al hangen: hoe toon je aan wat je had als er brand uitbreekt of je spullen zijn kwijtgemaakt? Hoe streng zijn bedrijven hierin, en verschilt dit erg? Ik ben benieuwd naar deze markt vanuit m’n werk. 

Schiet maar raak, kom maar op! Ik ben benieuwd hoe het zit.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Verzekeringsmaatschappijen mogen geen prijsafspraak maken want dat is kartelvorming. Elke maarschappij heeft dus iets andere voorwaarden.

Het kan voorkomen dat ze van een ding uit je huisraad het eerste jaar nog de nieuwprijs vergoeden en daarna volgens een afschrijving of de dagwaarde. Om dat te berekenen hebben ze bonnen nodig.

De standaarddingen in je huis zullen ze wel willen geloven zoals bankstel, bed, kledingkast, tv, computer etc. Maar zonder bonnen kunnen ze uitgaan van een statistisch gemiddelde, of helemaal niks geven.

Aparte dingen zoals antiek, sieraden, postzegelverzameling, Rembrandtschilderij, een trouwpak van Italiaanse berggeitenwol van €3000 en zo, gaan ze toch echt bonnen willen hebben. Als je van je roerende goederen de bonnen niet bewaard hebt kun je dus behoorlijk de sjaak zijn. Dikwijls kan je bij de winkel nog een duplicaat krijgen, dan heb je geluk.

Ik heb altijd de bonnen bewaard in een ordner van alle aankopen die ik zou willen kunnen claimen, of simpeler gezegd, alle roerend goed dat bij aankoop meer is dan €50. Bij de reis- en invoedelverzekering heb ik daar al meerdere keren voordeel aan gehad, ik kon alle bonnen leveren. Je kan nog een stap slimmer doen en dat is een fotokopie (of scan) van je ordner met bonnen bij een familielid leggen. 

Probeer eens een verhaal te lezen van mensen wier huis helemaal was afgebrand en hoe het hun vergaan is om alles vergoed te krijgen. Het valt vies tegen. Vandaar: leg een kopie van al je bonnen van roerende goederen boven €50 bij een familielid. 

Reputatie 7
Badge +6

Een kopie van alle rekeningen die er toe doen  in een ordner stoppen is een goed idee . Wie beschikt over meerdere ruimten die niet tegelijk zullen afbranden , kan het ook daar leggen . Ik denk dan aan losse garage , schuur , tuinhuis , kelderbox , etc. Dan nog grote kans dat we voor de inboedel niks krijgen als alles volgens de regels van de verzekeraar afgeschreven is . Dan hebben we toch nog een forse strop terwijl we dachten verzekerd te zijn . 

Reputatie 4
Badge +3

Rekeningen goed bewaren is sowieso belangrijk. Ook een veilige manier is de rekeningen scannen als pdf en daarna ergens in de cloud opslaan.

Het probleem van @E.T. Wiersum is ook ons probleem. Als ik zo eens rondkijk is het meeste allemaal ouder dan 5 jaar. De dingen die dat niet zijn, zijn dat over enkele jaren ook. Dan zijn er vast wel andere stukken die jonger zijn. Zonde om dat nog te gaan verzekeringen. Ik heb jaren geleden de inboedelverzekering daarom maar opgezegd. Inmiddels heb ik daardoor een goedgevulde spaarpot voor een eventuele schade.

Reputatie 5
Badge +5

Ik koop al jaren de duurdere dingen via internet en heb dus een mailbox vol nota's.
Die staan ook nog eens in de cloud mocht de pc zelf gestolen of door brand verloren gaan.
Daarnaast heb ik van de meeste dure dingen foto's en snrs, dat laatste vooral i.v.m. diefstal.
Op type nummer kun je ook na gaan wat de gangbare prijs is van een apparaat.
Bonnetjes van in de winkel gekocht spullen bewaar ik tot de garantie voorbij is.

Ik heb ooit eens een claim bij een reisverzekering gedaan.
Ik had binnen een paar dagen alle kosten vergoed op de rekening staan, naar bonnetjes werd niet gevraagd.
Ik moest ze wel 2 jaar bewaren.

Ook al heb je niets van waarde.
Dan moet je ook nog bedenken wat kost het opruimen.
Met de huidige milleu eisen is dat ook een enorme schade.
En dan trekken ze eerst, wat je nog wel hebt van de verzekerde waarde af.

De aparte dingen waar @Jan het over heeft, kun je het beste in de polis opnemen.
Ik heb om de paar jaar een gesprek met mijn assurantie adviseur.
Dan leggen we de inboedelwaarde vast, dit geeft een garantie tegen onderverzekeren.
De regeltjes veranderen ook continu. zoals de all-risk optie.

Dank voor alle reacties! Dat ging sneller dan gedacht. Ik wist niet dat een forum als deze zo effectief kon werken.

Uit jullie reacties maak ik op dat het inderdaad belangrijk is, als het al niet praktisch is in de eerste plaats, om de bonnetjes goed te bewaren. Ik ga verder met onderzoeken. 

Nogmaals hartelijk dank.

Groeten,

Laurens

Reageer