Consumentenbond.nl

Verzekeringspolissen digitaal tenzij je bezwaar hebt: goed idee of niet?

Reputatie 3
Badge +4
Sommige verzekeraars verstrekken hun polissen alleen digitaal in plaats van per post. Maar mogelijk ontvangen we straks allemaal standaard de zorgpolis en andere verzekeringspapieren digitaal, tenzij we bezwaar maken. Het kabinet wacht een wetsvoorstel en ervaringen hiermee nog af.

Wat vind jij van deze plannen? Handig of juist niet?

10 reacties

Reputatie 7
Prima, scheelt bomen en post en is veel makkelijker terug te vinden dan papier.
Reputatie 6
Mijn verzekeraar gaat dit ook doen, het maakt me eerlijk gezegd niet veel uit, het scheelt wel een hoop papier maar men vergeet dat het Internet energie en daarmee ook papier - dus bomen - kost al is dat op een andere manier. Daar is een paar jaar geleden onderzoek naar gedaan. Eerst werd gezegd dat één zoekopdracht via Google een boom kost, dat is inmiddels achterhaald maar het kost wel degelijk energie al is dat volgens de geleerden na nader onderzoek minder dan al dat papier en eventuele plastic mapjes die dan bijvoorbeeld in een enveloppe zitten, gelamineerde kaartjes, reclamebalpennen en dergelijke.

@Deen, of het makkelijker is terug te vinden is nog maar de vraag. Zoeken in een volle computer vind ik meer werk dan even zoeken in een goed gerubriceerde ordner.
Tja zoals ik al elders (in het kader van de bankieren per smartphone discussie) aangeef:

Dat is een beetje wat dan wel de verD66-isering van de samenleving wordt genoemd:

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/01/03/zoek-het-lekker-zelf-uit-1455211-a1103582

Red je het niet? Eigen schuld

Ze zijn vaker dan gemiddeld hoger opgeleid. Ze vinden altijd hun weg wel. De vraag is: is deze zelfredzame, zelfbewuste vrije denker in staat zich in te leven in minder zelfredzame groepen?”
De overlever met de juiste sociale competenties is de ijkpersoon voor beleidsmakend Nederland geworden. En zolang je hem voor ogen houdt, kun je heel wat bezuinigingen opvangen. Straks is alles volkomen redelijk. Maar niet iedereen is redelijk.

En dat speelt ook hier weer: Juist de mensen die dit niet aankunnen zijn de kwetsbare groepen. Die vergeten een mailadres wijziging door te geven, hún computer wordt gehacked of met een virus besmet enfin: juist de mensen die het meest vatbaar zijn voor kleine ontregelingen zullen hier meer moeite mee hebben en meer en vervelender consequenties van ondervinden.

De mogelijkheid "Nee, tenzij" bestáát al, waarom het de verzekeraars makkelijker maken kwetsbare groepen te benadelen ten gunste van hun eigen kostenbesparing en gemak?
Reputatie 6
Laatst las ik dat 98 % van de bevolking, er stond volgens mij niet "de volwassen bevolking" Internet heeft, hoe dat wordt berekend weet ik niet want bij die 98 % zitten ook baby's en - al dan niet demente - bejaarden. Een demente(rende) bejaarde zal het niet meer lukken om iets met een computer te doen, hooguit een geriatrisch spelletje maar na verloop van tijd weten ze waarschijnlijk niet eens meer hoe ze de computer moeten aanzetten. Nou is dat mijn persoonlijke ervaring met mijn hoog bejaarde moeder maar zij is niet de enige. Met deze mensen wordt op geen enkele wijze rekening gehouden. er zijn ook mensen van mijn leeftijd die niet met een conputer overweg kunnen, ik kan er zo twee aanwijzen in mijn kennissenkring en ze zijn nog geen zeventig, ze hebben ook geen smartphone, alleen een stuk antiek, net niet meer met een antennetje. De mogelijkheid van zwart op wit zal echt nog een tijd moeten blijven bestaan.
Reputatie 7
Badge +5
Ik maak altijd een papieren kopie van alles wat belangrijk is en niet verloren mag gaan. Nooit slim om volledig op internet te vertrouwen. Verder kunnen we de papieren versie van diverse papieren in bepaalde situaties nodig hebben . Per post hoeft niet , maar als de dag komt dat men niet meer met internet overweg kan , moet er een of ander alternatief zijn om deze mensen te helpen. De samenleving heeft de neiging om daar van weg te kijken terwijl iedereen de kans loopt om daar mee geconfronteerd te worden. Er staat niet automatisch altijd iemand klaar om te helpen.
Reputatie 6
Helemaal mee eens E.T. Wiersum.
Reputatie 3
Badge +4
Dank voor jullie reacties! Ik vind persoonlijk ook dat naast de digitale variant, desgewenst de papieren polis (en vorm van communiceren en bv ook schadeformulieren invullen) moet blijven bestaan. Simpelweg omdat sommige mensen inderdaad niet met de computer overweg kunnen.
Reputatie 6
Hoe vul je een digitaal schadeformulier in als je geen smartphone hebt of wanneer je je smartphone thuis hebt laten liggen?
Hoe vult een buitenlandse wederpartij (Engels, Frans, Pools, Roemeens, Bulgaars, Turks, Spaans, Italiaans of een ander Verweggistan) een schadeformulier in op zijn of haar smartphone? Die kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen wijs uit een Nederlandse app, tenzij die volledig van plaatjes is voorzien.
Reputatie 7
Badge +5
Daarom beter ook altijd een papieren schadeformulier in de auto leggen , @MrsJones . Met die dingen wordt nog altijd gewerkt , al wordt het minder.
Reputatie 6
"Mijn man is zojuist tegen een paarse eend aangereden"...
We hebben nog gewoon papier in de auto, net als wegenkaarten ondank navigatie, een kaart is veel leuker en een papieren schadeformulier heeft een kopie, je telefoon blijkt op het moment dat je de gegevens nodig hebt te zijn achtergebleven bij een kennis aan de andere kant van het land, ook Murphy's law al staat dit er niet in.

Reageer