Consumentenbond.nl

Voortgang woekerpolisprocessen

• 12 oktober 2018
  • 22 reacties
  • 1385 Bekeken

Reputatie 1
Het is natuurlijk een langdurig proces en achter de schermen gebeurt er vast wel wat. Maar als benadeelde vind ik dat we wel bijzonder weinig horen van de verdedigers van onze belangen, waaronder de Consumentenbond. Is er echt niets te vertellen over de voortgang? Je zou bijna gaan denken aan doodbloeden. Er is bv gemeld dat er eind 2018 uitspraken zouden komen in de ASR Waerdije zaak. Is dat nog steeds de verwachting?
Ben ik de enige die er zo over denkt?

22 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Hallo @TOINE1, goed dat je het even noemt. Bij de collega die zich hiermee bezighoudt, heb ik gevraagd of er al iets te melden valt over de zaak. Ik wacht nog eventjes op antwoord, maar wilde je wel even laten weten dat we je vraag hebben gezien 😉.
Reputatie 5
Badge +7
Daar ben ik weer! Nu terug met antwoord van mijn collega:
"De actie van de Consumentenbond is in volle gang. We zijn inderdaad eind 2016 begonnen met twee collectieve rechtszaken tegen verzekeraars, tegen Nationale-Nederlanden en tegen ASR (inderdaad om de woekerpolis genaamd Waerdye). In het geval van Nationale-Nederlanden komen we op voor ca. een half miljoen klanten, bij ASR het gaat om minstens 200.000 mensen,.
De rechtszaak tegen Nationale-Nederlanden zit in de laatste fase, we verwachten dat de rechter dit jaar uitspraak doet. De rechtszaak tegen ASR vordert ook gestaag, in deze zaak verwachten we de uitspraak in de eerste helft van volgend jaar.
Een groot deel van dit werk gebeurt inderdaad achter de schermen, maar is cruciaal: de rechtszaken zijn onze belangrijkste wapens om verzekeraars zover te krijgen dat ze jou en de overige gedupeerden rechtvaardig behandelen. We kunnen niet voorspellen wat de rechter gaat doen, maar we hebben vertrouwen in onze argumenten. Zodra een uitspraak is gedaan, zullen we je hierover informeren."
Hopelijk geeft dit bericht je wat meer beeld bij de stand van zaken?
Reputatie 1
@natalie Dank voor het uitzoeken. Ben blij te horen dat er idd hard aan gewerkt wordt. Ik verwacht niet van jullie dat elk argument en opvatting met ons gedeeld word; lijkt me niet verstandig. Maar dit soort informatie houdt ons wel bij de les. Hopelijk komt de verwachting uit. We zijn ondertussen gewend aan vertraging. Helaas. Maar de aanhouder wint.
We zijn nu weer 11 maanden verder. Nog steeds geen nieuws?
Badge +8
Hi @Mos, je kunt alle ontwikkelingen op deze pagina bekijken. Onderaan de pagina kun je alle updates zien. ☺
Reputatie 1
@Imke, mooie reactie. Antwoord op de vraag had ook gewoon " Nee" kunnen zijn want de link geeft geen nieuwe info. Helaas.
Evenzeer helaas voor een andere zaak : ,Yarden. Jullie vinden dat Yarden het nog aardig goed doet als zij mensen die jaren premie hebben betaald voor een uitvaartverzekering minder leveren dan in het afgesloten contract staat. Contract is contract geldt kennelijk alleen voor consumenten, niet voor de tegenpartij.
Ik ben door deze twee zaken behoorlijk teleurgesteld in deze Consumentenbond!
Reputatie 3
Badge +5
@TOINE1, wellicht heb je dit artikel al gelezen, maar hier kan je meer info over de situatie rondom Yarden vinden en hoe wij hier tegenaan kijken: Veelgestelde vragen over beperking uitvaartpolis Yarden.

Een stukje uit dit artikel: "De Consumentenbond vindt de communicatie van Yarden richting klanten met een AVVL-pakketverzekering sinds 2007 erg ongelukkig. Volgens ons was altijd al duidelijk dat Yarden deze pakketverzekering niet eenzijdig mocht omzetten in een sommenverzekering. Er was een coulanceregeling om dit ongedaan te maken. Daarvoor moest je zelf actie ondernemen en veel verzekerden waren hiervan niet op de hoogte."

Wij hebben daarom ook verschillende voorbeeldbrieven opgesteld die consumenten kunnen gebruiken om een klacht in te dienen tegen Yarden. Hiermee hopen we dat gedupeerden actie gaan ondernemen en gemaakte kosten alsnog (deels) terugkrijgen.
Evenzeer helaas voor een andere zaak : ,Yarden. Jullie vinden dat Yarden het nog aardig goed doet als zij mensen die jaren premie hebben betaald voor een uitvaartverzekering minder leveren dan in het afgesloten contract staat. Contract is contract geldt kennelijk alleen voor consumenten, niet voor de tegenpartij.

Heeft u ook begrepen dat het geld om aan alle contract te voldoen er bij Yarden gewoon niet meer is en dat het alternatief een faillissement is?
Reputatie 1
Stel ik heb een hypotheek, dat is een contact, ik van vier keer per jaar uitgebreid op vakantie. Kan dat een aantal jaren volhouden maar dan is mijn spaarpot leeg. Schrijf ik een brief naar mijn bank: " sorry het zat de afgelopen jaren tegen. Ik stel voor dat ik mijn hypotheekrente voor de helft betaal. Gaat u akkoord? Graag binnen een maand reageren, anders neem ik aan dat u akkoord bent. OH ja, als u niet akkoord gaat laat ik mij failliet verklaren"
Hoe zou de bank reageren?
Stel ik heb een hypotheek, dat is een contact, ik van vier keer per jaar uitgebreid op vakantie. Kan dat een aantal jaren volhouden maar dan is mijn spaarpot leeg. Schrijf ik een brief naar mijn bank: " sorry het zat de afgelopen jaren tegen. Ik stel voor dat ik mijn hypotheekrente voor de helft betaal. Gaat u akkoord? Graag binnen een maand reageren, anders neem ik aan dat u akkoord bent. OH ja, als u niet akkoord gaat laat ik mij failliet verklaren"
Hoe zou de bank reageren?

Ik snap niet zo goed wat wat u hiermee wil zeggen. Als u niet aan uw verplichtingen kunt voldoen heeft u een schuld en behoudens een schuldsanering houdt u een schuld. Een bedrijf dat failliet gaat, heeft en houdt ook schulden alleen wordt het bedrijf op een gegeven moment opgegeven, een truc die een mens niet uit kan halen.

Heel persoonlijk vind ik ook dat mensen zoals in Amerika veel makkelijker hun schulden zouden moeten kunnen saneren maar er schijnt iets in onze Calvinistische cultuur te zitten die dat tegenwerkt. Maar dat is een ander onderwerp
Reputatie 7
Badge +7
Wachten duurt kennelkijk altijd lang en dit wel heel erg lang. En hoe langer het duurt hoe meer erbij komt: verzekeringsmaatschappijen, hypotheken, Yarden, en Ardanta. Daarmee banken als ASR, NN. Ben benieuwd naar een antwoord....... weet nou al niet meet waar het over gaat. Hoe zit het er allemaal mee, goed dat leden het in de gaten houden. Groeten Leo.,
Kan ik ergens vinden of ik mijn woekerpolis van ASR ook heb toegevoegd ik heb destijds mijn gegevens ingevoerd maar nadien eigenlijk niets meer gehoord!
Het wordt inderdaad wel eens tijd dat er actie ondernomen wordt!
Reputatie 7
Badge +7
Je kan het toch altijd nog aan ASR vragen. Je kan hem elders onderbrengen, maar de polis blijft toch van ASR? Groeten Leo.
Badge +8
Hi @K. Sinnema, als je je destijds hebt ingeschreven zou je via de nieuwsbrief - die je 4 tot 6 keer per jaar ontvangt - op de hoogte gehouden moeten worden over de ontwikkelingen. Als je deze nieuwsbrief niet ontvangt, kun je je desnoods opnieuw proberen aan te melden via deze pagina.
Hi @K. Sinnema, als je je destijds hebt ingeschreven zou je via de nieuwsbrief - die je 4 tot 6 keer per jaar ontvangt - op de hoogte gehouden moeten worden over de ontwikkelingen. Als je deze nieuwsbrief niet ontvangt, kun je je desnoods opnieuw proberen aan te melden via deze pagina.

Imke bedankt voor je antwoord:
Ik heb inmiddels mijn gegevens aangevuld en de spam folder aangepast!
Nu moet het helemaal goed komen.
Je kan het toch altijd nog aan ASR vragen. Je kan hem elders onderbrengen, maar de polis blijft toch van ASR? Groeten Leo.

Ik heb mijn ASR polissen (3 stuks Stamrecht, pensioen en lijfrente-kapitaal uit AMEV) uit de jaren 90 gewoon door laten lopen….over 6 jaar kan ik beschikken over een aardig vermogen dat ik dan nog twee jaar laat staan, om vervolgens uit te laten keren als mijn AOW in gaat, en ik in een lagere belastingschijf zit….Als ik ze indertijd had afgekocht had dit nauwelijk iets opgeleverd. 

Reputatie 7
Badge +7

De vraag is nu wat precies met de polissen die bij ASR waren ondergebracht is gebeurd. Zijn die opnieuw bij een andere maatshappij ondergebracht . Zijn  Ze daaraan verkocht, zijn ze eigendom van die nieuwe maatscahppij.???   Is er ooit al iets uitegkeerd ???  Normaliter moet er toch uit te komen zijn. Succes, groeten Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb nog eens alles nagelezen, maar het is en blijft een moeilijke kwestie.  Wat is er nu allemaal gebeurd. Heeft het überhaupt nog allemaal zin? Er is al veel bekend, maar weat is waar???

Reputatie 7
Badge +7

Gezien uw antwoord @C.Z. van Kesteren een enkel bericht hiervoor, denk ik dat u er wijs aan doet de polissen gewoon zo door te laten lopen. Elders onderbrengen heeft geen zin, het kost u geld. Doorlopen levert u nog wat op. Ik heb het in feite met vergelijkbare polissen van Ohra en Delta Lloyd later ondergebracht bij Nationale Nederlanden ook zo gedaan. En ben er zeer tevreden mee. Ik heb het per 3 maanden laten uit betalen en dat bevalt me goed op één ding na de fiscus. Die graait er weer een hoop bij je af. Maar daar hebben anderen voor gestemd.:persevere: . Groeten Leo.

Gezien uw antwoord@C.Z. van Kesteren een enkel bericht hiervoor, denk ik dat u er wijs aan doet de polissen gewoon zo door te laten lopen. Elders onderbrengen heeft geen zin, het kost u geld. Doorlopen levert u nog wat op. Ik heb het in feite met vergelijkbare polissen van Ohra en Delta Lloyd later ondergebracht bij Nationale Nederlanden ook zo gedaan. En ben er zeer tevreden mee. Ik heb het per 3 maanden laten uit betalen en dat bevalt me goed op één ding na de fiscus. Die graait er weer een hoop bij je af. Maar daar hebben anderen voor gestemd.:persevere: . Groeten Leo.

Klopt, meneer de Ruiter, mijn polissen begonnen ooit bij AMEV, en zijn uiteindelijk terecht gekomen bij ASR. er is rond 2013 nog gedeeltelijke compensatie voor de kosten geweest, en daarna maken ze gemiddeld rendement van 5%. (behalve in 2018) De waarde is sinds kort ook online te zien. Gewoon laten staan dus, en pas gaan uitkeren als je in de laagste schijf van de IB komt te zitten. 

Nog steeds geen nieuws over de Waerdije hypotheek van ASR?

Badge +8

Beste @Mos, we verwachten medio 2020 een uitspraak. Zie ook deze pagina met de voortgang procedures woekerpolissen.

Reageer