Consumentenbond.nl
Beantwoord

vraag over Bijstand

• 20 augustus 2020
  • 38 reacties
  • 860 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb een bijstandsuitkering. Nu heb ik een vraag:

Mag een Gemeente een vliegticket opvragen bij mij? 

icon

Beste antwoord door Léonz 23 augustus 2020, 07:37

Inderdaad: open kaart met berouw/spijt/sorry is de enige juiste weg.

Bekijk origineel

38 reacties

Ik heb wat moeite de vraag te begrijpen maar heeft u een ticket gekregen en vraagt u zich af of dat inkomen is?

Reputatie 1

Ik heb al heel lang een bijstandsuitkering (heb een soort beperking, waarbij ik vrijwilligerswerk doe ipv betaald werk). Nu heb ik een routine-controle gekregen waarbij ik van 3 maanden bankafschriften moest inleveren. Ik ben in die periode in het buitenland geweest. En nu vroeg de medewerker hoe lang ben je in het buitenland geweest? Ik zei : een maand. 
zij zei: het maximum is 28 dagen. 
En toen vroeg ze of ik het vliegticket nog had.

en ik zei dat ik dat niet wist (het is een half jaar geleden).

Nu weet ik dat gemeenten elk moment bankafschriften mogen opvragen, maar ik vraag me af of ze ook reisdocumenten en gegevens (zoals vliegtickets) mogen opvragen.

Opvragen bij wie? Op naam? Zo werkt het volgens mij niet, als ze er inderdaad werk van willen maken denk ik dat u het bewijs zelf mag aanleveren.

Reputatie 1

Ja, bij mij zelf. De medewerker zei dat ik waarschijnlijk een brief krijg waarin ik word gevraagd om het vliegticket op te sturen. 

toen ik thuis kwam vroeg ik me het af, of de Gemeente dat wel mag vragen aan mij (volgens mij mogen ze mij alleen om bankafschriften vragen). 

Ik kan het overigens niet eens vinden (het papieren ticket zelf heb ik weg gegooid). 

Reputatie 1

Ik vraag het omdat ik op internet vaker tegen kom dat Sociale diensten van gemeenten tegen of over de grens gaan als het gaat om privacy.

en ik vroeg me af of ze dit echt wel mogen vragen.

Ik durf niet te stellen of ze dat recht al dan niet hebben maar met zo'n specifieke eis van 28 dagen en uw eigen opmerking dat het "een maand" was denk ik dat ze waarschijnlijk het recht hebben dat tot de bodem uit te zoeken.

Anderzijds wat u niet heeft kunt u ook niet aanleveren.

Is er geen Cliëntenraad in uw gemeente?

Moest u zich niet melden bij vertrek en terugkeer?

Als ze het niet vertrouwen mogen ze alles: ze hebben zelfs een “Sociale Recherche”.

Reputatie 4
Badge +4

@Gebruiker1597955469 tegenwoordig krijg je volgens mij geen papieren tickets(boekjes met retour)  meer, maar een mail met een pdf’je die je zelf kunt afdrukken.
En als je de e-ticket op de mobile telefoon laat zien dan is het ook goed, je hoeft hem dan niet eens meer af te drukken.
Aan de andere kant, wat voor nut heeft zo'n ticket als het bedrag op je afschrift staat?

Aan de andere kant, wat voor nut heeft zo'n ticket als het bedrag op je afschrift staat?

Omdat het niet om de prijs maar om de datum van vertrek en aankomst lijkt te gaan. De essentie van de vraag blijkt of ze kan weigeren die gegevens te verstrekken.

Reputatie 1

Ik zal het nog iets beter uitleggen: ik ben een maand in het buitenland geweest met een vriendin. Zij heeft het vliegticket geboekt en geregeld en zij heeft het niet meer in haar mail staan. En zij is niet van plan om bankafschriften te laten zien, omdat het haar privacy is.

ik heb tijdens de controle toegegeven dat ik een maand in het buitenland ben geweest. Nu willen ze ook mijn ticket zien.

verder staat er op mijn bankafschriften niks over pinnen in het buitenland (alleen 1 keer op Schiphol), omdat ik alles via haar creditcard deed en haar af en toe geld overmaakte. Dus zwart op wit staat er niks over het feit dat ik in het buitenland ben geweest.

vanmiddag belde een andere consulente met de mededeling: uw uitkering is geblokkeerd totdat ik het vliegticket heb (gelijk weer onder druk gezet), toen ik haar terugbelde en het verhaal uitlegde, nuanceerde ze het met dat ze het weer deblokkeerde. 

ik word een beetje moe van het onder druk zetten, wat deze mensen doen. Erg vermoeiend. Ik heb een fout gemaakt door een paar dagen langer weg te zijn geweest, maar doe altijd erg mooi vrijwilligerswerk voor mijn uitkering.

wat kan ik verder doen?

Reputatie 1

En iemand schreef dat sociale diensten ‘alles mogen’.

maar dat staat hier niet:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/werk-uitkering/uitkering

Reputatie 7
Badge +4

ze mogen natuurlijk alleen datgene wat ook echt noodzakelijk is, en dat staat er wel degelijk:

======

De uitvoeringsinstanties mogen alleen gegevens opvragen die strikt noodzakelijk zijn om te bepalen of iemand het recht heeft om een uitkering te (blijven) krijgen.

======

Daarnaast is een vliegticket (in mijn ogen) minder privacy gevoelig dan bankafschriften.

Reputatie 1

Met dit antwoord kan ik nog steeds niet veel.

ik gaf aan dat de vriendin onze vliegtickets niet meer heeft. 

Wat nu? 

Reputatie 7
Badge +6

Hier staat hoe de regeling is wat de gemeente allemaal mag controleren. Er staat meer als je naar onderen scrollt.

Hier staat nog meer wat de sociale recherche allemaal mag. Ze mogen meer dan de politie mag in een strafzaak. U heeft ook geen zwijgrecht. U mag weigeren, maar dan mogen ze de uitkering stopzetten omdat u niet meewerkt. Ze mogen zelfs bij uw buren informatie opvragen. Ze mogen u in uw straat bespionneren. Ze mogen in uw huis komen in alle kamers en kasten en koffers en dozen doorzoeken en post bekijken.

Ik denk dat u het beste wel kunt meewerken. Als u het ticket niet meer heeft, geef dan een kopie van de betaling op uw bankafschrift. Geef een printout van dezelfde vliegreis die u geboekt heeft. Geef dag en vliegtuig en gatenummer toen u vertrok en toen u weer terugkwam. Misschien telt de vliegreis niet mee en valt het nog binnen 28 dagen. 

Het gaat om de datums van vertrek en terugkeer, dat lijkt mij duidelijk.

Sinds een paar jaar moet je je melden op de dag voor vertrek en de dag na terugkeer.

Of geldt dat nog niet in uw gemeente?

Als die vervelende plicht er wel is begrijp ik het probleem niet.

En nogmaals: is er geen Cliëntenraad in uw gemeente?

Als je te laat terugkomt krijg je normaliter een korting op de uitkering als straf.

Reputatie 1

Ja, dat klopt, dat heb ik inmiddels ook wel duidelijk begrepen.
Ik ben er te naïef mee omgegaan en heb het inderdaad niet doorgegeven.

er zit niks anders op dan de consequenties te dragen. 
De zaak ligt nu bij een inkomensconsulent. 

ik heb het vliegticket dus niet meer in mijn mail en op mijn eigen bankafschriften is er niets over te vinden. 

Waar ik benieuwd naar was is of ze dan inzage hebben in alle passagierslijsten van vliegtuigmaatschapijen.

Dan zou ik maar goed duidelijk maken dat u niet op de hoogte was van de meldingsplicht en hun verzekeren dat u het een volgende keer echt anders zult aanpakken.

Voor de ambtenaren staat toch voorop dat ze controle houden over hun cliënten.

Verzoek hun om mild te oordelen aangezien het geen boze opzet van uw kant was.

Benadruk ook nogmaals uw inzet als vrijwilliger.

Reputatie 7
Badge +7

Er is veel informatie over werkzaamheden van de sociale dienst en de privacy van het individu.

Daarvoor is o.a. de autoriteit persoonsgegevens, zie aldaar. Ook de landelijke cliëntenraad geeft uitleg over bescherming persoonsgegevens. En dan is er natuurlijk de Rijksoverheid zelf met de privacyverklaring van het ministerie van sociale zaken.

In artikel 10 van de Grondwet is opgenomen dat iedereen recht heeft op eerbiediging van zijn of haar persoonlijke levenssfeer. Dit betekent dat iemands persoonlijke vrijheid niet wordt gehinderd en/of beïnvloed door externe factoren, en dat iemand zelf kan bepalen wie welke informatie over hem of haar verkrijgt.

Betrokkenen hebben verschillende rechten als het gaat om hun persoonsgegevens. Deze staan hieronder toegelicht.

• Het recht van inzage; het inzien van welke persoonsgegevens er verwerkt worden.
  • Het recht op rectificatie; het corrigeren van persoonsgegevens wanneer deze niet (meer) juist en/of onvolledig zijn.
  • Het recht op vergetelheid; onder bepaalde omstandigheden kunnen gegevens verwijderd worden, bijvoorbeeld in het geval van een onrechtmatige verwerking.
  • Het recht op beperking; het tijdelijk stop laten zetten van een verwerking.
  • Het recht op bezwaar; het maken van bezwaar kan wanneer de verwerking gebeurt op grond van het algemeen belang.
  • Het recht op dataportabiliteit; het overdragen van digitale persoonsgegevens die geautomatiseerd worden verwerkt op basis van toestemming of overeenkomst.
  • Het recht om niet onderworpen te worden aan geautomatiseerde individuele besluitvorming; indien de geautomatiseerde besluitvorming rechtsgevolgen heeft, kan er in sommige gevallen om een menselijke tussenkomst gevraagd worden.

Een uitgebreide uitleg over deze rechten is te vinden op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens. en zie verder ook het ministerie van Sociale Zaken of zoals al genoemd de Cliëntenraad.

Reputatie 1

Dank je wel Leonsz voor je oprechte reactie. Inderdaad, dit zal ik dan maar doen en me maar gewoon overgeven aan de situatie. Ik heb er verder geen controle over.

Reputatie 7
Badge +6

Ik had begrepen dat de belastingsienst, de sociale verzekeringsbank, het openbaar ministerie en de sociale recherche zijn uitgezonderd in de privacy wetgeving en de bevoegdheid hebben om gegevens als passagierslijsten op te vragen. Ik denk niet dat ze zullen geloven dat u de betaling van het ticket niet op uw bankafschrift kan terugvinden. De bankrekeningen hebben tegenwoordig een zoekfunctie. U heeft wellicht ook foto's en whatsappberichten van de dag van vertrek en de dag van aankomst. In die foto's en berichten staat een datum en kunt u voor uzelf met zekerheid de datums terugvinden.

Als ik u was zou ik dat netjes eerlijk opgeven want als ze de passagierslijst vinden en het blijkt anders te zijn dan kunnen ze misschien valsheid in geschrifte roepen. Dan wordt het nog vervelender.

Reputatie 1

Zoals ik eerder heb vermeld: heeft een vriendin het ticket betaald en geregeld en heb ik echt niets in mijn bankafschriften er over in staan.

en natuurlijk staat het in haar bankafschrift wel ergens, maar voelt dat voor haar niet prettig, vind ze.

maar goed, ik vind het een hoop onprettig gedoe voor 1 fout en wacht ik het nu af.

Reputatie 7
Badge +7

Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit probleem niet volledig of in elk geval grondig wordt uitgezocht.  Dat zal niet prettig zijn en ik kan met u meevoelen. Anderzijds als je al zolang een bijstandsuitkering hebt, moet je de regels daarvoor zo zachtjes aan wel kennen, dus ook hoe het geregeld is met vakantiedagen. U hebt hier al veel verklaard, maar heeft u de vakantiedagen ook officieel gemeld, u heeft een meldingsplicht. Ik zou alle plussen en minnen omtrent dit probleem op papier zetten. Als u totaal niets gemeld heeft is dat geen pluspunt, ook geen klein foutje. Elders is al genoemd valsheid in geschrifte. Zet alle punten goed op een rijtje en uiteraard noemt u alle pluspunten. U heeft het recht u zo goed mogelijk te verdedigen en het is te hopen dat ze coulant zijn en u deze vergissing niet al te kwalijk nemen.

ik denk dat uw vriendin zich volledig kan beroepen op haar privacy, als zij althans niet in een uitkering situatie zit. U zult zich echter volledig moeten verantwoorden omdat van u verwacht wordt de wet en regels te kennen. Veel succes ermee.

Het is bij de Sociale Diensten echt aan de orde van de dag dat de cliënten zich niet zo gedragen als zij graag zouden willen, dus zo’n vaart zal het wel niet lopen.

Het belangrijkste is de klantmanagers te respecteren en nastreven om een goede relatie met hen te behouden, dan wel te creëren.

Zelf gaan zij ook gewoon op vakantie wanneer zij zin hebben en kondigen dit dan maanden van tevoren aan. Dat is in hun geval voldoende.

Die meldingsplicht zal heus wel vaker worden overtreden.

Reputatie 7
Badge +7

Zoals je weet Léon ben ik op dit forum voor de consumenten. Vandaar dat het wel eens botst met andere forumleden. En verder heb ik vele jaren in de gemeentelijke cliëntenraad gezeten en vervolgens ook jaren in de provinciale raad, van de provincie Zuid-Holland.

In dit geval hoop ik ook dat het met een ‘sisser’ afloopt, of te wel schreef ik dat ik hoopte op enige coulance.  Maar mijn vraag is ook, is er een vergissing of foutje gemaakt, is de vakantie c.q. buitenlandreis officieel aangemeld…… maar enkele dagen overtreden of is niets gemeld…… dan ligt het wel iets anders en hopen dat ze het ook als een foutje en vergissing zien.  Niettemin alle pluspunten blijven opsommen, en inderdaad netjes en beleefd blijven, en hopen dat het goed afloopt. Groet Leo.

Reputatie 3
Badge +3

U heeft argwaan gewekt door zich niet aan de verplichtingen te houden: vooraf bespreken van vakantie.  doorgeven wanneer u weggaat en laten weten wanneer u weer terug bent. ‘Argwaan’’, omdat het precies datgene is wat iemand zou willen doen die wil verbergen dat hij zich niet aan de regels houdt. U focust nu wel heel erg op dat vliegticket, maar u zou gewoon aan de gemeente alsnog kunnen laten weten wat u eerder verzuimd heeft te doen, namelijk wanneer u precies in het buitenland bent geweest: vertrokken op … en teruggekomen op …

Bewijs van de juistheid van beide datums zal ook nog wel te leveren zijn door u, anders dan met ticket. Weigeren mee te werken aan dit onderzoek, zal denk ik niet een lonende strategie blijken te zijn: de argwaan wordt daardoor slechts gevoed, niet weggenomen.

Reageer